Skrevet av Emne: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2017  (Lest 2425 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Sv: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2017
« Svar #30 på: 19. oktober 2017, 04:07:06 »

Carnival of Souls, 1962

Det var godt å se skikkelig skrekk etter å se tre Scream filmer på rad. De er gode nok filmer, men de har bare ikke den rette stemningen for meg. La meg sitere fra da jeg så denne filmen i maratonen fra 2013.

Sitat
Noen ungdommer kjører utenfor en bru og drukner. Ei jente overlever uten at hun eller noen andre vet hvordan. Hun føler et behov for å komme seg vekk fra bygda etter ulykken og tar opp jobb som kirkeorganist et annet sted. Hun forfølges en mystisk mann + creepy ting skjer. Filmen er marerittaktig og har mye fokus på stemning. Jeg ser for meg at folk som ikke har mye tålmodighet med gamle filmer vil finne denne treg, men når det kommer til psykologiske thrillere og overnaturlig mystikk, så er denne en klassiker.

Jeg føler jeg er rett på spor nå og tror jeg holder meg til eldre filmer resten av maratonen.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #31 på: 19. oktober 2017, 06:00:06 »
How The Body Snatchers Films Reflect The Decades They Were Made
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #32 på: 19. oktober 2017, 06:00:42 »
How The Alien Movie Series Evolved
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #33 på: 20. oktober 2017, 05:33:42 »

Drácula a.k.a. Spanish Dracula, 1931

På tidlig 30-tallet når lydfilm var fremdeles en ny ting, så var det ingen som tenkte på undertekst eller dubbing. I stedet, så var det vanlig å spille den offisielle engelske versjonen på dagtid, for å så spille inn de samme scenene på natten med de spansk talende skuespillerne om natten. Noen ganger endte disse versjonene opp med å bli bedre enn den offisielle engelske versjonen og utrolig nok, så er den spanske versjonen av en av filmhistoriens viktigste skrekkfilmer et eksempel på akkurat dette. Det er bare en bedre spilt inn film. Det er langt mer kreativ bruk av kamera og alt ser bare bedre ut. Det er ikke noen lekeflaggermus som tydelig henger i en tråd og Dracula er mer tydelig en trussel i denne filmen. Det er også en lengre film siden scenene er mer utfyldene. Det eneste som hindrer den fra å være like ikonisk er at den ikke har Bela Lugosi som Dracula. Carlos Villarías er en bra nok Dracula, men Bela Lugosi er såpass ikonisk at at ingen slår han. Til tross av at de aldri møttes, så har de en ganske like tolkning av karakteren. Begge føles som Dracula. Dette er en versjon som som fortjener same klassikerstatus som den engelske versjonen.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #34 på: 21. oktober 2017, 05:03:57 »

Demonic Toys, 1992

Av og til må man se en film man vet er søppel. Demonic Toys er dum film som ser billig ut og er full av idiotiske ting, men tar seg selv seriøst. Det er i alle fall det inntrykket jeg har av den. Et par med politifolk går undercover for å arrestere et par med kriminelle. Før operasjonen, så avslører den ene at hun er gravid til partneren sin, som også er kjæresten hennes. Partneren bli skutt og drept når de prøver å arrestere de kriminelle, og en av de kriminelle blir alvorlig skadet. Hun jager dem inn i et lagerhus full av gamle leker, og den skadeskutte kriminelle blør over hvor en demon ble begravet og lekene blir levende. Som forventet, så begynner lekene å drepe folk. Demonic Toys har den underholdningsverdien man ønsker fra en slik film, og til tross av hvor billig den ser et, så er effektene ganske kule. Ikke nødvendigvis geniale eller noe sånt, bare kule. Det er de samme folkene som sto for effektene i Puppet Master, så det er mye likheter mellom de to filmene. De laget til og med en Puppet Master vs Demonic Toys film i 2004, som ikke gir noen mening siden Pupper Master vises på en TV-skjerm i filmen. Så Puppet Master er en film i Demonic Toys universet, men så møtes de uansett i en fremtidig film? Beste er å ikke tenke på det. Uansett, ønsker du en dum b-film med leker som dreper, så er denne perfekt.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #35 på: 22. oktober 2017, 04:53:07 »

