harm

Skrevet av Emne: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2016  (Lest 5340 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2016
« på: 22. september 2016, 14:03:05 »
Rockwell - Somebody's Watching Me

Rockwell er en artist som selv ikke de mest dedikerte 80-tallspopfans klarer å bry seg om. Det vil si, ingen bryr seg utover denne låta. Det er et fint stykke 80-tallspop og hvis det høres ut som om det er Michael Jackson som synger refrenget, så er det nettopp fordi det er Michael Jackson, noe som gir denne låta ekstra 80-tallskred. Musikkvideoen er corny og teit som faen, men det passer meg perfekt. For hvilken filmsjanger er det hvor corny og teit er akseptert? Hvilken filmsjanger er fansen villig til å sitte gjennom nesten to timer med søppel bare for å se en enkelt scene som er kul eller bare fordi de liker atmosfæren? Svaret er selvsagt skrekkfilm. For skrekkfilm er som pizza og sex, selv når det er dårlig, så er det jo egentlig ganske godt.

Her er de tidligere maratonene:

Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2015 http://skepsis.no/forum/index.php/topic,4950.0.html

Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2014 http://skepsis.no/forum/index.php/topic,4764.0.html

Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2013 /http://skepsis.no/forum/index.php/topic,4452.0.html

Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2012 http://skepsis.no/forum/index.php/topic,4001.0.html

Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2011 http://skepsis.no/forum/index.php/topic,3192.0.html

Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2010 http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1910.0.html

Formatet er det samme som sist:

[filmplakat]
[tittel, året den kom ut]
[kort anmeldelse (eller lang hvis du virkelig føler for det) av filmen]

Det er samme formel som alle de andre maratonene. Jeg ser minst en skrekkfilm (eller skrekkrelatert film) hver dag i oktober frem til Halloween som er den 31. oktober. Jeg dokumenterer hvilken film jeg så og skriver noen ord om den. Alle andre er velkommen til å delta. Det er ingen regel om at du som måtte lese denne tråden må se en film hver kveld og det er helt ok å bare se noen se i løpet av måneden. Og det er helt ok å se ingen og bare lese tråden av morbid nysgjerrighet. Personlig håper jeg at folk deltar. Noen år har det vært bra med deltagelse, andre år har jeg vært mer eller mindre alene. La oss se hva dette året vil bringe.

Så her er skål for en hel måned med seriemordere, kannibaler, romvesener, zombier, spøkelser, monster, varulver, mumier, sorte katter, hekser, onde trollmenn, skjeletter, gale doktorer, voodooprester, demoner og vampyrer. Jeg kommer som vanlig til å se filmer fra alle mulige tidsperioder og stiler fra mellom 1910 frem til ting som kom ganske nylig ut. Både gode filmer og de laveste søppelfilmene. Filmer med fokus på atmosfære og mystikk. Filmer med fokus på vold, tortur og voldtekt. Alt som ligger mellom creepy, mørkt, dystert, skummelt, gysende og ekkelt.

Tragisk at ingen av plakatene fra de to første maratonene vises lengre siden halve moroa med å lese de gamle trådene er å se på plakatene. Det er min feil for å bruke en teit side for bilder. Jeg har holdt meg siden til http://imgur.com/ og anbefaler at andre deltagere gjør det samme.

Red.: Oppdaterte internlenker p.g.a. nylig endring av forum-adressen fra http://forum.skepsis.no/index.php til http://skepsis.no/forum/index.php.
« Siste redigering: 06. november 2016, 15:18:25 av Gnisten »
It cries for you
It's the least that you can do
Like a spiral on the wind
I can hear it screamin' in my mind

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget kingvald

Sv: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2016
« Svar #1 på: 22. september 2016, 18:06:20 »
Og det er helt ok å se ingen og bare lese tråden av morbid nysgjerrighet.
Der har du vel meg, i år igjen  ;)

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #2 på: 22. september 2016, 18:45:00 »
Du forsto den var rettet imot deg.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #4 på: 01. oktober 2016, 15:35:15 »
Sovnet av etter konserten jeg var på, så jeg så ikke noen film natt til første oktober, men jeg fikser det nå med å se en rekke kortfilmer. Tror ikke disse har plakater, men jeg vil poste filmene her.

