harm

Skrevet av Emne: Mot et postkristent Norge  (Lest 6820 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MAC-hiavelli

Sv: Mot et postkristent Norge
« Svar #15 på: 01. desember 2016, 08:47:08 »
Sitat
1.    Å spå om fremtiden er vanskelig, til dels umulig.
Ikke vanskelig å være enig i det. Desto rarere at du selv ikke bare spår, men er rent ut profetisk i dine uttalelser
Sitat
FNs Menneskerettighetserklæring vil ubønnhørlig føre til en verdenskatastrofe

Sitat
2.   Allerede nå, når verdensbefolkningen er på 7.5 milliarder, opplever vi en enorm strøm av flyktninger til Europa hvert år. Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når vi når 9-10 milliarder.
Det tør du åpenbart. Det du ikke vil er å se på realismen i påstanden.

Sitat
3.     Jeg er neppe alene om å føle en stor bekymring for dette. Og man bør ikke klandres for å forsøke å finne botemidler for denne utilfresstillende tilstanden.
Hvis din bekymring er en utilfredsstillende tilstand så finnes det botemidler. Det du kan klandres for er å argumentere for å frata grupper basale menneskelige rettigheter på bakgrunn av en magefølelse.

Sitat
4.   Situasjonen tilsier at vi bør følge et føre-var prinsipp her.
Nei. Situasjonen tillsier at vi bør sette oss godt inn i en sak før vi kommer med bombastiske slutninger.

Hvis du elegant hoppet over enhver empiri og kun serverte meg et utdrag av din egen tankeverden bare for å irritere meg, så klarte du det.
PS! Vær vennlig å henvise til forskning, statistikk og eksterne uttalelser i svaret da vegg til vegg synsing er på vei til å drepe dette forumet.

Red.: De fem første sitatene er fra John E. Satte inn internlenke på det sjette så det kommer fram at det er fra MAC-hiavelli.
« Siste redigering: 01. desember 2016, 17:18:35 av Gnisten »

Utlogget kingvald

« Svar #16 på: 01. desember 2016, 13:44:53 »
2.   Allerede nå, når verdensbefolkningen er på 7.5 milliarder, opplever vi en enorm strøm av flyktninger til Europa hvert år. Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når vi når 9-10 milliarder.
3.     Jeg er neppe alene om å føle en stor bekymring for dette. Og man bør ikke klandres for å forsøke å finne botemidler for denne utilfresstillende tilstanden.
Hmmmmm ... er ikke det vanlige argumentet denne "fryktelige" "faren" flyktningene utgjør at de truer vår europeiske kristne kulturarv, da? Med det i tankene burde jo John E ønske alle (ikke-kristne) flyktninger velkommen med åpne armer.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget John E

« Svar #17 på: 02. desember 2016, 07:45:15 »
MAC-hiavelli skriver

Sitat
Hvis du elegant hoppet over enhver empiri og kun serverte meg et utdrag av din egen tankeverden bare for å irritere meg, så klarte du det.

Det ser ut til at MAC-hiavelli tar mitt siste innlegg personlig. Men jeg kan forsikre ham om at han er ikke så betydningsfull for meg at jeg skriver innlegg bare for å irritere ham

Utlogget Dupree

« Svar #18 på: 02. desember 2016, 17:47:52 »
Hm. Siden dette forumet ikke er en ganske alminnelig syklubb, eller enda verre; FB, synes jeg også det hadde vært greit med noen linker til det som MAC-hiavelli etterlyser.

Selv er jeg mer bekymret for at klimaendringer vil føre til at vår bit av planeten blir på det nærmeste ubeboelig, og at ingen med vettet i behold vil forsøke å komme seg hit. Kanskje flyktningestrømmen vil gå den andre veien om 50 år?

Men den eneste kilden jeg hadde kunnet vise til er en svensk meteorolog som jeg ikke finner igjen ... Han mente at store deler av Sverige ville være ubeboelig om 50 år.

:-[
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget John E

« Svar #19 på: 03. desember 2016, 09:43:14 »
MAC-hiavelli skriver

Sitat
PS! Vær vennlig å henvise til forskning, statistikk og eksterne uttalelser i svaret da vegg til vegg synsing er på vei til å drepe dette forumet.

