harm

Skrevet av Emne: UFO-fenomenet i Hessdalen  (Lest 33007 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ekran

• ekran.no
Sv: UFO-fenomenet i Hessdalen
« Svar #30 på: 01. mars 2010, 11:38:03 »
Hvis dette er juks så må det vel være mulig å reprodusere lysfenomenene? Er det noen som har sett på det? Jeg så en dokumentar for en tid tilbake på TVN om fenomenet - på meg så virket det ikke som om objektet(ene) hadde masse.

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #31 på: 01. mars 2010, 12:10:51 »
En del vitneobservasjoner beskrev jo klassiske flygende tallerkener.

Det ble også lagt fram en spektralanalyse som viser at det var luft og støv som brant.  Støv som inneholdt scandinavium.
http://www.youtube.com/watch?v=IXjXzct_-qk&feature=related#t=6m33s

Jeg prøvde å legge det inn at den skal starte 6min og 33 sekunder ut i opptaket, men fikk det ikke til.  Det er først der spektralanalysen beskrives.
« Siste redigering: 01. mars 2010, 12:14:21 av Bjørn Arve »

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #32 på: 01. mars 2010, 12:19:52 »
En del vitneobservasjoner beskrev jo klassiske flygende tallerkener.

Det ble også lagt fram en spektralanalyse som viser at det var luft og støv som brant.  Støv som inneholdt scandinavium.

Scandium, formodentlig??

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #33 på: 01. mars 2010, 12:26:05 »
Uff, javisst var det scandium.  :-[

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #34 på: 01. mars 2010, 12:49:45 »

Jeg prøvde å legge det inn at den skal starte 6min og 33 sekunder ut i opptaket, men fikk det ikke til.  Det er først der spektralanalysen beskrives.

De har gjort spektralanalyse på et fotografi (med store forstyrrelser fra et par billys)? Er det god metode da?

Scandium finnes ikke bare i Skandinavia (bare en detalj i denne sammenhengen).

De nevner at scandium ble benyttet i aluminiumslegeringer i sovjetiske MiG. Men utelater å nevne at scandium også benyttes i lamper (metall-halid lamper). Kraftige lamper om jeg har forstått det riktig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scandium

Og så er de nærmest fiksert på å ta bilder med svært lang lukketid. Er ikke det nærmest en garanti for å få rare lysfenomener på film da?

I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #35 på: 17. juni 2010, 00:10:15 »
Er det noen som i det hele tatt har forsøkt å feste fenomenet på film?

Det ble jo tatt levende bilder av Hessdals fenomenet, men ble lett avfeid som "naturfenom" av skeptiske forskerne. Konklusjon: VI finner aldri spøkelser så lenge vår base er basert på det materielle.

[url]http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article896060.ece[/url]
Sitat
- Vi vet nå at lysfenomenet oppstår i en forbrenningsprosess, der hoveddelen består av oksygen og nitrogen, og vi har gjort beregninger som viser at også grunnstoffet natrium finnes med i prosessen. Dette er med andre ord et fysisk fenomen - og det merkelige er at det som skjer på mange måter både minner om prosessene rundt de såkalte pulsarene (nøytronstjerner) og de svarte hullene langt ute i verdensrommet.

Ikkje fullt så overnaturleg som mange hadde håpt på.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #36 på: 09. august 2011, 20:14:54 »
Brian Dunning har lagt ut Skeptoid #270 i dag:

The Hessdalen Lights

Scientists seek a high-tech explanation for these ghost lights in Norway. But is the true cause much simpler?

Let us travel back to 1981, when people in Norway's Hessdalen valley began seeing something strange in their night skies. Colored lights that hung silently sometimes appeared above the valley. Curious onlookers found they were best seen from a slope at the north end of the valley, looking south, and within a few years UFO seekers started converging on Hessdalen. And ever since, there has been one of the lengthiest and most technical of all UFO investigations.

Håper med dette å gjenopplive denne tråden. Er det noen lokalkjente som har noe nytt å tilføye?

Og gå gjerne inn og kommentér på artikkelen jeg siterer fra!

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #37 på: 09. august 2011, 20:40:33 »
Siste nytt på Project Hessdalen (nettsida for prosjektet er at de har hatt lynnedslag...):
14.07.2011   Fikk reparert firewall-maskinen. PC som tar imot kamera-signalene er død. Det er også kameraet. Det vil ta tid å reparere den delen. Kommer til å sette opp et nytt kamera, og et nytt system. Håper det blir klart i løpet av helgen.
13.07.2011   Erling (meg) reiser til Hessdalen for å undersøke skadene, og montere nytt kamerautstyr.
11.06.2011   Lyn har ødelagt noe? i målestasjonen.
22.03.2011   Kommunikasjonen med den automatiske målestasjonen er nå i orden.
19.03.2011   Franskmennenes målestasjoner ble ettersett i dag. Alt OK.
22.02.2011   Hard disken til franskmennenes måleutstyr i den automatiske målestasjonen blir byttet i dag. Takk til Thor.
På bildesidene deres ser det nokså stille ut, men 14.april i år skal det ha vært "UFO-aktivitet" der. Bildene er de som etter prosjektets eget utsagn "ikke umiddelbar kan få en forklaring". Bildene gjengitt i forrige link ligner fenomenet slik det så ut da jeg fikk et glimt av det for noe sånt som ti-tolv år siden.