The Little Witch

The Little Witch, 2015

Jeg har sett andre variasjoner av denne historien før, men dette er en fin versjon. Litt åpenlys hva som kommer til å være sluttpoenget, men grei nok.

He Dies At The End

He Dies at the End, 2008

Jeg likte denne. Man vet hva som skal skje, så man sitter bare å venter på det, men det er nesten hele moroa med denne filmen.

The Black Hole | Future Shorts

The Black Hole, 2008

Ikke direkte skummel, men den har litt Tales from the Crypt følelse over seg når det kommer til slutten.

He Took His Skin Off For Me | Future Shorts

He Took His Skin off for Me, 2015

Mer surrealisme enn skrekk, men jeg ser for meg at mange vil synes dette er skrekk hvis de ikke tåler å se blod. Ganske interessant konsept.

Peekers

Peekers, 2009

Denne hadde en fin creepy følelse. Synd at han aldri fikk smake på frokosten. Den så jævlig god ut.

Jeg kommer til å se betydelig lengre filmer fremover, men det var greit med en litt annerledes start på maratonen.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #5 på: 02. oktober 2016, 05:09:12 »

Tales from the Crypt: Demon Knight, 1995

Første skikkelige film i denne maratonen. Ikke noe galt med kortfilmer, men det er fint å ha noe med skikkelig lengde. En av Tales from the Crypt filmene, som er basert på tv-serien, som er basert på de gamle tegneseriene. Filmen er som en vanlig episode av showet der The Crypt Keeper presenterer historien. Forskjellen er at historien er i film lengde, det er naken pupper og mer blod enn hva som kunne vises på TV. Historien er om en fyr som er på flukt fra en demon. Demonen er ute etter en nøkkel, og det er ganske ille for menneskeheten om denne nøkkelen havner i demonens hender. Det er kule monstereffekter og splattereffekter, og det er tvers igjennom en veldig underholdene film. Er det en dyp film eller en veldig bra laget film? Nei, men som nevnt er den veldig underholdet. Det er en type film man kan drikke øl til mens man ser på at folk blir drept på brutalt vis av demoner, og det religiøse fantasy aspektet gjør at den står ut i fra lignede filmer. Billy Zane er utrolig sjarmerende i sin rolle som demonen som prøver å forføre folk til å gi over nøkkelen og han er en perfekt skurk. Jeg var veldig underholdt når han var på skjermen. Er du ute etter underholdning, så er denne filmen et fint alternativ i stedet for å se noe du har sett en million ganger før.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #6 på: 02. oktober 2016, 11:37:06 »
Blir litt mer aktiv i årets maraton enn mitt totale fravær i fjor. Av og til kommer det virkelige livet i veien for banal forlystelse og fråtsing i det mørkeste mørke. I fjor hadde jeg tenkt å holde en maraton dedisert til en av horrorsjangerens store regissører, som gikk bort 30.08.2015, nemlig Wes Craven. Jepp, mannen bak Nightmare on Elm Street serien, og Skrik-serien, og mye annet.

I går startet jeg med hans første film, nemlig:

Last house on the left - 1972

Dette er en mørk film om sadisme som møter troskyldighet. To jenter fra bygda bestemmer seg for å dra inn til byen for å gå på en konsert. I en liten jakt på illegale sentralstimulerende midler får de oppmerksomheten fra en gruppe unge menn med mørke hensikter. Filmen skildrer i meget visuelle scener ting som leking av tarmer mens offeret fremdeles lever, innrissing med en kniv av navn på brystkassa til en jente mens hun blir voldtatt, og nådeløse henrettelser. Det er med andre ord ikke en film for alle (som f.eks. kingvald ;) ). Det interessante aspektet med filmen er dog når gjerningsmennene havner opp i huset til foreldrene til det ene offeret sitt. Hvor brutal blir man når en blir blindet av primitiv hevnlyst.