Måten MAC-hiavelli uttrykker seg på tyder på at han mener jeg ikke klarer å dokumentere det jeg skriver. Men man skal ikke lese mye i bøker eller artikler om menneskehetens fremtid før man støter på en del nokså dystre scenarioer nettopp om menneskehetens fremtid. Jeg er forundret over at MAC-hiavelli ikke kjenner til noe av dette.

Man behøver faktisk ikke gå lenger enn til siste utgave av Aftenpostens Innsikt, før man finner en artikkel om Antropocen, en betegnelse som nå etter hvert synes å vinne frem, og som betegner den geologiske epoke vi nå synes å gå inn i. Starten på en tidsepoke kjennetegnes gjerne med klimaforandringer og utryddelse av dyrearter, og det er jo nettopp det som kjennetegner vår tid. Jeg skal ikke her gjengi noen resonnementer fra artikkelen, men komme med noen sitater.

«…for første gang er det ikke lenger naturen som bestemmer over oss, men vi som bestemmer over den. Og hva er sjansene for at dette blir klodens siste epoke?»

«… betegnelsen Antropocen er ment som … vitenskapens karakterkort til menneskeheten om at vi i akselererende tempo har levd over evne, og er på god vei til å utrydde oss selv, sammen med de planter og dyr vår eksistens truer»

«Elizabeth Kolbert, forfatter av «Den sjette utryddelsen»…»

«Det finnes stadig flere av dem som mener at vi ikke lenger fortjener navnet Homo sapiens – det kloke mennesket – fordi vi har misbrukt vår høyere intelligens…»

«Om noen tiår finnes det kanskje 10 milliarder av oss – som må overleve på en langt fattigere klode enn før.»

«… de flytende «søppel-øyene» av plast som til sammen nærmer seg Europa-kontinentets størrelse.»

Dag O. Hessen: «Vi er rikelig utstyrt med evolusjonære gasspedaler, men få bremsepedaler.»

Science Advances: «… tyder på at en sjette masseutryddelse allerede er underveis.»

Dokumentaren «The Age of Stupid»: “… vi spiller russisk rulett med vår overlevelsesevne.”

Yval Noah Harari i boken «Sapiens: A brief History of Mankind»: “Homo sapiens er den mest destruktive kraft dyreverdenen har skapt, og vi er å anse som ‘økologiske seriemordere’»

--------
Det er selvfølgelig ikke KRF som er skyld i alt dette, men kan vi få vekk det kunstige skillet mellom dyr og mennesker, det at menneskenes liv er hellig i motsetning til dyrenes, så vil kanskje det bremse på noe av denne utviklingen.

Utlogget kingvald

« Svar #20 på: 03. desember 2016, 09:57:19 »
John E, greit at du kan dokumentere at det er utfordringer med størrelsen på den menneskelige befolkningen. Og med vår bruk av teknologi.

Men kan du underbygge det du selv påstår i dine innlegg her i tråden?

Og i teknologien kan det også ligge potensielle løsninger på de nevnte utfordringer. Hvorfor avviser du det, og kjører ensidig på at eneste mulige løsning er at vi alle må omvende oss til "den eneste rette tro, ateismen"?

Om noen gjør de riktige valgene for kloden vår fordi de ønsker å redde en eller annen guds skaperverk (også den kristne Gud), eller om de gjør det på rent empirisk grunnlag, det er vel for faen knekkende likegyldig, bare det blir gjort?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #21 på: 03. desember 2016, 20:31:34 »
MAC-hiavelli skriver

Sitat

Måten MAC-hiavelli uttrykker seg på tyder på at han mener jeg ikke klarer å dokumentere det jeg skriver.
Se heller på det som et forsøk på å heve presisjonsnivået. Påstander uten dokumentasjon har svært begrenset nytteverdi.

