Skrevet av Emne: UFO-fenomenet i Hessdalen  (Lest 32404 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Aquila111

• Gjest
UFO-fenomenet i Hessdalen
« på: 15. november 2009, 18:47:54 »
Norge har et verdenskjent UFO-gemsøkingssted, nemlig Trødelagsbygda Hessdalen. Folk har observert merkelige ting her, det er det ingen tvil om. Men hva er dette merkelige.

Ihvertfall noe av det er etter min mening en form for avansert teknisk desinformasjons-skuespill laget av en eller annen gruppering.

For noen år siden var jeg der oppe for å observere sammen med noen i en UFO-klubb.

Så vi noe. Ja, og til de grader. Vi så merkelige ting skje på himmelen som vanskelig kan tolkes som naturfenomener, luftspeilinger og lignende og som nødvendigvis var resulatet av noe teknisk intelligent.

Lysende kuler som gikk opp og ned på himmelen. Lysende rektangler som tentes og slukkets med et intenst hvitt lys. Lysstråler som skjøt ut fra de svevende rektanglene og sveipet over himmelen.

Men, tror jeg så dette var verket til utenomjordikse eller fremmeddimmensjonelle vesner.

NEI!!!  Jeg tror det var juks. At noen med forholdsvis avanserte tekniske ressurser satte opp et skuspill for oss på en fjelltopp eller åsrygg langt borte.

Alstå noe i samme klasse som kornsirklene.

Utlogget Mona

• Master Zombie
Sv: UFO-fenomenet i Hessdalen
« Svar #1 på: 15. november 2009, 20:19:21 »
Kanskje man skulle mørklagt bygda under en slik sesjon? ;)
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #2 på: 15. november 2009, 21:03:08 »
Kanskje noen burde stille spørsmålet hvorfor disse fenomenene kun forekommer på kveldene/nettene? Med dette lysshowet er det ikke noe argument at de flyr om natten for å ikke kunne ses.

Eller kanskje noen burde fundere litt på hvorfor disse tilsynelatende superintelligente romvesnene som har teknologien til å reise mellom solsystemer/galakser må ha masse lys på romskipene sine bare fordi det er mørkt? Har de dårlig utviklet navigasjonssytem og hovedårsaken til at de kommer hit er for å stjele GPS-teknologien vår?

Eller prøver de faktisk å kontakte oss med lyskoder? I så fall er vel Hessdalen et lite logisk utgangspunkt, kanskje de bør få denne GPS-teknologien snarest.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #3 på: 15. november 2009, 21:34:26 »
Kanskje de er strandet i en parallell dimensjon og egentlig forsøker å signalisere etter hjelp ;)
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #4 på: 16. november 2009, 02:43:10 »
Aquila: Les Phil Klass. Verden er en smule merkeligere enn hva man først tenker seg. Ikke at jeg nødvendigvis utelukker rampestreker, men...
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Aquila111

• Gjest
« Svar #5 på: 16. november 2009, 05:12:27 »
Jeg tror nok at folk observerer ting som ikke dekkes av konvensjonelle forklaringer. Men det jeg observerte kan lettest forklares ved at noen oppførte et forholdsvis avansert teknisk skuespill.

Forøvrig avvek det jeg så fra ting andre har sett i samme området. Kanskje begynte historien med at folk i området så ekte rare ting. Men så bestemte noen seg for å kjøre et sjov over en viss tid for å sette igang et sosialt kultfenomen og studere dette, eller så gjorde de det bare for å drive gjøn.

Men de som gjorde det må ha hatt gode tekniske ressurser og lagt i noe penger og tid for å få det til.

Var forøvrig ikke Klass en skeptiker av den hardkokte sorten?

Utlogget Stephan Brun

« Svar #6 på: 16. november 2009, 05:37:03 »
Jeg tror du må definere "hardkokt". Klass hadde ikke rett i alt, men han hadde kjennskap til en del ting som var mer sannsynlige forklaringer på "UFO"er enn romvesener. Han modererte seg senere (har jeg hørt), men forble skeptiker, ja.

Det jeg mener, er at det er gjort forskning på dette fenomenet, og det de fant ut, minte meg om en av bøkene til Klass.
« Siste redigering: 16. november 2009, 05:40:29 av Stephan Brun »

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

Utlogget Stephan Brun

« Svar #7 på: 16. november 2009, 07:50:08 »
Hahahaha. Jeg sto i dusjen da jeg skjønte hva du mente. Bortsett fra referansen til Klass, ser jo posten min ut som klassisk kreduløs vare: argumentum ad verecundiam, "det er mer mellom himmel og jord", osv.

Ok, jeg skal forklare bedre. For det første: det finnes noen skikkelig merkelige, og dårlig forståtte, naturfenomener. Såkalt kulelyn og andre plasmafenomener er noen av dem. Slike kan variere i itensitet, for eksempel i sammenheng med geologisk aktivitet.
For det andre: menneskelig aktivitet setter vanligvis større spor etter seg jo mer ressurser det krever. Bower og Chorley kunne gjøre det de gjorde så lenge blant annet på grunn av at alt de trengte var en planke og noe tau. Hvis man skal begynne å bruke penger på noe, vil folk begynne å legge merke til det, det ville bli folkesnakk, kanskje oppslag i lokalavisa. I essens: jo dyrere, jo mindre sannsynlig. Nullhypotesen er derfor fortsatt naturfenomen. Beklager at jeg er så kjedelig.