Hvis været tillater det kan det godt tenkes at jeg tar meg en ekspedisjon opp dit for å kikke i nærmeste framtid. I så fall kommer jeg tilbake med 'on-site'-reportasje til f.eks. Skepsisbloggen.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget frenchisbacan

« Svar #38 på: 09. august 2011, 23:57:11 »
Korleis kan det ha seg at innanfor UFO-observasjonar er bildekvalieten like dårleg i 2011 som i 1981, medan resten av verda har gått store steg i retning av betre kvalitet og høgare oppløysing?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #39 på: 10. august 2011, 00:29:46 »
Tja... Det ligger sikkert en del fototekniske forklaringer også, men jeg for min del tipper trøndersk vårvær midt på natta må ta noe av skylda. ;) I tillegg til at jeg tipper originalbildet er av likere kvalitet. Mer om det tekniske oppsettet til prosjektet.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #40 på: 10. august 2011, 16:56:36 »
For en gangs skyld var det ikke jeg som kom med Skeptoid episoden.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Zabulon

« Svar #41 på: 09. oktober 2011, 19:29:13 »
Ser at denne tråden er litt gammel, men jeg har selv en teori som muligens kan forklare enkelte av lysfenomenene.
Omtrent en mil unna Hessdalen i nordlig retning, ligger Haltdalen Kurs & Øvingssenter. Skytefeltet i tilknytning til HKØ er disponert av Heimevernet og er flittig besøkt og brukt av også andre avdelinger i Forsvaret. Anlegget er et relativt stort øvings- og skytefelt, hvor det kan skytes med alle av Forsvarets infanterivåpen, dvs. alt fra personlige håndvåpen og opp til tyngre lags- og avdelingsvåpen som mitraljøse og panservernvåpen. Carl Gustav 84mm rekylfri kanon er et slikt våpen. Dette våpenet er i Forsvaret kjent som "RFK" og betjenes normalt av to soldater - en skytter og en lader. RFK'en kan avfyre en rekke ulike typer granater; temperte sprengranater, pansergranater, røykgranater - og lysgranater til illuminering. Sistnevnte har en maksimal rekkevidde på 2300 meter, brenner med en lysstyrke på 650.000 candela i bortimot 30 sekunder og daler ned i en fallskjerm. Den vestligste skytebanen i øvingsfeltet, Bane 21, er tiltenkt slike tyngre våpen.

Her er en video av tyske ISAF-soldater som skyter lysgranat med 84mm RFK:

ISAF Abschuss Carl Gustav in Kabul

Jeg har vært på Haltdalen Kurs & Øvingssenter mange ganger og selv skutt med 84mm rekylfri kanon, samt
vanlige håndholdte lysraketter. Man finner utallige rester av lysgranater, lysraketter og fallskjermer fra disse i skytefeltet.
Jeg ser på det som nærliggende å tro at sivilister som ikke vet hva dette er, kan feiltolke de der de henger
på himmelen og lyser i perioder - og da kanskje især når skydekket eller andre atmosfæriske forhold forvrenger/maskerer utseendet til objektene.

Det finnes også lysgranater til bombekasterrør (kjent som "BK" i Forsvaret), og disse når enda høyere og har nesten dobbel lyseffekt av lysgranatene til RFK igjen, men jeg vet ikke om det har blitt skutt med dette i skytefeltet.

Her er to oversiktsbilder av området sakset fra Google Earth:

Det røde feltet indikerer synsvinkelen til de to kameraene som Prosjekt Hessdalen har utplassert slik de selv har angitt det på nettsiden deres. Jeg har også antydet flyhøyden til en lysgranat fra RFK, anslått til 1500m.

Hvor høyt lysgranatene fra RFK'en rekker, er avhengig av vær, vind og vinkelen skytteren velger, men i overkant av en kilometer opp i lufta er ikke å ta for hardt i. Det burde ikke være noe problem å se disse fra Hessdalen. I tillegg kan de glødende restene av en utbrent lysgranat lett bli fraktet et godt stykke av gårde med vinden, og da muligens godt innenfor synsvidde av kameraene som Prosjekt Hessdalen har plassert ut. Dersom spektralanalyse indikerer en form for forbrenning, slik det har blitt nevnt i denne tråden, er jo ikke teorien om militær skyteaktivitet slik jeg har skissert det, helt på viddene. Jeg tror i det minste at noen av observasjonene i Hessdalen kan tilskrives dette.
« Siste redigering: 09. oktober 2011, 19:34:20 av Zabulon »

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #42 på: 09. oktober 2011, 19:38:25 »
Project Hessdalen har kategorisert og lagt ut en kort beskrivelse av fenomenet.  Virker noen av disse beskrivelsene kompatible med lysgranater?
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Zabulon

« Svar #43 på: 09. oktober 2011, 19:45:04 »
Jeg kan godt se for meg beskrivelse 1 og 2 som kandidater som kan ha utspring i en lysgranat i et eller annet stadium av forbrenningen. Hvertfall utifra de noe vage beskrivelsene som står skrevet. Når man kun sitter på noen uskarpe fotografier i tillegg hvor man mangler referansepunkter, må man samtidig også ta høyde for unøyaktigheter i det vitnene gir av vitnemål.

Teori 3 og 4 virker annerledes av natur, dog.
« Siste redigering: 09. oktober 2011, 19:49:02 av Zabulon »

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #44 på: 09. oktober 2011, 20:54:06 »
De har også lagt ut en liste over instrumenter de har installert på målestasjonen: kamerasystemer (farge og sort/hvitt), magnetometer, værstasjon, elektromagnetisk sensor for ELF-området, og et sett tilfeldighetsgeneratorer som de visstnok bruker til å se om fenomenet kan påvirke slike systemer.  Denne lista er p.t. oppdatert sist gang for snart 7 år siden (6. desember 2004), så oppsettet de har der nå kan være annerledes. Ingen av disse instrumentene egner seg til å avgjøre om fenomenet er resultatet av en forbrenningsprosess.  For å gjøre dette er de nødt til å ta i bruk spektroskopi.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)