Religion? Det er selvsagt et problem at så mange bekjenner seg til religioner som forfekter at
mennesket er skapningens herre, og har rett til å underlegge seg jorden. Tror man virkelig på dette, er det naturligvis ingen grunn til å ta hensyn til verken miljø, klima eller de andre artene som vi deler planeten med.
Og som om ikke det er nok, skal menneskene også
oppfylle jorden ved å få så mange barn som mulig.
Ikke alle religioner forfekter slike ting. Det er neppe noen tilfeldighet at de delene av verden der kristendommen er den dominerende religionen har blitt mest "utviklet", har høyest forbruk, forurenser mest osv. Alt henger jo sammen.
Når det gjelder ditt forslag til befolkningskontroll er jeg sterkt i tvil om dette er fornuftig. Det vil utvilsomt virke. Det som bekymrer meg, er
hva vil alle mannfolkene som ikke får seg noen dame finne på? Vi vet jo hva mannfolk finner på selv om de har dame(r), og jeg frykter at de ikke vil bli noe mindre voldelige og aggressive hvis det virkelig blir manko på damer. (Jeg mener ikke alle mannfolk, men dessverre ganske mange).

Jeg synes også å huske at "Peak Child" allerede er oppnådd, og at økningen i antall mennesker heretter for det meste vil skyldes at vi lever lenger ...
Et problem som jeg synes er viktig å få fram, er overforbruket vi har i vår del av verden. Vi shopper som gale, bytter ut ting som burde vart i årevis etter noen måneder fordi det har kommet nye utgaver på markedet, eller bare fordi noe annet har blitt moderne. Ting som burde holde i 20 år, går i stykker etter noen få år, fordi de er produsert for å ha kort levetid. Og produksjon og frakt av alle disse tingene belaster atmosfæren med utrolige mengder Co2.
Vi har også blitt bortskjemte med å alltid kunne ta bilen og dra dit vi vil, reise på ferie med fly flere ganger i året, og stort sett kunne gjøre hva vi vil, når vi vil. Det vi trenger er en mer nøktern livsstil, der vi kjøper ting for å ha dem lenge, reparerer ting som kan repareres, og i størst mulig grad reiser kollektivt, går eller sykler.
Nå vil ikke dette være nok til å redde klimaet, vi må også bort fra fossil energi, noe som virker temmelig utopisk i hvert fall i nær framtid. Og denne overgangen bør helst skje uten at naturen blir enda mer ødelagt enn den allerede er. Noe som virker enda mer utopisk, er å skrinlegge mantraet om
vekst for enhver pris, men det kan hende det er det eneste som kan redde oss.