Filmen er en av de første i den såkalte rape-revenge sjangeren som var stor på 70-tallet. Wes Craven satte for alvor sitt navn på horrorsjangerens stjernehimmel med denne meget sterke debuten.

Funfact: I traileren under kan det høres en liten strofe av sangen "And the road leaves to nowhere", en sang som ble skrevet til denne filmen. I en av mine tidligere maratoner skrev jeg kun om filmer laget utenfor engelskspråklige land, hvor i den norske filmen Rovdyr bruker den samme sangen som en hyllest.
https://www.youtube.com/watch?v=n_HUvEpwL1I
« Siste redigering: 02. oktober 2016, 11:39:40 av Nexuscrawler »
"The gods made heavy metal and they saw that it was good."

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 02. oktober 2016, 16:14:21 »
Filmen skildrer i meget visuelle scener ting som leking av tarmer mens offeret fremdeles lever, innrissing med en kniv av navn på brystkassa til en jente mens hun blir voldtatt, og nådeløse henrettelser. Det er med andre ord ikke en film for alle (som f.eks. kingvald ;) ).
Ha'kke no' mot "leking" med tarmer på levende etc. som sådann. Som historiefrik savner jeg tildels slikt i historiske framstillinger.

Det er bare det at jeg ikke skjønner attraksjonen med å skremmes som underholdning. Litt det samme som når Thundercoaster på Tusenfryd var ny, og jeg fikk anledning til å kjøre den. Først slengtes vi hit, så slengtes vi dit. Javel? Hva er så uuuuutrolig underholdende med det? Kjeeeedeliiiig! syntes jeg. Til den historien hører at jeg har antydning til høydeskrekk, og vi fikk stopp på første forsøk, måtte ut av vognene og gå ned fra øverste toppen. Men satte meg inn igjen, og fant altså selve turen dødskjedelig. Ikke skremmemde, ikke ubehagelig, bare kjedelig.

Så også for berg-og-dalbane-galninger har jeg en morbid interesse, akkurat som dere skrekkfilmnytere. Hva er det man ser i disse aktiviteten?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #8 på: 02. oktober 2016, 22:01:49 »
Hehe, nei, ingen filmer kan på noen måte gjenskape det horrible mennesker har gjort mot hverandre oppigjennom historien. Jeg kan si litt hva jeg finner fascinerende med denne type filmer. Som en gigantisk filmnerd så liker jeg å se utviklingen, og er også meget interresert i praktiske spesialeffekter. Det er som oftest innen horrorfilmsjangeren man finner de beste sminkejobbene. Lave budsjetter som de oftest har så må det spares på cgi. Også tidlige filmer fra 30-70 tallet har utrolig bruk av improvisert sminking og rekvisitter som brukt ordentlig ser helt fantastisk ut den dag i dag. Ellers, de skrekkfilmene jeg sitter igjen og mener er skikkelig gode, er de som tør la det psykologiske spillet karakterene skal gjennomgå drive historien fremover, og ikke bare drive med nymotens kjedelige BØ momenter. Så for min del er det rett og slett interessen for filmeffekters historie som gir meg tilfredsstillelsen av en god horrorfilm. Håper dette ga litt lys på saken. Jeg understreker, dette er min personlige mening, jeg vil ikke nødvendigvis si den er universiell.

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #9 på: 02. oktober 2016, 22:22:31 »
Med det så fortsetter jeg på filmografien til Mr. Craven. Denne gangen går vi til hans neste horrorklassiker.

The hills have eyes - 1977.

En familie skal på campingtur i ødemarken. Kort fortalt, og som traileren under viser, så går ikke dette så bra.