Sitat
Men man skal ikke lese mye i bøker eller artikler om menneskehetens fremtid før man støter på en del nokså dystre scenarioer nettopp om menneskehetens fremtid. Jeg er forundret over at MAC-hiavelli ikke kjenner til noe av dette.
Det er absolutt intet nytt med skrekkscenarier om fremtiden. Det har vært et gjennomgangstema fra Juvenal via Madame de Pompadour frem til vår tid. Min forespørsel var adskillig mer håndfast enn det du antyder, nemlig:
FNs Menneskerettighetserklæring vil ubønnhørlig føre til en verdenskatastrofe med overbefolkning, hungersnød, en kamp om ressurser og en alles kamp mot alle for å overleve.
Hva bygger du dette på?
At menneskeheten, og særlig eldre mennesker, ser verdens undergang rundt neste sving er mer regelen enn untaket. Min egen mor leser eksempelvis Bergens Tidende som om det var et appendix til Johannes Åpenbaring. Her blir alt fra fallende oljepriser til blottere i Byparken tolket som sikre endetidstegn. Selv forlanger jeg litt mer dokumentasjon før jeg går til anskaffelse av håndvåpen og bomberom.

Sitat
Man behøver faktisk ikke gå lenger enn til siste utgave av Aftenpostens Innsikt, før man finner en artikkel om Antropocen, en betegnelse som nå etter hvert synes å vinne frem, og som betegner den geologiske epoke vi nå synes å gå inn i. Starten på en tidsepoke kjennetegnes gjerne med klimaforandringer og utryddelse av dyrearter, og det er jo nettopp det som kjennetegner vår tid. Jeg skal ikke her gjengi noen resonnementer fra artikkelen, men komme med noen sitater.

«…for første gang er det ikke lenger naturen som bestemmer over oss, men vi som bestemmer over den. Og hva er sjansene for at dette blir klodens siste epoke?»

«… betegnelsen Antropocen er ment som … vitenskapens karakterkort til menneskeheten om at vi i akselererende tempo har levd over evne, og er på god vei til å utrydde oss selv, sammen med de planter og dyr vår eksistens truer»

«Elizabeth Kolbert, forfatter av «Den sjette utryddelsen»…»

«Det finnes stadig flere av dem som mener at vi ikke lenger fortjener navnet Homo sapiens – det kloke mennesket – fordi vi har misbrukt vår høyere intelligens…»

«Om noen tiår finnes det kanskje 10 milliarder av oss – som må overleve på en langt fattigere klode enn før.»

«… de flytende «søppel-øyene» av plast som til sammen nærmer seg Europa-kontinentets størrelse.»

Dag O. Hessen: «Vi er rikelig utstyrt med evolusjonære gasspedaler, men få bremsepedaler.»

Science Advances: «… tyder på at en sjette masseutryddelse allerede er underveis.»

Dokumentaren «The Age of Stupid»: “… vi spiller russisk rulett med vår overlevelsesevne.”

Yval Noah Harari i boken «Sapiens: A brief History of Mankind»: “Homo sapiens er den mest destruktive kraft dyreverdenen har skapt, og vi er å anse som ‘økologiske seriemordere’»
Jeg takker for insatsen og dine sitater. Litt uheldig at det kun er påstander og ingen ordentlige kildehenvisninger. Det gjør det umulig for meg eller andre å gå inn på premissene. Sitatene berører heller ikke, med et unntak, det jeg etterlyste; nemlig en ubønnhørlig sammenheng mellom befolkningsutvikling og det du kaller "en verdenskatastrofe med overbefolkning, hungersnød, en kamp om ressurser og en alles kamp mot alle for å overleve."
Jeg har derimot aldri sagt at alt bare er fryd og gammen, eller prøvd å minimere økologiske og klimatiske problemer kloden står ovenfor.

Sitat
Det er selvfølgelig ikke KRF som er skyld i alt dette
Her kom det faktisk en litt befriende og morsom kommentar.
Denne debatten har fått et litt paranoid preg. Jeg vil anbefale samtlige, meg selv innbefattet, å ikke være så lett fornærmelige og samtidig gå ut fra at ens motdebattanter handler ut fra gode intensjoner.
« Siste redigering: 03. desember 2016, 20:58:57 av MAC-hiavelli »

Utlogget John E

« Svar #22 på: 04. desember 2016, 08:24:41 »
Til MAC-hiavelli:

Takk for ditt siste innlegg som jeg finner ganske forsonende. Det virker som du ikke er villig til eller i stand til å komme med dine egne synspunkter uten å ha forskning, statistikk og eksterne uttalelser å holde deg til. Men kan du ikke bare komme med dine visjoner for fremtiden uten noe spesielt utgangspunkt, de kan jo være interessante, for du synes jo å være en kunnskapsrik og reflekterende person. Og du kan jo selv da referere til forskning, statistikk og eksterne uttalelser.

Utlogget John E

« Svar #23 på: 05. desember 2016, 08:24:52 »
Jeg har kommet på et nytt fenomen som man trolig vil støte på i et postkristent Norge:

15.   I dag finnes det nok ganske mange mennesker i Norge som ikke tror på Gud, men som holder dette for seg selv. De kan gjøre dette valget fordi de har noen slektninger eller venner som er kristne og som derfor vil bli lei seg, om det blir kjent at vedkommende ikke tror på Gud lenger. Eller det kan ødelegge et vennskap eller skape et uønsket motsetningsforhold innen en familie. Vi kan kalle slike ikketroende for skap-ateister.

Slik er det altså i dag. Men jeg kan tenke meg at en gang i fremtiden når kristendommen går mot slutten i Norge, så vil vi få noen landsmenn som vi kan kalle skap-kristne. De tror fremdeles på Gud, men kvier seg for å fortelle det til noen fordi de da er redd for å bli skjøvet ut av det gode selskap. De vil kanskje også føle seg litt flaue fordi de vil vite at mange vil se ned på dem og regne dem som dumme. 

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #24 på: 05. desember 2016, 18:50:33 »
Det virker som du ikke er villig til eller i stand til å komme med dine egne synspunkter uten å ha forskning, statistikk og eksterne uttalelser å holde deg til.
Du fremstår her som ganske passiv aggressiv, men jeg må si at jeg tar dette som et av de større komplimenter jeg har fått. 
Hvis en ikke legger konkret empirisk kunnskap til grunn for sine standpunkter gjenstår bare føleri eller -Gud forby- religion.

Jeg må også minne om hvor vi er.
Dette er forumsidene til foreningen Skepsis. Her bedrives det som kalles "vitenskapelig skeptisisme". En aktivitet Wikipedia definerer som følger.
Vitenskapelig skeptisisme (også omtalt som kun skeptisisme) er en metode for å tilnærme seg virkeligheten som bidrar til å sile bort påstander som er uten vitenskapelig grunnlag. Skepsis, som vitenskapelig fundert tvil, er en grunnholdning, et utgangspunkt, for å møte og vurdere påstander med.
Det er med andre ord ikke en såpekasse for mer eller mindre tilfeldige tanker i tiden. Jeg har planer om å prøve å respektere det.
« Siste redigering: 05. desember 2016, 19:03:02 av MAC-hiavelli »

Utlogget John E

« Svar #25 på: 07. desember 2016, 17:01:43 »
MAC-hiavelli skriver:

Sitat
Vær vennlig å henvise til forskning, statistikk og eksterne uttalelser i svaret
Hvis en ikke legger konkret empirisk kunnskap til grunn for sine standpunkter gjenstår bare føleri eller -Gud forby- religion.

Jeg vet ikke hvor gjennomtenkt disse uttalelsene er. MAC-hiavelli bør merke seg at det er fremtidsvisjoner vi snakker om, og det kan vel være nokså begrenset hva empiri sier om fremtiden. I fremtiden kan ting skje som det ikke er mulig å gjette seg til i dag. Så å slutte fra fortiden til fremtiden er ikke alltid lett.

Når det gjelder mine 15 punkter med påstander om et postkristent Norge, så er kanskje halvparten av disse påstandene selvinnlysende. Det skjer derfor neppe noen forskning på disse påstandene. Når det gjelder de øvrige påstandene, så kan man jo spørre hva MAC-hiavelli mener at forskning, statistikk og eksterne uttalelser vil kunne si om disse. Slike referanser vil kanskje kunne si noe om hvor sannsynlig det er at det fenomenet som spås vil inntreffe virkelig vil inntreffe. Men slike referanser vil aldri kunne bevise at et fenomen aldri vil inntreffe. Så man vil ikke bli mye klokere av slike referanser. Forskning kan for eksempel vise hvor stor sannsynlighet det er for at KRF kommer under sperregrensen ved neste valg. Men den vil aldri kunne bevise at KRF aldri kommer under sperregrensen. Noe særlig mye mer kan forskning ikke si om mange av de andre fenomenene heller. En annen ting er at det nesten ikke eksisterer forskning på fenomenene behandlet i noen av disse punktene. Så da er det ikke lett å komme med referanser. Og typisk nok, MAC-hiavelli kommer jo ikke med en enste henvisning til forskning som motsier noen av mine påstander. Det finnes trolig ikke slike.

Men la oss ta for oss ett og ett punkt. Punkt 1 (om Grunnloven) og punkt 2 (om Statsbudsjettet) er selvinnlysende. Forskning vil bare bekrefte det. At de teologiske fakulteter (punkt 3) vil delvis avvikles og i alle fall fristilles fra universitetet, synes nokså opplagt. Jeg tror ikke forskning vil bringe noe nytt om dette. Punkt 4 om ateisme i skolen vil det kunne forskes på, men det har neppe forekommet forskning på dette hittil som jeg kan referere til. Men jeg tror ikke MAC-hiavelli vil trenge noen bekreftelse fra forskning for å være enig i, at om elever i grunnskolen blir kjent med alle de grunnene som ateister kan komme opp med om hvorfor guder ikke finnes, så vil disse elevene ha et mye bedre grunnlag for å avgjøre om de skal tro på Gud eller ikke. Og vi vil raskere få et fullt sekulært Norge. Det jeg skriver i punkt 5 om religionshistorie virker vel nokså rimelig. Jeg vet ikke om forskning kan tilføre noe nytt her. At julegudstjenesten vil opphøre (punkt 6) synes nokså opplagt. Den er jo på vei ut allerede nå.

Punktene 7 (om menneskenes verdighet) og 8 (om sjelen) er selvfølgelig noe spekulative. Men det finnes neppe noe forskning som hverken støtter eller motsier det jeg skriver der. Jeg tror ikke det er vanskelig å spå at eutanasi (punkt 8 ) vil bli tillatt i Norge i nokså nær fremtid. Allerede nå vurderer jo FRP å ta dette inn som et punkt i programmet for neste Stortingsvalg. Punkt 10 om homofili synes nokså selvsagt.

I punkt 11 foreslår jeg en løsning på overbefolkningsproblemet. Det som står der er jo riktig rent matematisk, men akkurat denne løsning vil neppe bli vurdert innført i Norge noen gang. Jeg tok den med som en kuriositet. Det jeg skriver i punkt 12 om kalenderen er jo også riktig, men siden Norge alene ikke kan endre kalenderen, så vil det ta lang tid å få aksept for den foreslåtte kalenderen. Men jeg vil ikke utelukke at en eller annen endring vil skje en gang i fremtiden.

Om de tre siste punktene 13, (om flagget), 14 (om kongedømmet) og 15 (om skap-kristne) vil jeg ikke kaste bort tiden på å kommentere. Hverken empiri eller forskning, vil bidra til noe mer om disse punktene.

Til slutt vil jeg si: Det kan være veldig fristende når man i en debatt står overfor påstander som man ikke liker, men som man ikke finner gode motargumenter mot, å kreve av en motstander at man dokumenterer ens påstander bedre. Jeg har mistanke om at MAC-hiavelli har falt for denne fristelsen her.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #26 på: 07. desember 2016, 18:41:30 »
Jeg lurte litt på hvor jeg skulle bygynne. Sitatfusket, stråmannargumentasjonen eller din komplette overraskelse over å måtte dokumentere dine påstander på et Skepsisforum. Jeg tror jeg skal nøye meg med å spole tilbake til utgangspunktet. Jeg har ved et eneste tilfelle bedt deg om å dokumentere noe som helst.
Et svar til Arman. FNs Menneskerettighetserklæring vil ubønnhørlig føre til en verdenskatastrofe med overbefolkning, hungersnød, en kamp om ressurser og en alles kamp mot alle for å overleve.
Hva bygger du dette på? Det er idag ca. 7,5 milliarder mennesker i verden og studier av befolkningsutvikling forventer et toppunkt mellom 2050 og 2100 med en maksimal befolkning mellom 9 og 10,1 milliarder før den avtar. Prosentdelen sultende i verden er idag på et historisk lavmål takket være fordeling og (særlig) teknisk utvikling. Intet tyder på at dette vil avta.

