harm

Skrevet av Emne: Mysteriet om menneskenes intelligens  (Lest 13476 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Mysteriet om menneskenes intelligens
« Svar #120 på: 19. desember 2016, 05:47:44 »
Eg har inntrykk av at ein del folk her forvekslar det teknologiske nivået som ei folkegruppe er på med dei medfødde anlegga for intelligens som denne gruppa har.
Men Ingvar, da. De aktuelle tråddeltagere hadde jo en ypperlig forklaring på det. Etter deres syn viser jo vår "edle", bleke, hud at vi eeeeegentlig var intelligente. Hmmmmm ... stemmer det når vi ser på nyere teknologisk, og derav følgende økonomisk, utvikling i visse østlige områder av det eurasiske kontinent, da? Tja ... nå kan kanskje et sitat fra en litterær figur, en vaskerireier i et "Lucky Luke"-album kanskje gi en forklaring. Luke kommenterer at han omtaler de hvite som "rosa-ansikter", han mener vel "blekansikter". "Ikke for oss med hud som edel gammel elfenben. Ikke for oss." svarer den vaskende kineser.

Nei, søren. Den raske teknologiske og økonomiske utvikling gjelder jo også i mørkeste Sør- og Sørøst-Asia, ikke bare i "elfenben-bleke" Øst-Asia.

Så de brå endringer i både vår egen norske teknologiske utviklingsnivå, og i andre deler av verden, viser tydelig at en nasjon/folkegruppes teknologiske nivå i øyeblikket ikke er noe godt mål på dens evoludjonsmessige potensielle intelligensnivå. Like lite som hudfarge.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget ikkeno

« Svar #121 på: 19. desember 2016, 11:56:24 »
Kommentar til "ikkeno".
På en liste over Dawkins sine favorittbøker spør en kommentator hvorfor "Sapiens...." ikke er med. Jeg tror Dawkins vil elske den.
Jeg tror ikke at Dawkins vil like den boka. Dawkins vil straks forstå at Yuval Noah Harari er en religiøs tulling.
Se hva Harari skriver her:
https://www.theguardian.com/books/2014/sep/05/were-we-happier-in-the-stone-age
Sitat
Thousands of years ago Buddhist monks reached the surprising conclusion that pursuing pleasant sensations is in fact the root of suffering, and that happiness lies in the opposite direction. Pleasant sensations are just ephemeral and meaningless vibrations. If five minutes ago I felt joyful or peaceful, that feeling is now gone, and I may well feel angry or bored. If I identify happiness with pleasant sensations, and crave to experience more and more of them, I have no choice but constantly to pursue them, and even if I get them, they immediately disappear, and I have to start all over again. This pursuit brings no lasting achievement. On the contrary: the more I crave these pleasant sensations, the more stressed and dissatisfied I become. However, if I learn to see my sensations for what they really are – ephemeral and meaningless vibrations – I lose interest in pursuing them, and can be content with whatever I experience. For what is the point of running after something that disappears as fast as it arises? For Buddhism, then, happiness isn't pleasant sensations, but rather the wisdom, serenity and freedom that come from understanding our true nature.
Dessuten sier Wikipedia at Yuval Noah Harari  er vegetarianer, og heller ikke det er bra for helsa.

Utlogget ikkeno

« Svar #122 på: 19. desember 2016, 13:59:01 »
I dag nyttar tipp-tipp-oldeborna til desse smarttelefonar og nettbrett, køyrer hybridbilar og tek fly. Dei underjordiske har folk knapt høyrt om lenger, og ein heil masse av oss har både master- og doktorgrad. Velstandsnivået er med det høgaste i verda og kroppsarbeidet vert i aukande grad overlate til innleigde austeuropearar...

Her må det plutseleg ha sett inn ein lynrask evolusjon, eller korleis skal ein forklara dette, om ein meiner at alt ligg i genane?

(Men for balansera denne lettare karikerte versjonen av historia litt, lat oss heller seia det slik at me har gått frå eit samfunn der folk var nøgde med lite og levde i tilnærma balanse med naturen til eit samfunn som øydelegg sitt eige eksistensgrunnlag med overforbruk. Så kan ein alltids spørja kva som eigentleg er mest intelligent...)
Desse som har både master- og doktorgrad, er klimaskeptikere og sysselsetter østeuropearar i skogen, bør bruke sin intelligens til å lære at problemet er ikke overforbruk:
Sitat
Gobal warming is not about overconsumption, morality, ideology or capitalism. It is largely the result of human beings generating energy by burning hydrocarbons and coal.
— Mark Lynas, in his book The God Species: How the Planet Can Survive the Age of Humans

Utlogget Dupree

« Svar #123 på: 19. desember 2016, 16:58:52 »
Jeg finner ingenting som tyder på at Yuval Noah Harari er religiøs. Det han har sagt, er at menneskene er den eneste arten som forholder seg til en virkelighet som egentlig ikke eksisterer utenom i våre hoder. Og han mener at dette er forklaringen på at vi har utviklet oss som vi har gjort, i motsetning til andre dyr som kun forholder seg til den objektive virkeligheten.

To conclude, then: We humans control the world because we live in a dual reality. All other animals live in an objective reality. Their reality consists of objective entities, like rivers and trees and lions and elephants. We humans, we also live in an objective reality. In our world, too, there are rivers and trees and lions and elephants. But over the centuries, we have constructed on top of this objective reality a second layer of fictional reality, a reality made of fictional entities, like nations, like gods, like money, like corporations. And what is amazing is that as history unfolded, this fictional reality became more and more powerful so that today, the most powerful forces in the world are these fictional entities. Today, the very survival of rivers and trees and lions and elephants depends on the decisions and wishes of fictional entities, like the United States, like Google, like the World Bank -- entities that exist only in our own imagination.

Sapiens: A Brief History of Humankind described how humans conquered the world thanks to their unique ability to believe in collective myths about gods, money, equality and freedom. Homo Deus: A Brief History of Tomorrow examines what might happen to the world when these old myths are coupled with new godlike technologies such as artificial intelligence and genetic engineering.

Og han er veganer fordi han ikke synes noe om måten vi behandler kjøttproduserende dyr på. (Og forskning viser at mindre inntak av kjøtt er veldig bra for helsa.  ;) )

https://en.wikipedia.org/wiki/Yuval_Noah_Harari#Animal_welfare

Jeg har også lest at han mener at vi er biologisk og evolusjonært programmerte til å aldri være tilfreds lenge av gangen, men stadig må ha mer og mer. Har inntrykk av at buddhismen er en metode for å bekjempe denne tilbøyeligheten, for å unngå lidelse forårsaket av denne lengselen etter stadig mer av alt.
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget Abacus

« Svar #124 på: 19. desember 2016, 20:24:37 »
Takk, Dupree, for å ha reddet meg fra en meningsløs polemikk om personen Harari.
Vi bør konsentrere oss om innholdet i denne viktige boken, og helst diskutere med mennesker som har lest den eller hørt et av hans utallige foredrag på YouTube.
Boken tar for seg  begynnelsen til universet slik vi kjenner det, men kommer raskt til Sapiens som utkonkurrerer et ukjent antall sameksisterende grupper av arten Homo. Neandertalerne er nok mest kjent.
Alene lever sapiens et "lykkelig" liv som samlere og jegere inntil de blir domistisert av hveten, slik Harari uttrykker det. Helse og levealder blir redusert.
Det er viktig å påpeke at dette ikke er ukjent for forskere før Harari, han har heller ikke forsket på dette selv.
Med jordbruket kommer klassedeling, spesialisering og kankje også gudstro.
Dette er historier bare menneskene kan produsere og tro på. Penger, kapitalisme, nasjonalstaten og Peugeot(!) er slike fortellinger.
Det er historien og det altomfattende som er det enestående med boken.

Dette temaet og tanker rundt det kunne kanskje være et eget tema: Hvordan har sapiens utviklet seg.

Og det er fullsendig uinteressant at forfatteren er homofil, veganer, ateist og kobler av med meditasjon!
Ingenting er ingenting.

Utlogget ikkeno

« Svar #125 på: 21. desember 2016, 12:19:55 »
Jeg finner ingenting som tyder på at Yuval Noah Harari er religiøs.
...
Jeg har også lest at han mener at vi er biologisk og evolusjonært programmerte til å aldri være tilfreds lenge av gangen, men stadig må ha mer og mer. Har inntrykk av at buddhismen er en metode for å bekjempe denne tilbøyeligheten, for å unngå lidelse forårsaket av denne lengselen etter stadig mer av alt.
Som alt annet liv er vi programmert til å overleve. Alle feil i det programmet straffer seg ved at vi får en tidlig død.

Jeg syns det er ille at Francois Marie Arouet som døde 30. mai 1778 nå ligger ved siden av Jean-Jacques Rousseau, som døde 2. juli 1778.
Rousseau hadde 5 barn som alle havnet på barnehjem. Han var mye mer religiøs enn Francois Marie Arouet (Voltaire). Også Voltaire var religiøs, men det er ikke det minste rart at folk var religiøse i en tid da man trodde at jordskjelv, sykdom og tidlig død var en straff fra GUD.

