Skrevet av Emne: Hva er menneskelig inteligens?  (Lest 875 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Aron

• Intelligens = Emosjonell besluttningsprosess !!
Hva er menneskelig inteligens?
« på: 13. november 2016, 06:25:17 »
Etter å ha fulgt litt med i tråden "Mysteriet om menneskenes intelligens" startet av John E, ser jeg at det er vanskelig å komme så mye videre før man ser nærmere på hva menneskelig intelligens egentlig er. Jeg legger dette tema her i en ny tråd, slik at tråden til John E ikke blir fylt av dette spørsmålet.

Det jeg vil ta opp er at vanlige forståelser av intelligens som for eksempel at det er er evnen til å trekke logiske sluttinger, være rasjonell, forstå logiske sammenhenger og lignende er veldig misvisende for hva menneskelig intelligens egentlig er.  Menneskelig intelligens er som oftest omtalt som noe helt annet en hva dette faktisk er.

Instinkter
Intelligens hos dyr kalles oftest for instinkter. Hva er så dette? Det er emosjonelle beslutningsprosesser. Dette betyr at en følelse fører til en konklusjon og handling dyret foretar seg. Det er ikke en logisk tanke som fører til konklusjonen i dyrets hjerne, men en følelse-prosess. Disse blir lagret i minnet til dyret, som følelse-minner, som vi altså kaller for instinkter.  Hjernen til dyr er født med masser av disse, noe man se ved at avkom til en hest kan løpe etter ett par timer.

Dette betyr bland annet at all form for intelligens, både laver og høyere intelligens på et grunnleggende nivå består av følelser. Instinkter er intelligens på et laver nivå, og det er få dyr som viser spesielt mye tegn til å forstå logikk. Den feil de fleste gjør fra dette er å si at dyr ikke er intelligente. Dette er fullstendig feil, og faktum er at det vi deler med dyr er den viktigste bestanddelene av intelligens - den emosjonelle beslutningsprosess.

Denne utgjør mesteparten av hjernen vår, og vi er (sikkert til forskrekkelse for mange) ikke så forskjellig fra andre arter hva gjelder mesteparten av vår intelligens. 

Følelser
Det er med andre ord slik at vår menneskelige tenkning og intelligens er i veldig stor grad følelse styrt eller følelse basert. Vi liker å tro om oss selv at vi er logiske, at vi tenker fritt. Fri tenkning snakkes det om, mens vi i realiteten er i veldig stor grad styrt av følelser.

Jeg velger å føre beviser for dette før jeg forklarer det, og da går jeg først til Hitler og jødeutryddelsen under 2. verdenskrig. Det er et faktum at et helt land snudde seg mot jødene og at millioner av jøder ble gasset til døde, små barn kvinner led så grusomme skjebner at det knapt kan forestilles.

Var det tyskerne som hadde feil i hodene sine, eller er det noe i hjernen til alle mennesker som ble utslagsgivende i det som skjedde. Forskning på nazismen har vist at alle mennesker har denne svakheten i seg, i sin inteligens, og således kan bli lurt til å bli nasister alle som en av oss - så lenge vi er normale mennesker.

Var det så logikk basert eller fornuft basert propaganda som førte til dette? Nei, nazismens elementer som forårsaker dette er utelukkende emosjonelle elementer.  Et helt land har vist at menneskelig intelligens er følelsebasert i ekstremt stor grad. Vi kan gå over alt i verden og finne eksempler der vanlige folk utviser en intelligens på nivå med en krokodille.

I India drikker folk av en hellig elv selv om det flyter halv brendte lik 10 meter ved siden av dem i vannet (i stenkende hete, der makk kryper ut).  Disse tenker med følelsene -- for det er faktisk det den grunnlegende intelligensen vår er, en emosjonell  beslutningsprosess.

Mennesker tar sitt eget liv både ved å sprenge seg selv og sette fyr på seg selv, men terrorister og andre som sprenger seg selv er ikke mindre intelligente en folk flest. Det er imidlertid et faktum at all tenkning inneholder så mye emosjonelle beslutningsprosesser at gud, jomfruer i himmelen eller en masse andre følelser i disse personene - at konklusjonen om å trykke på avtrekkeren oppstår i helt friske menneskehjerner.