https://scholar.google.no/scholar?q=population+growth+world&hl=no&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwjh89Tu6NDQAhWsJ5oKHXuDAJgQgQMIGDAA
Dette er en svært konkret uttalelse fra deg og svært skråsikkert for en som hevder at:
I fremtiden kan ting skje som det ikke er mulig å gjette seg til i dag. Så å slutte fra fortiden til fremtiden er ikke alltid lett.
Siden du bruker det hele som premiss for å frata en gruppe basale menneskelige rettigheter mener jeg det hele fortjener en viss undersøkelse. Jeg har enda ikke mottat noe tilfredsstillende svar.
Jeg har merket at du heller vil filosofere fritt om ting jeg aldri har lurt på eller komme med absurditeter som:
Og typisk nok, MAC-hiavelli kommer jo ikke med en enste henvisning til forskning som motsier noen av mine påstander. Det finnes trolig ikke slike.
Med andre ord må jeg motbevise 15 punkter som ikke interesserer meg før jeg kan forvente et svar på noe jeg faktisk lurer på. Før du mobiliserer et eller annet snurt motangrep vil jeg appelere til litt disiplin og referere til reglementet.
3.6. Diskusjonsdisiplin: Hold deg til temaet for diskusjonen. Hvis de du diskuterer med ber deg om å oppklare enkelte punkter, komme med bedre argumentasjon eller forklare noe som er uklart, så skal du prøve så godt du kan å svare på det. Ikke gå videre med stadig nye momenter.

Utlogget John E

« Svar #27 på: 08. desember 2016, 08:21:10 »
Til MAC-hiavelli:

Jeg synes ikke du har noen grunn til å hisse deg så voldsomt opp over mitt siste innlegg. Jeg forsøker bare å imøtekomme dit ønske:

Sitat
Vær vennlig å henvise til forskning, statistikk og eksterne uttalelser i svaret

Du skriver også

Sitat

Jeg hadde håpet å få til en diskusjon om mine 15 punkter. Men siden du bare er ute etter å kritisere meg som person så foreslår jeg at vi herved avslutter denne debatten.

Du sier jo også at disse punktene ikke interesserer deg. Men hvorfor i all verden blander du deg inn i debatten da? Bare for å krangle?

Utlogget kingvald

« Svar #28 på: 08. desember 2016, 12:05:27 »
John E, nå har vel diskusjonen gått på punktene, innholdsmessige svakheter i dem, manglende sammenheng mellom trådens hovedpoeng, anti-kristendom, og punktene, foruten manglende underbygging av påstandene som fremmes. Må sies å være å gå på sak.

Byr på problemer å få en opplysende debatt når grunnlaget er så mangelfullt.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #29 på: 10. desember 2016, 10:24:26 »
Overskriften er litt søkt. Norge har aldri vært noe kristent land ... om vi ser bort fra visse iherdige forsøk på å banke inn ideen om at det finnes en ufeilbarlig, kosmisk autoritet som tilkjennegir sin vilje gjennom et særlig utvalg individer som kan tolke utyskets vilje. Det er bare det at dette aldri har "tatt" i Norge. Folk tror ikke på det, bortsett fra enkelte mangelfullt mentalt utrustede individer.

Men alt det til side: Hvorfor ikke bare legge ned hele KRL-faget og erstatte det med filosofi? Strengt tatt er jo alle religioner og livssyn noe som hører hjemme under paraplyen filosofi (her i betydningen metafysikk).