Skrevet av Emne: Elizabeth Kolbert: Den sjette utryddelsen  (Lest 2855 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dupree

Elizabeth Kolbert: Den sjette utryddelsen
« på: 21. april 2016, 22:35:54 »
Denne absolutt leseverdige boken handler om den ekstraordinære tiden vi lever i; midt i den sjette masseutryddelsen. Forfatteren er journalist, og forteller historiene fra ståstedet til en ikke-fagperson. Boka er inndelt i 13 kapitler, de første tar for seg arter som allerede er borte, de siste handler om det som skjer i dag bl.a. i Amazonas og på Great Barrier Reef.

Forord til den norske utgaven er skrevet av Dag O. Hessen, som skriver at på tross av det triste budskapet, er dette en bok man blir glad av å lese. Selv endte jeg vel opp som hovedsakelig trist, men det er klart det gir litt håp å lese om team med piloter som flyr microfly for å lære kondorer å migrere sør om vinteren ...

Ellers er det på en måte litt trøst å finne i det forfatteren lar skinne gjennom; en gang vil alle spor av menneskehetens underverker befinne seg i et sedimentlag på tykkelse med et sigarettpapir, og kanskje er det da rottene som har overtatt verden?

Anbefales! Boka er både engasjerende og lærerik.

https://www.haugenbok.no/bok/I9788293441021?gclid=CKHsm4PKoMwCFcLNcgodvY4HDQ
« Siste redigering: 21. april 2016, 22:50:29 av Dupree »
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget ikkeno

Sv: Elizabeth Kolbert: Den sjette utryddelsen
« Svar #1 på: 22. april 2016, 19:44:30 »
...
Ellers er det på en måte litt trøst å finne i det forfatteren lar skinne gjennom; en gang vil alle spor av menneskehetens underverker befinne seg i et sedimentlag på tykkelse med et sigarettpapir, og kanskje er det da rottene som har overtatt verden?
Takk for det. Jeg har ventet på en slik bok og visste ikke at der nå er mange slike. Litt av tittelen er tatt fra en lignende bok.

Men, hvorfor blir det rottene som overtar? Det finne ca 10 000 000 000 000 000 maur i verden idag og de har vært her mye lenger enn rottene. Noen maur har vinger. Jeg har lært at når en spesielle maurart er på vandring og møter en elv, går frontsoldatene ut i elva og drukner. Etter vert som nye frontsoldater strømmer til, vil der dannes en bro av døde maur slik at baktroppen kan krysse elva.

Denne filmen fra BBC viser hvordan maur i Amasonas suverent mestrer en flom:
https://www.youtube.com/watch?v=A042J0IDQK4

Utlogget Dupree

« Svar #2 på: 22. april 2016, 22:21:30 »
Takk for det. Jeg har ventet på en slik bok og visste ikke at der nå er mange slike. Litt av tittelen er tatt fra en lignende bok.

Men, hvorfor blir det rottene som overtar? Det finne ca 10 000 000 000 000 000 maur i verden idag og de har vært her mye lenger enn rottene. Noen maur har vinger. Jeg har lært at når en spesielle maurart er på vandring og møter en elv, går frontsoldatene ut i elva og drukner. Etter vert som nye frontsoldater strømmer til, vil der dannes en bro av døde maur slik at baktroppen kan krysse elva.

Denne filmen fra BBC viser hvordan maur i Amasonas suverent mestrer en flom:
https://www.youtube.com/watch?v=A042J0IDQK4

Maur er kule, ja! Jeg aner egentlig ikke, men tror at det vil være vanskelig for maur å utvikle en intelligens som ligner vår (hvis det er nødvendig, da), for et maursamfunn fungerer mer som en organisme enn som en gruppe individer.

Det er forfatteren av boka som nevner rottene som vår mulige arvtaker, de er jo allerede nokså intelligente og har fulgt menneskene i lang tid.
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget John E

« Svar #3 på: 23. april 2016, 07:37:19 »
Nå trenger man ikke så høy intelligens for å overleve. Noe som mauren er et godt eksempel på. Grunnen til at menneskene har så høy intelligens er jo at de trenger den for å overleve i kampen mot sine artsfrender. Hvis rottene begynner å drepe hverandre, så vil også de etter hvert måtte videreutvikle sin intelligens for å overleve.