Kvinner er mer intelligente en men
Mange rakker ned på kvinner som mindre intelligente, fordi kvinner er mer emosjonelle i sine resonnement en men. En hønemor er ofte oppfattet som irrasjonelt opptatt av å pakke barn i tykke klær, hun er overbeskyttende. Vi har vitser om blondiner, der disse ansees for å være lettere treg i toppen. Det  som er realitetene er imidlertid at disse ikke er mindre intelligente selv om de kan fremstå slik. Den menneskelige intelligens er nemlig ikke logikk basert men emosjonelt basert. Det er altså ikke slik mange tror at logikk binder elementer sammen til en konklusjon. Det er følelser som binder ting sammen til konklusjoner i den grunnlegende intelligensen i alle mennesker. Kvinner er derfor grunnlegende alltid mer intelligente en men.

Det er hardt for meg som mann å innse dette, men i nesten alle sammenhenger viser det seg å være sant. Kvinner har bedre forståelse av å løse konflikter en men, de hevder seg bedre sosialt en men, listen over beviser på at kvinner er mer intelligente en men er lang som et vont år for en mann som meg... men jeg må bare innse realiteten... at jeg er dummere en alle kvinner i verden. Huttetu der er tung å ta det inne over seg.

Logiske sluttings prosesser
I løpet av de siste 5 000 år (et tall jeg anslår med en del usikkerhet) har mennesket utviklet en tilleggs evne til intelligensen, som dreier seg om evnen til å trekke sterkere logiske sluttinger. Dette blir av de fleste feilaktig omtalt som intelligens, men dette er altså bare en svært liten tilleggs modul til intelligensen av nyere dato.

Denne sterkere evnen til å tenke logisk må eksistere for at mennesket skal bygge en flygemaskin. Før mennesket utviklet denne evnen fantes det ikke flygende maskiner eller avanserte tekniske løsninger. Det vare bare den grunnlegende intelligensen mennesket  benyttet. Dette betyr ikke at ikke mennesket tenkte logisk før den tid, det betyr bare at logikken var følelsebasert og således sensurert. Det som menes med dette er at et emosjonelt element (en følelse) veier en del på vektsålen, mot et rent logisk argument på andre siden. Dette betyr ikke at folk nødvendigvis er dumme, bare at de som kvinner ofte gjør, kan blande logikk og følelser sammen til en dobbel sikkerhet for et barn, mens en mann ikke gidder å byr seg før det er logisk bevist at barnet sitter å fryser eller er sulten - som ofte er et altfor sent tidspunkt å gripe inn. Det er med andre ord ikke slik at man er mer intelligent fordi man er logisk, eller at man er mindre intelligent fordi man ikke tenker som en mann.

Faktum er at det som oftest er mer intelligent å være emosjonell en det er å være logisk. Det man som oftest legger merke til er imidlertid de gangene det ikke er mer intelligente å være emosjonell en logisk. Disse får mer oppmerksomhet og blir lagt mer merke til. En man kan altså ikke bli like intelligent som en kvinne, men en kvinne kan lære seg å tenke like logisk som en mann. Så vi menn kan faktisk aldri bli like smarte som kvinner... huttetu dette er hard kost.

Menneskelig intelligens er altså ikke logisk tenkning, men emosjonelle beslutningsprosesser (som oftest er logiske men langt fra alltid).

Hjernevasking og religion
Begrep som hjernevasking er misvisende. Dette handler egentlig om emosjonell manipulering, der man via følelser får personer til å trekke sluttinger man ønsker at de skal trekke. Det er altså ikke slik at følelser påvirker tenkningen, men at følelser er tenkning. Med unntak av den lille tilleggmodulen vi har fått av nyere dato som er en ren logisk tenkeboks vi kan bruke helt atskilt fra hoved inteligensen vår.

Det er masser av forskning på dette, men jeg skal bare trekke frem et eksempel der man lot det komme røyk ut fra under en dør som vendte ut mot en gate der masse folk gikk forbi. Man satte 2 person opp utenfor døren som ignorerte røyken, og selv om folk innenfor skrek etter hjelp gikk alle forbi. Fjernet man den ene av disse ble litt fler forbipasserende oppmerksom men gjorde forstatt ikke noe. Når den gjenværende satt seg ned og virker beruset, var det flere som banket på døren og undersøkte, men når mannen på bakken viftet dem bort gikk de. Det var først når ikke det var noen utenfor at brannbil og politi ble tilkalt. Disse eksperimentene viser at folk ikke tenker logisk overhodet, og er helt styrt i sin tenkning av følelser - selv når liv står på spill. Man ser seg rundt og følger det andre gjør, uten å undersøke en gang. Følelsen av å skille seg ut eller bli ledd av når det viser seg at det var en spøk er sterk nok til å risikerer at folk brenner inne.