Son of Dracula, 1943

Son of Dracula er en ganske grei film. Litt kjedelig i starten, men tar seg opp når handlingen virkelig begynner. Lon Chaney Jr. er ikonisk, så det er altid et pluss når han er i en gammel skrekkfilm. Denne ganen spiller han selveste Dracula og han gjør en god nok jobb. Det er ikke hans beste rolle i min mening, men jeg kan ikke klage. Dracula bruker navnet Alucard, som er Dracula stavet baklengs, for å dekke over at hen er Dracula. Ganske idiotisk spør du meg, spesielt når de gir dette oppmerksomhet helt i starten av filmen. Ellers er dette en god nok film når du vil ha gammel skrekk i denne stilen. Det har den Universal Pictures stilen jeg liker. Det er egentlig ikke så mye jeg trenger å si om handlingen. Det er Dracula i Louisiana.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #36 på: 23. oktober 2017, 04:53:31 »

Horror Express, 1972

Dette er hva jeg kaller klassisk skrekk. Du har både Christopher Lee og Peter Cushing på et tog på den transsibirsk jernbanen i 1906. To av sjangerens ikoner satt i akkurat helt i starten av den post-viktorianske tidsalder. Det er den perfekte settingen. På toppen av det hele, så har vi et veldig interessant monster som dreper folk på toget. Christopher Lee spiller en vitenskapsmann som kommer fra en ekspedisjon i Mandsjuria med frosne kroppen til en tidligere ukjent hominid som er to millioner år gammel. Nå er det sikkert noen som tenker at det åpenlyse er at den våkner til livet, og det er en hårete ape som sniker seg rundt på toget og dreper folk. Det er bare delvis riktig. Monstret er noe langt mer anderledes og mektig enn det. Det er mye mer kul og interessant film enn man skulle tro basert på denne overfladiske beskrivelsen. Dette er en undervurdert skrekkperle.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #37 på: 24. oktober 2017, 05:47:56 »

Inferno, 1980

Man kan ikke slå feil med gode gamle Dario Argento. Inferno er en oppfølger til Suspiria. Ikke når det kommer til plot og karakterer, men i at heksen i Susperia var en av tre mytologiske mødre. (Den tredje filmen var La terza madre, og kom ikke ut før i 2007, men jeg har sett for det meste negative anmeldelser av den, så jeg har ikke noe hastverk med å se den.) En ung kvinne i New York leser dagboken til en arkitekt og alkymist, og lærer om at bygningen hun bor i er en av de tre mødres hus. Hun prøver å få kontakt med broren som studerer i Roma, men hun blir drept før han kommer til New York. Uvitende om drapet, ankommer han til en tom leilighet og prøver å finne ut hva som skjedde med henne. Det er en Dario Argento film, så forvent brutale drap hele veien fra start til slutt.

I likhet med Susperia, så er det mye bruk av sterke farger både i lys og i kulisser. Jeg ønsker ikke å bruke utrykket drømmeaktig altfor ofte når jeg beskriver disse filmene, men det er noe rart med logikken bak ting karakterer gjør og hvorfor ting skjer, og det er litt av det som tiltrekker med filmer av Dario Argento. Inferno kan godt beskrives som rar, men det er noe av grunnen til at man blir tiltrukket av den og grunnen til at den er ganske intens.
« Siste redigering: 26. oktober 2017, 12:15:28 av Gnisten »
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #38 på: 24. oktober 2017, 18:37:43 »

Hausu, 1977

Det er bokstavelig talt ingen ord jeg kan bruke for å virkelig beskrive denne filmen. Noen vil si at dette er Evil Dead 2 lenge før Evil Dead 2 kom ut, men det er så mye mer enn det. Filmen tar i bruk alle mulige visuelle teknikker som var tilgjengelig i 1977. Alle mulige spesialeffekter. Og ingen av det brukt for å se realistisk ut. Nobuhiko Ôbayashi gikk inn for å gjøre filmen så urealistisk som over hodet mulig. Det er den perfekte blandingen av surrealisme og sær humor man kan ha og fortsatt fortelle en historie. Det er kun skrekk på det mest overfladiske nivået i at det er en historie full av drap, spøkelser og hekseri. Og det den er perfekt. Jeg føler meg litt mer komplett som menneske etter å ha sett denne filmen.

« Siste redigering: 24. oktober 2017, 18:52:21 av z »
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #39 på: 25. oktober 2017, 05:43:42 »

Don't Torture a Duckling, 1972

Dette er mer en mørk krim thriller enn en ren skrekkfilm. En rekke barnedrap skjer i en liten italiensk landsby full over overtroiske folk. Det er rykter om svart magi og alt det der, og det tar ikke lang tid før ei lokal heks for skylden. Dette er en av Lucio Fulci sine tidlige filmer, så han hadde ikke utviklet den blodig stilen han er kjent for i dag. Jeg ser for meg at denne filmen kan være skuffende og kjedelig for en fan senere Lucio Fulci filmer siden det er så lite blod og splatter, men den fungerer fint som et mordmysterium med små hint av skrekk.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #40 på: 26. oktober 2017, 05:11:24 »

The Bird with the Crystal Plumage, 1970

Nok en italiensk thriller. Jeg har sett en god del av dem i årets maraton. Denne er en av de mest kjente når det kommer til italiensk skrekk om seriemordere. Den er i fra 1970, så ikke så brutal og blodig som de fra slutten av 70-tallet og de fra utover 80-tallet, men blodig nok. En amerikansk forfatter som oppholder seg i Italia er vitne til et drapsforsøk og bestemmer seg for å bli for å se saken løst. Det vil si politiet beslaglegger passet hans fordi han er et viktig vitne, men han blir såpass investert i saken at han forblir i Italia selv etter at han får det tilbake. Han finner ut at det er flere drap og det er tydelig at morderen ønsker å kvitte seg med forfatteren. I likhet med de andre italienske thrillerne jeg har sett, så ble jeg fort investert i saken. Det er en perfekt balanse mellom krimmysterium og skrekk med spennende scener. Absolutt en klassiker i denne stilen av skrekk og thriller.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #41 på: 27. oktober 2017, 05:37:55 »

Lake Mungo, 2008

Dette er en av de beste og mest effektive skrekkfilmene jeg har sett på lenge. Det er en rettfrem spøkelsehistorie om foreldre som har mistet deres datter in en drukningsulykke, for å så oppleve at hun fortsatt er i huset. Den er satt opp som en dokumentar, og historien er fortalt gjennom videoklipp, fotografier og intervjuer. Man skulle tro at en oppdiktet dokumentar om hjemsøking er corny og teit siden som en film, så kan de ha alle de overdrevende og spektakulære tingene du aldri ser en i en «virkelig» dokumentar om spøkelser. I stedet har vi en film som holder tilbake alt som kan være corny, og fokuserer heller på å fortelle en troverdig historie og som bygger opp en genuin creepy stemning.  Det er absolutt null ting i filmen som er satt opp for å få seeren til å skvette. Null høye lyder eller ting som plutselig dukker opp på skjermen. Bare ren historiefortelling om et foreldrepar som går gjennom sorgen etter å ha mistet en datter og nå møter det ukjente.

Som sagt, dette er en effektiv film. Etter som historien blir fortalt, så oppdager vi at det er så mye mer enn bare en spøkelsehistorie. Vi lærer om datterens hemmeligheter. Vi får se hvordan de involverte takler hennes død og hva de viste. Og ikke minst, vi får se hvorfor filmen hetter Lake Mungo. Er du en dum fjortis som synes at skrekk er «skumle» ting som plutselig dukker opp skjermen, så kommer du til å hate denne filmen. Du kommer til å synes den er kjedelig. Mens hvis du er typen som liker du god film (altså ikke det fjortiser liker), så anbefaler jeg denne filmen over det meste som har kommet ut av sjangeren i de siste årene.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #42 på: 27. oktober 2017, 12:08:11 »
Best of the Worst: Vampire Assassin, Hack-O-Lantern, and Cathy's Curse
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #43 på: 27. oktober 2017, 20:02:33 »

The Rocky Horror Picture Show, 1975

Jeg drakk mye i natte for å bli dritings nok, men uansett hvor mye jeg drakk, så var det ikke nok. Uansett, så følte jeg får å se denne igjen. Fortsatt en fantastisk musikal med referanser til 30- til 50-talls skrekk og science fiction. Musikk i stil av 70-talls glam rock og 50-talls rock og pop. Hva mer kan man håpe for om en skrekk komedie med transvestitter fra fra transseksuelle Transylvania?
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #44 på: 27. oktober 2017, 20:04:45 »
Åretest Halloweenspesial med The Angry Video Game Nerd var ganske creepy.
Polybius - Angry Video Game Nerd (Episode 150)
forget by black goal
gloal of Satan's soul