Skrevet av Emne: 70-tallspop  (Lest 45 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
70-tallspop
« på: 20. september 2017, 03:31:47 »
Siden jeg laget en tråd om 80-tallspop, så tenkte jeg at jeg kunne likegodt lage en om 70-tallspop. 70-taller er jo tross alt et av de beste, viktigste og mest interessante tiårene for musikk. Etter at rock virkelig eksploderte på 60-tallet og nye sjangre oppsto, så førte det til at vi fikk glam rock, hard rock, prog rock, punk rock og heavy metal. Alle de nevnte sjangrene tok virkelig form på 70-tallet og alle av de nevnte sjangrene hadde sine beste og mest viktige utgivelser da. Til og med kommersiell rock hadde mange av sine store klassikere, selv om det er nok av de som hater denne perioden i rock. Og la oss ikke glemme hvordan industrial og mye annen undergrunnsmusikk tok form.

Men vi er ikke her for å snakke om noe av dette. Vi er her for å snakke om pop. Dum kommersiell popmusikk laget for de dumme massene. 70-tallet var ganske interessant når man tenker på det. Soulmusikk, funk og ikke minst disco tok over musikkmarkende med storm. Det er utrolig hvor fort 70-tallet ble til 70-tallet uten at noe av 60-tallet hengte med. I 1969 var hitlistene fulle av protestsanger skrevet av hippier og visesangere. Med en gang kalenderen gikk over til 1970, så var alt det borte. Både hippier og visesangere var selvsagt en ting gjennom 70-tallet, men ikke på hitlistene i USA.

Så la meg åpne tråden med den største hitten fra dette visuelt stygge tiåret. Er det en låt av ABBA? Bee Gees? Nei! Det er en sappy ballade av en artist du neppe har hørt om som kun hadde denne ene hitten.

Debby Boone - You light up my life (video/audio edited & restored) GQ/HD

Med det ute av veien, la oss poste og diskutere poppen fra det tiåret hvor alle klær og møbler skulle være bæsjbrune, hår skulle ha en grotesk hjelmformet bolleklippfrisyre og alt skulle være så stygt og ekkelt å se på som overhodet mulig.

Chic - Le Freak

Wild Cherry - Play That Funky Music

Bee Gees - Stayin' Alive (Official Video)

Stevie Wonder - As - Live In The Studio 1976

Kung Fu Fighting - Carl Douglas | Full HD |

Earth, Wind & Fire - Let's Groove

Dschinghis Khan - Moskau 1979

Jeg trekker det tilbake om at 70-tallet var stygt etter disse videoene. 70-tallet ruler!
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul