2

Skrevet av Emne: Fra debatt til bok  (Lest 2448 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget John E

Fra debatt til bok
« på: 13. mai 2016, 17:09:28 »

Dette er ikke et innlegg som innleder eller inviterer til debatt. Innlegget inneholder derimot en nyhet om hva en debatt på Skepsisforumet kan føre til.

Fra mars 2014 og til april 2015 deltok jeg i en rekke debatter på dette forumet under emnet Religioner og livssyn. Etter at jeg ga meg som aktiv debattant for en tid har jeg systematisert mine innlegg, slått sammen flere korte, men beslektede innlegg til lengre essayer og foretatt en rekke nødvendige forbedringer, og til slutt innordnet disse i 7 kapitler i et bokmanuskript. I de fleste kapitlene er det føyet til noen nye tekster.

Forlaget Lyst i Larvik har nå nettopp utgitt denne boken og den vil nå være til salgs på internett og i bokhandlere. Boken har fått tittelen «Kristendommen mot undergangen», og i forordet skriver jeg blant annet:

Fra 2013 og til 2015 deltok jeg i en debatt på diskusjonsforumet til foreningen Skepsis under emnet Religioner og livssyn. De fleste av de trådene jeg deltok i tok jeg selv initiativet til. Jeg skrev det første innlegget som definerte en problemstilling som jeg ønsket å få andre debattanters synspunkter på. Alle de debattene jeg startet kan sammenfattes under en paraply. De var alle rettet mot ett mål: å avvikle all religion, i første omgang i Norge, men på sikt i hele verden. Jeg så for meg en fremtid hvor hele Norge var avkristnet og de emnene jeg tok opp var da rettet mot å både overbevise leserne om at guder sannsynligvis ikke eksisterte og  å søke etter strategier for raskest mulig å oppnå et Norge fri fra all religiøs innflytelse. Tanken bak det hele var at hvis vi klarer å frigjøre oss fra all religion så får vi en fredeligere og derfor en bedre verden. Det er tilstrekkelig å se på tilstanden rundt omkring i dag med krig og andre voldshandlinger, for å innse det. Religionen har til alle tider skapt fiendskap mellom folkegrupper.

Jeg har samlet og systematisert de innleggene jeg skrev, og resultatet ble denne boken. Flere korte, beslektede innlegg er slått sammen til en samlet tekst under én overskrift.  I boken kaller jeg de resulterende tekstene for essayer. Boken er inndelt i kapitler og hvert kapittel har sitt utspring i en debatt (tråd), dvs. hver debatt gir opphav til ett kapittel (med et par unntak). Mange av innleggene som gjengis vil kunne være inspirert av bidrag fra andre deltakere i debattene, men ingen debattinnlegg skrevet av andre enn meg er tatt med. Det er selvfølgelig gjort noen nødvendige og oppklarende endringer og tilføyelser i tekstene under overføringen fra debattinnlegg til bok, og enkelte kapitler er supplert med essayer som ikke er hentet fra debattene, men som har relevans for formålet med boken.

Det har ikke vært mulig for meg å skrive denne boken uten impulser fra mine meddebattanter. Jeg takker derfor disse for deres bidrag. Spesielt vil jeg takke Inge, som vel var den mest kreative i sin debattform. Uten hans mange innlegg, ville boken blitt mye kortere i antall sider, eller den ville ikke blitt skrevet i det hele tatt. For å vise min takknemlighet skal han få boken gratis tilsendt hvis han oppgir sin adresse til meg.

Etter avtale med forlaget har jeg anledning til å selge boken til bekjente til en lavere pris (kr. 268.-) enn hva som må betales i en bokhandel. Bestillinger kan sendes til meg på e-post, john@einbu.no. Boken vil da bli tilsendt med vedlagt faktura.

Vennlig hilsen
John Einbu

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Fra debatt til bok
« Svar #1 på: 13. mai 2016, 20:35:01 »
Spesielt vil jeg takke Inge, som vel var den mest kreative i sin debattform. Uten hans mange innlegg, ville boken blitt mye kortere i antall sider, eller den ville ikke blitt skrevet i det hele tatt. For å vise min takknemlighet skal han få boken gratis tilsendt hvis han oppgir sin adresse til meg.

Inge har slettet sin medlemskonto i Skepsisforumet, og dermed er det ingen mulighet til å komme i kontakt med ham via PM her i forumet. Jeg vet ikke om kontoens epost-adresse er bevart i systemet, men skal prøve å finne ut av det.

Utlogget LinnD

« Svar #2 på: 19. mai 2016, 13:50:12 »
Husker de diskusjonene godt. Merker at forumet døde etter at Inge forsvant. Ble plutselig ikke noe å diskutere lenger.
Håper det kommer inn noen nye kristne som kan få opp temperaturen her.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #3 på: 19. mai 2016, 20:24:33 »
Jeg unngikk alle debattene med Inge siden jeg allerede hadde gjort dem på herrgud.com forumet så mange ganger før, så jeg ser frem til å ikke være med i boken.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Dupree

« Svar #4 på: 20. mai 2016, 12:36:41 »
Det kunne vært moro å lese den. Kommer den som e-bok også?
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget John E

« Svar #5 på: 22. mai 2016, 08:37:56 »
Nei, men jeg kan sende deg den i posten hvis du gir meg adressen din (e-post john@einbu.no). Den er lettlest og du vil finne en del meget interessante synspunkter der.

Utlogget Dupree

« Svar #6 på: 09. juli 2016, 14:58:54 »
Nå har jeg lest boka. Synes den ble bra, og vel verdt å lese. Det meste kjente jeg jo igjen fra diskusjonene her på Skepsisforumet, men jeg fikk faktisk opp øya mens jeg leste fra side 208 og utover; Mot en ny debattkultur ...

Jeg innrømmer så gjerne at jeg oftest har forsøkt å diskutere med religiøse på deres premisser. Og jeg har egentlig aldri tenkt skikkelig over at å argumentere med at det-og-det står i Bibelen, kun er gyldig dersom Gud eksisterer, og Bibelen er Guds ord. Det har selvsagt ført til at jeg selv har lett febrilsk etter skriftsteder i Bibelen som kan slå i hjel motpartens argumenter, eller underbygge mine egne.

Hvorfor skal jeg egentlig det? Jeg, som ikke tror på Gud (guder), og som mener at Bibelen er et sammensurium av tekster skrevet av mennesker. Hvorfor skal jeg måtte bry hodet mitt med å slå opp i den selvsamme boka for å finne argumenter? Bare det å tenke tanken på å bruke som argument noe man ikke tror på selv ... Hvorfor lar vi oss manipulere inn i en slik situasjon?

Det kan sikkert være nyttig å ha lest Bibelen (hvorfor det, egentlig???), hmmm ... nå ble jeg sterkt i tvil om det, også. Kan vi ikke bare avvise hele Bibelen og si at den bokas innhold kan tas opp til ny vurdering når /hvis det blir sannsynliggjort at Gud eksisterer, og er opphav til boka?

??? ???

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 09. juli 2016, 18:19:55 »
Jeg, som ikke tror på Gud (guder), og som mener at Bibelen er et sammensurium av tekster skrevet av mennesker. Hvorfor skal jeg måtte bry hodet mitt med å slå opp i den selvsamme boka for å finne argumenter?
Det er to grunner til det. Den ene er at ved å vise "mangfoldet" i Bibelen, eller selvimotsigelsene om du vil, så ikke bare knuser du det ene aktuelle argumentet. Du viser også det grunnleggende feilaktige i å tillegge den boka, eller hvis du vil, det sammensuriumet av en masse sammenraskede vidt forskjellige tekster, ufeilbarlighet.

Den andre grunnen er av respekt for din motstanders standpunkt. Ikke aksept, men respekt.

Hvis man ikke respekterer hverandres standpunkt, så blir en debatt umulig. Hvis ikke du vil debattere ut i fra hypotesen "Gud finnes, og Bibelen er Hans ord", så kan du ikke heller ikke vente at den troende skal la seg tvinge til å diskutere ut i fra hypotesen "gud(er) finnes ikke, og Bibelen er et sammenrasket makkverk". Skal man ha en debatt må du respektere at standpunktet "Gud finnes" er der, akkurat som de troende må akseptere at standpunkter "gud(er) finnes ikke" hevdes av deg.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Dupree

« Svar #8 på: 10. juli 2016, 00:38:16 »
Jeg kan være enig med deg i at man bør respektere motpartens standpunkt. Det er da heller ikke noe stort problem der begge parter har sitt synspunkt forankret i virkeligheten, uansett hvor langt man måtte være fra hverandre i synet på det man diskuterer.

Slik er det ikke nødvendigvis når den ene parten påberoper seg å ha rett fordi verden etter vedkommendes oppfatning slett ikke er som jeg og de fleste andre mener at den er. Jeg er ikke flink til å forklare, men skal prøve:

Homofili har vært i vinden i den senere tid. Det finnes ganske sikkert personer som mener homofili er feil, og begrunner sitt syn med at homofili er "unaturlig", og at selve hensikten med sex og samliv er å få barn. Disse kan man ha håp om å overbevise ved å vise til at homofili også forekommer blant andre arter, og er en del av naturen.

Dette vil ikke virke hvis man diskuterer med kreasjonister eller svært bibeltro kristne, som har som utgangspunkt at mennesker ikke er en del av naturen, og ikke er i slekt med andre arter. De vil sannsynligvis avfeie alle argumenter med at "dette gjelder dyr, ikke mennesker".

Kanskje et dårlig eksempel, men jeg har opplevd at den samme type argumentasjon ofte blir brukt; "det står jo i Bibelen", "Gud har sagt det" osv. Da er man ikke lenger likeverdige deltakere i en diskusjon, når den ene parten påberoper seg å ha rett fordi et vesen som antagelig ikke eksisterer, har sagt ditt og datt.

