Skrevet av Emne: UFO-fenomenet i Hessdalen  (Lest 33009 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: UFO-fenomenet i Hessdalen
« Svar #15 på: 17. november 2009, 08:52:02 »
Ah, det er for å se forskjell mellom varme-produsert (hvitt) lys og lys fra eksiterte atomer (lysstoffrør, lasere o.l.), tror jeg.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #16 på: 20. desember 2009, 00:32:32 »
Skepticblogs Mark Edward skriver om forrige ukes lysfenomener i Nord-Norge, og har samtidig oppdaget "Prosjekt Hessdalen":

Sitat
Hessdalenphenomenon? Uh huh. Well, maybe that’s so. But I remain skeptical. My cynical guess is that the tiny valley of Hessdalen needs some serious tourist trade. I’m sure they will be getting some real soon. Their website: www.hessdalen.org  boasts quite an array of wild theories. Unfortunately none are scientifically validated by anyone yet. They are begging for scientists to help them understand this “phenomena.” Their “Guided Tour” page isn’t up yet. Expect to see it and more in the coming weeks.

http://skepticblog.org/2009/12/19/norway-in-a-spin/
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #17 på: 20. desember 2009, 14:11:27 »
Mulig en kommentar fra en kynisk bekjent fra Melhus passer her; "Hessdaln, jau, nå må dæm nå finn på, ka skan gjør i en dal som e så innavla at te å me krøttera tala?". - Svaret er vel innlysende; forsøke å øke kvaliteten på tilgjengelig genmateriale ved å tiltrekke seg lærde menn og kvinner som lokalmiljøet så kan kaste seg over. Bare så synd at de mest sannsynlig ender opp med UFO konspiratører og annet rask...  ;D
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget Gudelskerdeg

« Svar #18 på: 20. desember 2009, 18:33:26 »
Jeg benekter Hessdalsfenomenets eksistens! Det passer nemlig ikke inn i virkelighetsoppfatningen min. Alle påståtte observasjoner skyldes forfyllede, forsofne, innavlede bondeknøler som har drukket for mye heimert og spist for mye fleinsopp!

Neste tema, takk!

Moderatorkommentar: Det er to ting du trenger å slutte med, Gudelskerdeg.

1) Å poste det samme innlegget i to tråder
2) Å trolle.

« Siste redigering: 06. januar 2010, 09:36:32 av panne »

Utlogget Gudelskerdeg

« Svar #19 på: 20. desember 2009, 18:41:12 »

Jeg benekter Hessdalsfenomenets eksistens! Det passer nemlig ikke inn i virkelighetsoppfatningen min. Alle påståtte observasjoner skyldes forfyllede, forsofne, innavlede bondeknøler som har drukket for mye heimert og spist for mye fleinsopp!

Hele greia er iscenesatt av noen lokale bygdeungdommer med for mye fritid, MagLite-lommelykter, projektorer, speil, papptallerkener og isoporkuler!

Uidentifiserte Flyvende Objekter? Pføy! Som om denslags skulle kunne eksistere!!! Narr meg ikke til å le!

Move along. Nothing to see here. Neste tema, takk!

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #20 på: 20. desember 2009, 19:50:16 »

Hele greia er iscenesatt av noen lokale bygdeungdommer med for mye fritid, MagLite-lommelykter, projektorer, speil, papptallerkener og isoporkuler!

Uidentifiserte Flyvende Objekter? Pføy! Som om denslags skulle kunne eksistere!!! Narr meg ikke til å le!

Move along. Nothing to see here. Neste tema, takk!

Prøver du å parodiere skeptikeres holdning til saken? I så fall gjør du en dårlig jobb siden så godt som ingen skeptikere argumenterer på den måten. Ingen skeptikere nekter for uidentifiserte flygende objekter eksisterer eller tror de er et resultat av fyll og fleinsopp.
« Siste redigering: 20. desember 2009, 20:31:41 av z »
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget ekran

• ekran.no
« Svar #22 på: 26. januar 2010, 11:04:41 »
Jeg kunne ha tenkt meg å utføre et lite eksperiment som krever en ballong fylt med helium og en sånn lys kilde som sportsforetninger selger, som man knekker og så er det noe kjemikaliegreier som blandes sammen og man har fluoriserende lys for noen timer. Vet noen om det finnes relativt små/lette slike og hvor mye helium som skal til for å få en ballong med en slik i, opp i luften?

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #23 på: 26. januar 2010, 11:41:33 »
Jeg kunne ha tenkt meg å utføre et lite eksperiment som krever en ballong fylt med helium og en sånn lys kilde som sportsforetninger selger, som man knekker og så er det noe kjemikaliegreier som blandes sammen og man har fluoriserende lys for noen timer. Vet noen om det finnes relativt små/lette slike og hvor mye helium som skal til for å få en ballong med en slik i, opp i luften?

Man kunne få noen tynne 30-50 cm stenger i lekeforretninger før. Alternativt kan du forsøke villmarksbutikker, men de tror jeg er litt større.

Red.: Laget ny sitatkode etter flytting av innlegg inn i denne tråden.
« Siste redigering: 17. juni 2010, 00:53:10 av Gnisten »
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Dupree

• Gjest
« Svar #24 på: 26. januar 2010, 11:50:02 »
Disse er 15 cm lange. Det kan hende dykkerforretninger har noe tilsvarende som brukes til nødlys/markeringslys.

http://www.tryggogsikker.no/html/230.html?gclid=CIDLjoTwwZ8CFUmF3godCT3l6A

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #25 på: 26. januar 2010, 11:53:37 »
Alt hva hjertet begjærer: http://www.glowshop.no/
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Dupree

• Gjest
« Svar #26 på: 26. januar 2010, 23:41:00 »
Alt hva hjertet begjærer: http://www.glowshop.no/

Flyvende mugge med blinkende lys? Det er vel bare å vente på de første rapportene på NS.  ;D

Red.: Laget ny sitatkode etter flytting av innlegg inn i denne tråden.
« Siste redigering: 17. juni 2010, 00:55:59 av Gnisten »

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #27 på: 19. februar 2010, 15:46:15 »
Ettersom tråden om Orbs nylig fikk inn en anekdote om en observasjon skal jeg komme med en 'ut-av-skapet'-beretning her. Jeg har sett Hessdalen-fenomenet.

Vi må ca. ti år tilbake i tid. En vinterkveld i bånn av Hessdalen så jeg en eller to blå runde - kulelignende - lys. De fór av gårde foran en ås som antageligvis lå omtrent fem til ti kilometer unna, men forsvant et kort øyeblikk bak noen trær på en ås som var litt nærmere. Jeg så dem max. et par-tre sekunder og de beveget seg omtrent med samme hastighet som bilene i åsen ca. fem km fra hjemstedet mitt (mellom 60 og 80 km/t).

Ganske fet opplevelse, og der og da tenkte jeg: "Jøss! Kult! Godt jobba av de som laget det!". I ettertid har jeg sett og lest lignende beretninger.

Hva var det? Tipper nullhypotesen er den mest riktige.

Noen år senere var jeg på Oppdal en mørk vinternatt. I Oppdal Sentrum hadde noen rigget opp en kraftig lyskaster som laget et überfett mønster på himmelen. De viftet rundt med den og det så nøyaktig ut som mange 'UFO-observasjoner' det finnes en bråta av på YouTube. Under UKA i Trondheim har det blitt vanlig å sette opp én diger lyskaster (av typen 'searchlight') på taket av Samfundet for å erte Trondhjemmerne...

Konklusjon: Hessdalen-fenomenet bør tilskrives nærheten til techno-nerdene på NTNU.  8)
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #28 på: 19. februar 2010, 17:51:18 »
Under UKA i Trondheim har det blitt vanlig å sette opp én diger lyskaster (av typen 'searchlight') på taket av Samfundet for å erte Trondhjemmerne...
Det er ikke uvanlig at Trondheim Kino slenger opp en searchlight når det er storfilmer på ferde.
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget Jan Even

« Svar #29 på: 01. mars 2010, 02:23:39 »
Jeg vet altså ikke! Men for de som ikke har sett det er det jo en dokumentar på youtube:
 The Portal-The Hessdalen Lights Phenomenon 1/5
Så denne i norsk utgave på TV'en tidligere i kveld, faktisk.
« Siste redigering: 01. mars 2010, 02:26:57 av Jan Even »