Idag ville Voltaire vært ateist som meg. Jeg liker Voltaire og Dawkins; min avsky for Rousseau og Harari er grenseløs.
« Siste redigering: 21. desember 2016, 12:25:47 av ikkeno »

Utlogget Abacus

« Svar #126 på: 21. desember 2016, 13:03:12 »
Dessverre, ikkeno, har du en form for humor som jeg alldeles ikke forstår.
For det er vel humor?
Ingenting er ingenting.

Utlogget ikkeno

« Svar #127 på: 21. desember 2016, 21:16:41 »
Dessverre, ikkeno, har du en form for humor som jeg alldeles ikke forstår.
For det er vel humor?

Jeg beklager at min beskrivelse av begravelsen for Rousseau og Voltaire ble litt mangelfull.
Her er flere detaljer: http://www.sparknotes.com/lit/candide/context.html
Sitat
​I hans senere liv ble Voltaire involvert i en rekke kampanjer for sosial og politisk rettferdighet. Da han kom tilbake til Paris i en alder av åttitre ble han hyllet med en helts velkomst. Belastningen av turen ble imidlertid mer enn hans sviktende helse kunne tåle, og han døde i mai 1778. Voltaire ble begravd i vigslet jord på Romilly-on-Seine, men i 1791 bestilte nasjonalforsamlingen kroppen hans begravet sammen med René Descartes og andre store franske tenkere ved Panthéon i Paris. I 1814 stjal religiøse fundamentalister restene av Voltaire, samt de av Jean-Jacques Rousseau, og dumpet dem i en grop full av kalk, en "begravelse" reservert for personer dømt og hatet av kirken. Voltaire ville ha satt pris på ironien i denne handlingen, etter som han og Rousseau var bitre rivaler i løpet av sin levetid.​
« Siste redigering: 21. desember 2016, 21:47:43 av ikkeno »

Utlogget Abacus

« Svar #128 på: 22. desember 2016, 01:58:34 »
Ikkeno skrev:
"Idag ville Voltaire vært ateist som meg. Jeg liker Voltaire og Dawkins; min avsky for Rousseau og Harari er grenseløs."

Det er greit nok at du klart gir uttrykk for dine fordommer. Du bør ha forstått at jeg ikke har vist noen interesse for Voltaire, Dawkins eller Rousseau.

Vil du svare på mine innlegg, ser jeg helst at du kommenterer saker og personer jeg har nevnt.

Og det grenseløse kan vi vel forbeholde en gud, mnneskapt eller ei.

Nå begynner jeg å se humoren, men undrer meg på om den er frivillig eller ufrivillig.

« Siste redigering: 22. desember 2016, 02:04:10 av Abacus »
Ingenting er ingenting.

Utlogget ikkeno

« Svar #129 på: 23. desember 2016, 21:51:58 »
Ikkeno skrev:
"Idag ville Voltaire vært ateist som meg. Jeg liker Voltaire og Dawkins; min avsky for Rousseau og Harari er grenseløs."
...
Nå begynner jeg å se humoren, men undrer meg på om den er frivillig eller ufrivillig.
Jeg forsøker et Google-søk på "Harari Rousseau" og finner at jeg er ikke den eneste som ser en sammenheng.
Se på dette: http://www.thenewatlantis.com/publications/a-reductionist-history-of-humankind
Sitat
One of the themes of Sapiens is how religious ideas are carried on more or less unconsciously by modern people who do not consider themselves religious. It is therefore ironic that Harari’s depiction of the human conquest of the Earth echoes the Genesis story. The original Cognitive Revolution is the story of Adam and Eve eating of the fruit of the Tree of Knowledge, with ambiguous results. The Agricultural Revolution is the story of Cain and Abel: the first person to till the soil committed a crime that overshadows the world to this day. The Scientific Revolution is the story of the Tower of Babel: humans reached for the sky with dangerous consequences. Today, humans are “self-made gods” who are “irresponsible” and “discontented,” and, at best, no happier than their hunter-gatherer ancestors who lived in Edenic natural ignorance.

Some of the resemblance to the Genesis account was clearly intentional, with chapter titles such as “The Tree of Knowledge,” “A Day in the Life of Adam and Eve,” and “The Flood.”

Jeg er ikke enig i alt som John Sexton skriver, men jeg liker Sexton fordi han ikke liker Harari.