Ser at det er et poeng i å kunne vise til motsetninger i Bibelen, og det er vel og bra for de som tar seg tid til å sette seg godt inn i boka. De fleste orker ikke det.

Dette ble et elendig innlegg. Håper det er forståelig hva jeg vil fram til.  :-[

Utlogget John E

« Svar #9 på: 10. juli 2016, 08:38:49 »
Til Dupree,

Takk for omtale av boken.

I en bokhandel vil denne boken koste kr. 299. Jeg har anledning til å selge denne boken for kr. 200 + porto kr. 68.
Man sparer da også en tur til bokhandelen hvor kanskje boken må bestilles. Send postadressen din til john@einbu.no og du får boken i postkassen om to-tre dager.

Vennlig hilsen
John Einbu 

Utlogget John E

« Svar #10 på: 10. juli 2016, 09:23:13 »
Et supplement til mitt forrige innlegg. De som kan hente boken i mitt hjem i Bærum vil selvfølgelig få den for kr. 200.

Mvh
John

Utlogget kingvald

« Svar #11 på: 10. juli 2016, 12:36:00 »
Til John E: Hmmmm … sorry, økonomien er så anstrengt for tiden at jeg i tilfelle må vente.

Til Dupree: Ditt siste innlegg var jo klart nok det. Men til innholdet i det; de troende er jo like totalt overbevist om at det er vi, som ikke tror på Bibelens ufeilbarlighet, som er helt på jordet angående hvordan verden er, som vi er overbevist om at de ikke skjønner bæret! Det går begge veier.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Dupree

« Svar #12 på: 10. juli 2016, 13:17:42 »
Til Dupree: Ditt siste innlegg var jo klart nok det. Men til innholdet i det; de troende er jo like totalt overbevist om at det er vi, som ikke tror på Bibelens ufeilbarlighet, som er helt på jordet angående hvordan verden er, som vi er overbevist om at de ikke skjønner bæret! Det går begge veier.

Kjell Ingvaldsen

Nettopp. Og derfor er jeg enig med de som mener at det første vi burde prøve å finne ut, er om Gud eksisterer. Det burde faktisk være i de religiøses interesse også, i hvert fall hvis de bryr seg om hvorvidt andre mennesker havner i helvete eller ikke.

Utlogget kingvald

« Svar #13 på: 10. juli 2016, 14:10:12 »
Men Dupree, de bare vet at Gud eksisterer. Det er etter deres mening ikke noe vi trenger å finne ut.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget John E

« Svar #14 på: 11. juli 2016, 08:10:35 »
Til kingvald: Siden du ikke har lest boken får du ikke med deg poenget Dupree refererer til i sitt første innlegg. Det kapitlet i den aktuelle boken som har overskriften "Mot en ny debattkultur" begynner slik

Mot en ny debattkultur
I Aftenposten for tirsdag 17/12 2014 forekom et nokså desperat innlegg av fire norske prester, som svar på at fem medlemmer av Presteforeningens sentralstyre nylig gikk inn for at kirken bør åpne for likekjønnede ekteskap. Det var flere argumenter, men det første og viktigste i skribentenes innlegg var at Bibelen er «krystallklar på at ekteskapet er mellom mann og kvinne». Nå er så vidt jeg vet ikke samliv mellom to av samme kjønn nevnt i Bibelen, disse prestene nevner det i alle fall ikke, så det var vel en selvfølge for alle bibelske forfattere og sikkert også for folk flest den gang, at ekteskap var mellom mann og kvinne. Så at det var krystallklart at ekteskap var mellom mann og kvinne i bibelsk tid er derfor ikke noe sterkt argument.
    Nå er ikke dette mitt viktigste poeng ved denne anledning. Det viktigste er at om det er noen som svarer på innlegget i Aftenposten, så vil de diskutere på prestenes premisser. Motinnlegg kan godt komme fra ateister, men ingen av dem vil trolig påpeke at det nevnte argumentet kun har relevans om Gud finnes. Bare da kan Bibelen brukes som referanse i denne diskusjonen. Nå finnes det et overveldende antall holdepunkter for at Bibelens gud ikke finnes, og dette bør trekkes inn i diskusjonen. Og siden det i dag er et flertall i Norge som ikke tror på Gud (rundt 60 %), så må jo spørsmålet bli om hvor stor vekt man skal legge på prestenes argumenter.
    I et tidligere kapittel har jeg tatt opp problemet med at i nesten alle TV- og avis-debatter i Norge om religionsrelaterte spørsmål, så er det underforstått at Gud finnes. Jeg hevdet at dette er noe vi må komme bort i fra. Vi må få en ny debattkultur, hvor Guds eksistens bare bør blir regnet som en mulighet og ikke som et faktum. Debattanter med ateistisk grunnholdning gir seg selv et handicap når de aksepterer å diskutere på de kristnes premisser.

Hele kapitlet er forøvrig på 6 sider. Som du ser er dette noe annet enn det du diskuterer.

John E