Craven bygger videre på det tematiske fra Last house on the left. Nemlig hva ville en vanlig familie gjøre når de blir stilt over umenneskelige horrible opplevelser? Hvor langt er man villig til å gå for å redde livet, og hvor mye koster prisen din egen humanitet. Det som dessverre for min del svekker denne filmen litt for min del er at den prøver å ri på bølgen Tobe Hooper skapte med Texas chainsaw massacre. Det som redder denne filmen derimot er Craven sitt mot til å la stillhet drive filmen frem. Han har tid til å la gresshoppene spille, vannet sildre, for å bygge opp en stemning av fred og ro før helvetet bryter løs, noe som bare forsterker opplevelsen av grusomhetene. En stil han dessverre la fra seg utover karrieren sin, noe vi kommer tilbake til.
PS: Filmen ble nyinnspilt i 2006, mor Cravens egen vilje. Det sier seg selv at 2000-tallets filmgjengere som krever overforklaringer og teite BØ-momenter gjør at den er totalt forskjellig fra originalen, og i mine øyne totalt udugelig. Gjør dere selv en tjeneste og hold dere unna.

https://www.youtube.com/watch?v=EkdskdFemWM

Utlogget kingvald

« Svar #10 på: 02. oktober 2016, 22:26:36 »
Ja, de reint filmhåndtverkmessige elementene er ofte imponerende. Både visuelt, og mer subtilt.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #11 på: 03. oktober 2016, 04:48:04 »

The Serpent and the Rainbow, 1988

Gnisten nevnte denne i 2010 maratonen uten at han så den. En Wes Craven film fra 80-tallet, så du vet at den er bra. En forsker drar til Haiti for å studere zombier etter at et farmasøytisk firma viser interesse i at det mulig og kan brukes i medisinsk bruk. Voodoo viser seg å være virkelig og alt går galt for han. Jeg antar det ikke er sensitivt å ta en faktisk seriøs religion og gjøre det til en skrekkhistorie, men fuck religion. Voodoo er like teit som kristendommen og fortjener null respekt. Dessuten er ikke dette noe forskjellig hvordan katolisisme ble brukt i The Exorsist. Utover det, så er dette en kul film. Det forgår på et eksotisk sted og det er masse kule ting som skjer gjennom svart magi + at Haiti var en diktaturstat den gang og vi får se politiet utsette hovedpersonen for brutal testikkeltortur. Også kult og endelig få vite hvor et sample som ble brukt i en Mortician kommer i fra.

Skeptoid hadde en fin episode om haitiske zombier som kan sjekkes ut her https://skeptoid.com/episodes/4262
« Siste redigering: 03. oktober 2016, 04:49:59 av z »
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #12 på: 04. oktober 2016, 03:03:27 »

The Changeling, 1980

En av de store klassikerne når det kommer til hjemsøkte hus filmer. Filmen starter med at hovedpersonen er vitne til hans kone og datters død. Han er komponist og blir musikklærer på et universitet, og får flytte inn i et gammel forlatt herregårdshus. Et sted han kan isolere seg og komponere musikk. De som har fulgt med på tidligere tråder vet at jeg elsker herregårdshus og slott. Det er for meg den perfekte setting for en skrekkfilm. Det går ikke lang tid før han oppdager at ting ikke er helt som det skal i huset of creepy ting skjer som han ikke kan forklare. I likhet med alle gode filmer om spøkelser, så ser man egentlig ikke noe til dem. Gjennom filmen oppdager han mer og mer om husets historie og hva som skjedde der. Filmen gjør en bra jobb med å bygge opp en atmosfære samtidig som at den har en god historie. Det er ingen tvil om at det er overnaturlige krefter som forårsaker alle hendelsene, men det er fortalt på en effektiv som aldri føles corny eller for over the top i motsetning til hvordan en moderne film ville ha gjort det. Anbefaler The Changeling på det sterkeste.

Jeg har hatt problemer med imgur de siste to dagene. Bildene vises ikke, så jeg har brukt to forskjellige kilder i de to siste nettene. Jeg har sent en mail til imgur om dette, men jeg mistenker det kan være forumet som er problemet. Nexuscrawler bruker tinypic og hans bilder vises heller ikke.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #13 på: 04. oktober 2016, 07:14:14 »
Last house on the left - 1972

Dette er en amerikansk nyinnspilling/tolkning av Ingmar Bergmans "Jungfrukällan" (som igjen er basert på et svensk middelaldersagn).