Se, et romvesen!

—Charles Mackay.

Aquila111

• Gjest
« Svar #8 på: 16. november 2009, 12:23:33 »
Å stå på en øde åsrygg sent på kvelden med ballonger i en snor som en lyser på med lyskaster, eventuelt fjernstyrte lyskastere som bringes tilværs med ballongene, gir en meget god forklaring på sakene jeg så. Men for å få det til skikkelig, kreves litt teknisk kompentanse og kanskje en 30-40000 kroner i kapital. I disse trqktene kan det tekniske gjøres helt ubemerket.

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #9 på: 16. november 2009, 12:26:02 »
Er det ikke satt opp en rekke måleinstrumenter i Hessdalen for å kunne dokumentere og analyserer litt av hva folk har observert? Hva er de i så fall de har funnet ut av?
Lenge siden det var noe om dette på TV, og mer enn det har jeg heller ikke satt meg inn i saken.
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Aquila111

• Gjest
« Svar #10 på: 16. november 2009, 12:37:39 »
De hr visstnok observert ting som kan forklares som plasmafenomener, etc. Men jeg har en sterk mistanke om at en ville observert det samme på enhvilkensomhelst fjelltopp i Norge.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #11 på: 16. november 2009, 12:40:15 »
Er det ikke satt opp en rekke måleinstrumenter i Hessdalen for å kunne dokumentere og analyserer litt av hva folk har observert? Hva er de i så fall de har funnet ut av?

Antar du finner noen svar her:   http://www.hessdalen.org/   — som leder hit:
http://www.hessdalen.org/index_n.shtml   —   http://www.hessdalen.org/index_e.shtml

Se også på lenker og referanser her:   http://no.wikipedia.org/wiki/Hessdalen
« Siste redigering: 16. november 2009, 12:42:51 av Gnisten »

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #12 på: 16. november 2009, 15:45:54 »
Aquila:
Når var du i Hessdalen og så disse tingene? Ble det tatt opp på video eller dokumentert på annen måte?

Folk er mye dårligere enn de selv tror til å vurdere avstand o.l. på lys på avstand i mørke. Med manglende erfaring med fenomenet fra hverdagen, og manglende referanser i terrenget grunnet mørket, vil stort sett alle ubevisst tolke den lille delen av fenomenet de observerer utfra forventninger. Hukommelsen er heller ikke til å stole på, for den kan lett endres av andre impulser i ettertid. Dermed er beskrivelser fra øyenvitner verdiløse som dokumentasjon av fenomenet, og jeg vil påstå at det heller ikke gir noe grunnlag for overhode å diskutere om de observerte lysfenomener er romskip, luftspeilinger eller skøyerstreker. Alle sider av en sånn diskusjon blir bare påstander.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #13 på: 16. november 2009, 16:26:15 »
Antar du finner noen svar her:   http://www.hessdalen.org/   — som leder hit:
http://www.hessdalen.org/index_n.shtml   —   http://www.hessdalen.org/index_e.shtml

Takk for lenken! Jeg sjekket videoene for å se den faktiske dokumentasjonen, og må si jeg ikke er spesielt imponert. De aller fleste av videoene viser jo bare en enkelt lysprikk som danser rundt i totalt mørke, og bevegelsene ser ut til å skyldes at kameraet er håndholdt eller ustødig. I de videoene som har synlig horisont bak, er horisonten (med ett unntak) over lyset og danser med det. Lyset er tydelig et fast lyspunkt under horistonten, og jeg gjetter en stasjonær lampe. To av videoene er lyse nok til å ha en relativt klar forgrunn eller bakgrunn, og viser da et lysere punkt bevege seg vannrett på ukjent avstand, den ene har skyer i bakgrunnen, den andre har et tre i forgrunnen, men ingen synlig bakgrunn. Det kan finnes opptil flere jordnære forklaringer på disse videoene også. I tillegg kan vi ikke utelukke juks av typen filmtriks.

Det kunne være morsomt å ta seg en tur til Hessdalen med noen ballonger og nødbluss og se hva observatørene får ut av det.  ;)
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Aquila111

• Gjest
« Svar #14 på: 16. november 2009, 19:37:18 »
Vi tok fotografiergjennom et spektralgitter for å finne ut om spektrumet var kontinuerlig eller båndet.

Dette skulle visstnok bety mye.

Jeg sto der med forventningen, og forhåpningen om at jeg ville se noe anomalt, og ble begeistret når dette skuespillet dukket opp.

Men etter å ha tenkt nøyere på det kom jeg til at dette sansynligvis var juks og jeg skjønner selv hvordan en kan lage slikt juks.

Det vi så var langt mer spektakulært enn disse videoene som er lagt ut, men altså lett forklarlig.

Det var  i lufta over en ås, men nøyaktig avstand og høyde er ikke så lett å bedømme.