Religion er et annet eksempel. Dette er heller ikke tegn på lavere intelligens, men at intelligens er følelse basert. Gud er et element som er etablert i følelsene våre, og frykten for å dø holder ham i livet. Det er intelligent å søke etter muligheter for å overleve, og ikke tegn på dumhet. De som sier religion er tegn på lavere intelligens tar feil. Religion er tegn og bevis på at intelligens er emosjonelle beslutningsprosesser.

Heksebrenning er ikke uintelligente. Det handler om å beskytte seg mot trolldom, og det er smart å beskytte seg. Problemet er altså ikke at den emosjonelle intelligens er lavere - bare at den oftest har for lite fakta å baserer seg på til at den alltid har rett.

Svakheten i menneskelig inteligens
Intelligensen vår kan derfor ta oss ekstremt galt avsted, og verdenshistorien er så proppfull av eksempler at det nesten ikke er til å fatte. Men dette er altså ikke dumhet, bare at tilgangen på informasjon og innhenting av informasjon ikke er noe den menneskelige inteligensen krever. Den lager konklusjoner ut fra det den har, og driver ikke å finner ut om den mangler noe før den konkluderer.

Nivået på emosjonell inteligens
Om man opplyser mennesker med mer informasjon vil denne emosjonelle intelligensen kunne overgå ren logikk i mange sammenhenger - fordi den på en eller annen måte har noe magisk over seg. Kvinnelig intuisjon er et begrep som har oppstått fordi kvinner til tider bare vet ting uten at det kan forklares. Dette ligger i at hjernen vår kan trekker koblinger som er en form for blanding mellom logikk og følelser. Hjernen kan - på en eller annen måte jeg ikke forstår - anslå ting med høyere grad av sannsynlighet en man kan regne seg frem til rent logisk. Noen mener dette er kvantefysikk og at vi har ting og tang i hjernen vår som er veldig avansert. Jeg går ikke inn på dette her fordi det ikke er bevist i tilstrekkelig grad til at jeg tar det med. Det er imidlertid et faktum at menneskehjernen har en uforklarlig evne til å forstå ting i noen sammenhenger.
Demokrati betyr at en idiot er like mye verd som et geni - videre at 2 idioter er dobbelt så verdifull som ett geni.

Utlogget John E

Sv: Hva er menneskelig inteligens?
« Svar #1 på: 13. november 2016, 09:36:32 »
Dette var et veldig langt innlegg. Det Aron skriver virker fornuftig på meg, og jeg er i alle fall enig i at
Sitat
De som sier religion er tegn på lavere intelligens tar feil.

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 13. november 2016, 12:00:23 »
og jeg er i alle fall enig i at
Sitat
Det var jo et synspunkt som ofte avvises her på forumet. Mer vanlig her er jo at man blir betraktet som dum når man antyder no' sånt.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Aron

« Svar #3 på: 13. november 2016, 13:22:48 »
Jeg skrev at de som sier religion er tegn på lavere intelligens tar feil, og John E sier seg enig.

Kingvals skriver som svar på dette:

Sitat
Mer vanlig her er jo at man blir betraktet som dum når man antyder no' sånt.

Det er selvsagt riktig som Kingvald sier at man blir betraktet som dum når man sier det Kingvald tror jeg her sier, så her har jeg på ny vært dårlig til å forklare meg. Dette var det flott at jeg fikk forbedret, så jeg takker for Kingvalds innlegg om dette.

Det jeg nok må klargjøre er at jeg legger til grunn en annen definisjon av menneskelig intelligens i denne setningen, en den definisjonen Kingvald reagerer ut fra.

Om man legger Kingvalds definisjon av intelligens til grunn, blir dette selvsagt anderledes, for da blir meningen av setningen at religion er faktabasert og logisk, og det er selvsagt feil. Det er altså ikke det som blir sagt her.

Intelligens er mer en bare logikk og fakta. Man har mange former for intelligens, der bare en del av intelligensen er sterkere logisk tenking.

Derfor blir det feil å si at religion er tegn på lavere intelligens, for det betyr bare at når en person tror inderlig på en religion, så blir en spesiell form for rasjonell tenkning undertrykket (av sterke følelser), det betyr ikke at personen er mindre intelligent.

Håper dette ble litt klarere nå.
« Siste redigering: 13. november 2016, 13:34:06 av Aron »
Demokrati betyr at en idiot er like mye verd som et geni - videre at 2 idioter er dobbelt så verdifull som ett geni.

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 13. november 2016, 20:07:49 »
Hæææææ? Hvor i mitt korte innlegg kan du finne alt det, Aron?

Jeg mener også at
Så hvordan kan du få en enkel, erfaringsbasert, konkludering om at
Det var jo et synspunkt som ofte avvises her på forumet. Mer vanlig her er jo at man blir betraktet som dum når man antyder no' sånt.
til å bety at jeg mener så mye? Meninger som jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i? Er det noen som legger ut falske tekster i mitt navn noe sted, eller hva er det du baserer den omfattende drøftelsen av synspunkt jeg grangivelig ikke har på?

Jeg vil si det heller ble mindre klart etter ditt innlegg, Aron. Hvor du tilbakeviser påstander som aldri har blitt fremmet. Påstander som aldri har blitt fremmet av den enkle grunn at de ikke gjenspeiler standpunktet til den som du hevder mener så.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Aron

« Svar #5 på: 13. november 2016, 23:33:36 »
Din mening Kingvald, er at man vanligvis betraktes som dum når man skriver dette du siterer fra min første post i denne tråden.

Mitt påfølgende svar handler om å forsvare meg fra å bli betraktet som dum - det handler ikke om deg eller dine meninger i det hele tatt. Jeg beklager dersom du føler at det handlet om deg eller dine meninger, det gjorde det altså ikke.

Utlogget Aron

« Svar #6 på: 14. november 2016, 01:24:24 »
Jeg redegjør i første innlegg i denne tråden for at emosjonelle forhold skiller intelligente fra uintelligent arter og legger i tråden startet av John E om Mysteriet om menneskelig intelligens, følelser og emosjonelle forhold til grunn for utviklingen av høyere intelligens.

Jeg har forsøkt å redegjøre for at intelligens er en emosjonell beslutningsprosess, med en tilleggs-modul av sterkere logisk tenkning på toppen som har kommet til en gang i løpet av de siste 5 000 årene, og som ikke fullt er tatt i bruk før de siste 200 årene. Hypotesen går ut på at den voldsomme tekniske utviklingen vi har sett de siste 200 årene har med frigjøring fra masse emosjonelle bånd å gjøre, som har frigitt den høyere logiske tenkingen.

For å lede inn på tankene som ligger til grunn kan jeg gi noen eksempler.

Forskjellen på uland og rike land, er i hovedsak emosjonelle forhold, tro, spøkelser, religion og andre ting. Når folk tror at det er en sint gud som ødelegger avlingen blir det ikke så mye vits i å utvikle bedre teknologi for å redde neste avling. Da må man heller be til denne guden eller ofre noe. Emosjonell frigjøring fra religion har vært medvirkende til utvikling av teknologi, dette ser man også i Egypt med mye avanserte byggerier og diverse for lang tid tilbake. Det spesielle med slike kulturer er at Farao var Gud, og således trodde ikke Farao på en høyere gud og kunne derfor utvikle teknologi i stedet for å vente på at gudene skulle bli blide igjen og sende regn. I Egypt har man vannings systemer som er aldeles utrolig. Felles for de avanserte samfunn som har vært for lang tid tilbake var at lederen, de som sto for utviklingen av samfunnet selv var ansett som svært opphøyde eller som guder.

De samfunn som omtrent fortsatt ligger på steinalder nivå, er stapfulle av trolldom og overtro, som forklarer og gjør det meningsløst å gjøre annet en å blidgjøre disse overnaturlige kreftene.

Jeg håper på noen kommentarer til mine hypoteser.

Utlogget Aron

« Svar #7 på: 14. november 2016, 04:08:10 »
Jeg mangler en presisering i det jeg skriver om kvinners intelligens over. Jeg snakker her om kvinner når de IKKE er i kamp og konflikt. Man kan således ikke sammenligne dette med ting jeg skriver andre steder om kvinner når de er i kamp og konflikt. Kvinner kan slite mye mer en men med å holde det de foretar seg på et langsiktig intelligent nivå når de er i kamp. Kvinners konfliktløsnings evner er oftest bedre en det man generelt ser hos men, men disse evnene kan også hos kvinner plutselig fly ut nærmeste åpne vindu dersom deres følelser får litt overbelastning.