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #14 på: 04. oktober 2016, 18:54:57 »
Filmen skildrer i meget visuelle scener ting som leking av tarmer mens offeret fremdeles lever, innrissing med en kniv av navn på brystkassa til en jente mens hun blir voldtatt, og nådeløse henrettelser. Det er med andre ord ikke en film for alle (som f.eks. kingvald ;) ).
Ha'kke no' mot "leking" med tarmer på levende etc. som sådann. Som historiefrik savner jeg tildels slikt i historiske framstillinger.

Det er bare det at jeg ikke skjønner attraksjonen med å skremmes som underholdning. Litt det samme som når Thundercoaster på Tusenfryd var ny, og jeg fikk anledning til å kjøre den. Først slengtes vi hit, så slengtes vi dit. Javel? Hva er så uuuuutrolig underholdende med det? Kjeeeedeliiiig! syntes jeg. Til den historien hører at jeg har antydning til høydeskrekk, og vi fikk stopp på første forsøk, måtte ut av vognene og gå ned fra øverste toppen. Men satte meg inn igjen, og fant altså selve turen dødskjedelig. Ikke skremmemde, ikke ubehagelig, bare kjedelig.

Så også for berg-og-dalbane-galninger har jeg en morbid interesse, akkurat som dere skrekkfilmnytere. Hva er det man ser i disse aktiviteten?

Kjell Ingvaldsen

Skulle ha svart på denne tidligere, men latskap tok over. Det eksisterer ikke en enkelt grunn til å like skrekk, det er en hel rekke forskjellige grunner for forskjellige folk. For noen, så er det nettopp som du spekulerer. Det er som en berg og dalbane for noen. Skrekk gir dem et adrenalinsjokk der de føler seg levende. For mange er et spennende akkurat som i en krimthriller en actionfilm. I en krimthriller, så er det spennende å finne ut hvem morderen er, og kanskje blir det skyting og eksplosjoner også når detektiven konfronterer morderen. Skrekk er egentlig i samme gate som akkurat det for noen. Det er så mange grunner til å like skrekk, og det er mange som liker det litt skummelt av og til.

Men dette gjelder ikke meg og mine grunner til å like skrekk. Jeg liker skrekk fordi jeg er en morbid person. Fra jeg var veldig liten, så likte jeg blod, død og alle groteske ting. Jeg vet ikke hvorfor, men sånn er jeg bare. Og som et resultat, så er monstre noe av det kuleste som finnes i mine øyne. En tante som var lærer så på mine barnetegninger og sa at hvis noen fikk se disse, så var det mer enn nok til at hele familien ville få psykiatrisk hjelp. Skrekkfilmer var dermed noe som tiltrakk meg tidlig i livet. Eneste problemet var at jeg ikke fikk se dem, så det er i voksen alder at jeg kan endelig nyte dem.

Jeg blir aldri skremt av skrekkfilmer. I mine øyne, så er det ingen skumle filmer. Er det enkelte filmer som kommer nær? Ja, men mer i en creepy atmosfære som er nesten mer hyggelig enn skummel for meg. Det nærmeste en film var skummel for meg, var da jeg fikk se The Silence of the Lambs på TV da jeg kanskje var 11 år gammel. Men det hadde ingenting med selveste filmen. For meg, så var den bare jævlig kul og ikke skummel i det hele tatt. Det skumle var etter filmen, da jeg skulle legge meg og jeg gikk inn på det mørke rommet mitt og det minnet meg om den mørke kjelleren på slutten filmen der hovedpersonen ikke kunne se noe, men moderen kunne se henne gjennom en nattkikkert. That’s it. Det er det nærmeste jeg har kommet å være skremt av e film. Så det handler ganske enkelt om å se folk bli drept på brutalt vis og kule monstre.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll