Skrevet av Emne: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2017  (Lest 879 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Sv: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2017
« Svar #15 på: 07. oktober 2017, 11:48:30 »
How HP Lovecraft Influenced Films
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #16 på: 08. oktober 2017, 06:11:23 »

Cat People, 1982

Jeg så Cat People fra 1942 i maratonen for 2011 og jeg vil starte med å si at det er en bedre film enn denne. I alle fall hvis vi snakker om skrekkfilm. 1982-versjonen er også en skrekkfilm, men lener mer imot fantasy eller en erotisk dramathriller med overnaturlige elementer. Skrekkelementene er der i form av blod og monstre, samt en spenning, men atmosfæren føles ikke som skrekk mesteparten av tiden. Sex spiller en stor rolle i filmen. Det er mennesker besatt av åndene til pantere fra en forhistorisk tid hvor de parret seg med hverandre i religiøse og magiske ritualer. Når de har sex med vanlige mennesker, så blir de til en panter og må drepe for å bli menneske igjen. De kan kun ha «vanlig» sex og reprodusere med hverandre, så incest er normalt for dem (jeg antar det overnaturlige hindrer at innavl er et problem for dem). Filmen handler om en ung kvinne som gjenforenes med sin bror og oppdager disse tingene om seg selv. Dette er ikke den beste filmen å se hvis du vil se en ren skrekkfilm, men er du ute etter noe anderledes, så er den absolutt verdt å se.
« Siste redigering: 15. oktober 2017, 05:01:18 av Gnisten »
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #17 på: 09. oktober 2017, 03:42:33 »

The Blob, 1958

Som en stor fan av b-filmer, så er flaut at jeg ikke har sett The Blob først før nå i natt. Av alle de corny skrekk og science fictionfilmene fra 50-tallet, så er The Blob en av de absolutt mest kjente. En meteoritt faller ned på jorden og den inneholder et rødt slim som vokser i størrelse når det fortærer mennesker. Mer er det egentlig ikke. Vi får ikke se så mange bli drept på grunn av begrensninger når det kommer til både 50-tallets spesialeffekter og filmsensur. Filmer følger en 17 åring som ser ut som han er 30, som prøver å overbevise folk at monsteret er virkelig før det er for sent. Det er ikke den mest spendende filmen filmen etter dagens standarder, men den har den 50-tallssjarmen som gjør at den er en klassiker i dag.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #18 på: 10. oktober 2017, 05:19:34 »

The Blob, 1988

Dette er versjonen jeg så mest frem til å se. Historien er nesten identisk med den originale, men med noe forandringer her og der, spesielt imot siste halvdel. Mens den første hadde den 50-talls b-filmsjarmen, så har denne en større underholdingsverdi med mer splatter og blod. Vi får faktisk se i langt mer grusom detalj at folk etser opp når de blir fortært. Det er egentlig ikke så mye som jeg trenger å si om verken denne eller originalen. De er gode filmer når man vil se denne type film. Folk blir drept og monstret er kult i sin enkelhet. Jeg anbefaler denne versjonen over originalen både fordi det er en bedre film og fordi den er betydelig mer voldelig, men har du tålmodighet for gammel film, så anbefaler jeg begge.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #19 på: 10. oktober 2017, 20:05:53 »
"Minnie the Moocher" Betty Boop HD 1080p
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #20 på: 11. oktober 2017, 06:07:36 »

Hellbound: Hellraiser II, 1988

Jeg så en første helt tilbake i de andre maratonen i 2011 da forumet ar aktivt, og spurte om noen hadde sett oppfølgerne og om de var vært å se. Jeg fikk svar fra klogd at toeren var bare møl. Ikke at han poster her lengre, men jeg vet bedre nå enn å ta råd fra han når det kommer filmer. Toeren fortsetter rett fra der den første sluttet. Kirsty er lagt inn på psykiatrisk sykehus for observasjon mens politiet etterforsker hva som foregikk i huset. Av en eller anen grunn er huset like helt og ikke nedbrent til tross av at det var i fyr og flamme på slutten av den første filmen. Det kommer fort frem til at overlegen på sykehuset er godt kjent med boksen og ønsker informasjon om det andre universet hvor Cenobites kommer i fra. Han klarer å gjenopplive stemoren på samme måte som hun gjenopplivet Frank Cotton i den første filmen og helvete bryter løs. Denne gangen får vi faktisk se det andre universet og mesteparten av filmen handler om hvordan Kristy reiser dit for å redde faren sin. Jeg vil si det er en like bra film som den første. Den har sine svakheter som gjør at jeg kan se hvorfor noen vil si at den er dårlig, men det er fordi de ikke er fans av skrekk eller hadde noe forhold til den første filmen. Det er altfor mye kult og underholdende i denne filmen til at hva enn du har å klage på kommer i veien for det som er bra.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #21 på: 12. oktober 2017, 05:20:46 »

Deep Red, 1975

Få ting slår italiensk skrekkfilm fra 70-tallet, spesielt når den er laget av Dario Argento og prog rockbandet Goblin har komponert musikken. En synsk på en konferanse for parapsykologi peker ut til publikum, og sier en av dem har drept før og kommer til å drepe igjen. Ikke overraskende, så blir hun drept på brutal vis like etterpå. Hovedpersonen som er hennes nabo ser henne bli drept gjennom vinduet når han er på vei hjem, og begynner sin egen etterforskning siden italiensk politi er en gjeng med inkompetente idioter. Det går ikke lang tid før flere blir drept på brutalt og blodig vis. Det er god film som er visuelt vakker, har nok av blod og brutal vold for oss skrekkfans og en spennende stemning. Jeg tror ikke man kan vite hvem moderen er med å bare følge med og legge sammen bitene selv, men det gjør ikke noe siden dette ikke er så mye et typisk krimthriller og mer en film hvor du er along for the ride. Det tok ikke lang tid fra filmen startet til jeg ble investert i både handling, stemning og det visuelle. Absolutt en film jeg anbefaler.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #22 på: 13. oktober 2017, 04:23:31 »

Sleepy Hollow, 1999

The Legend of Sleepy Hollow er en USAs mest kjente spøkelsehistorier, originalt publisert i 1820 av forfatteren Washington Irving. Den har siden den gang blitt gjenfortalt mange i filmversjoner. En av de meste kjente filmversjonen er den animerte kortfilmen av Disney fra 1949, men minst like kjent er den fra 1999 laget av Tim Burton. Denne filmen er så Tim Burton som man kan få det. Han omskriver historien til det ekstreme for å gi den et eget særpreg. Det er mye fokus på humor uten at filmen føles som en komedie, og den er blodig med klar inspirasjon fra klassisk skrekk fra både 30-tallets store skrekktitler og de klassiske filmene fra Hammer Film Productions. Det som er hele tiltrekningskraften bak filmen er det visuelle. Alt ser bare fantastisk ut. Landskapet, kostymene, husene og måten blodet ser ut. Det er en vakker film som fanger opp mye av hvorfor klassisk skrekkfilm er nettopp klassisk.

Den er ganske overdreven og ikke redd for å være litt cheesy til tider, men det er forventet fra en Tim Burton film. Jeg vil si dette er hans siste gode film før han begynte å lage søppel. Jeg har ikke sett Corpse Bride fra 2005, som visstnok skal være bra, men utover det, så er det ingen grunn til å se noen av filmene hans som kom ut etter denne. Hvis du liker de gode filmene hans fra 80- og 90-tallet, så har du all grunn til å se denne.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #23 på: 14. oktober 2017, 05:54:13 »

The Neon Demon, 2016

Dette er en film som kanskje er tilsynelatende mer skrekkrelatert enn en typisk skrekkfilm, men det er ikke mangel skrekkelementer. Den har nok av scener som er ren skrekk, og slutten er så mørk og grotesk som man får det. Ei jente kommer til L.A. for å bli modell og vi får se hvilken råtten verden moteindustrien er. Jeg skal ikke snakke om selveste skrekken i filmen siden det vil avsløre for mye. I stedet vil jeg si at både det visuelle og måten musikk såpass stor del av filmen er fantastisk. Det er så mye jeg kunne ha sagt om The Neon Demon, men dette er bare en film dere bare må stole på meg når jeg sier den er bra. Det er først og fremst en film for filmnerder og det er ikke den rette filmen å se på hvis du er ute etter stereotypisk skrekk, men er du ute etter en visuelt fantastisk film med synthwave score og en bekmørk historie å fortelle, så er dette den perfekte filmen for deg.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #24 på: 14. oktober 2017, 18:20:30 »
En kortfilm
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #25 på: 15. oktober 2017, 05:14:07 »

Green Room, 2015

Dette var absolutt en film jeg så frem til å endelig se. En punk rockband ender opp med å spille på en isolert klubb ute i skauen drevet av nynazister. Bandet er skikkelig old school og unngår sosiale medier som pesten, så ingen vet at de er der. De spiller settet og gjør seg klar til å stikke, før noen kommer på at de glemte telefonen i green rommet. Noen har blitt knivstukket der og nynazistene ønsker ikke at bandet forlater etter at de har sett det. Ting blir betydelig mer voldelig etter som nynazistene er villig til å drepe for å dekke over saken. Dette er en fantastisk mørk thriller full av spenning og alt det der. Det er absolutt en film jeg anbefaler. Patrick Stewart spiller lederen og han gjør en fantastisk jobb. Mye av grunnen til at jeg var så spent for å se denne filmen er fordi hvor positivt de snaket om den på Half in the Bag. Det, og punk rock.

Half in the Bag Episode 108: Green Room
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget Tantemøkken

« Svar #26 på: 16. oktober 2017, 01:50:56 »
Hellbound: Hellraiser II, 1988

Jeg så en første helt tilbake i de andre maratonen i 2011 da forumet ar aktivt, og spurte om noen hadde sett oppfølgerne og om de var vært å se. Jeg fikk svar ...
Jeg har sett alle Hellraiserfilmene, I og II er best, dernest IV, resten er enten dårlig eller ganske forglemmelig.

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #27 på: 16. oktober 2017, 04:55:46 »

Scream, 1996

Jeg har ikke så mye å legge til denne filmen som ikke er allerede sagt av andre i tidligere maraton. Scream er en selvbevist slasher som tar opp slasher klisjéer. Nesten litt parodi samtidig som at the er en seriøs skrekkfilm. Det eneste jeg har å legge til er at dette er første gang jeg ser Scream på mange år. Er ca. 85% sikker på at jeg så den på TV enten på slutten av 90-tallet eller helt på starten av 2000-tallet, men det er mulig jeg også så den på VHS. Uansett, så husker jeg ikke mye fra den gang, men må si at dette var ikke så ille å se nå etter alle disse årene. Jeg tror litt av grunnen til at denne filmen er så populær er fordi den introduserte slashere til en ny generasjon fremfor at det er en genial film, men det er nok av gode drap og nok handling til at den er verdt å se.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #28 på: 17. oktober 2017, 05:21:23 »

Scream 2, 1997

Siden jeg kjøpte settet med de tre første filmene, så var det likegodt at jeg så oppfølgeren. Jeg synes det var en god oppfølger. Den tok opp hva oppfølgeren til en slasher skal ha, og hadde noen brutale og blodig drap. Likte du den første, så liker du denne.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #29 på: 18. oktober 2017, 05:10:55 »

Scream 3, 2000

Også en god oppfølger. Jeg trenger egentlig ikke å si så mye om denne filmen. Jeg vil si tre av disse filmene på rad er mer en nok for meg. Jeg har ingen planer om å se den fjerde som kom ut i 2011. Det er ingen tvil om at Screamfilmene har sin egen 90-talls sjarm som gjør at de skiller seg veldig ut i fra de typiske slasherfilmene fra 80-tallet og proto-slasherfilmene fra 70-tallet samtidig som at de hyller disse filmene. Det jeg ikke liker med Scream er at på grunn av den store suksessen, så var 90-tallet og langt utover 2000-tallet full av elendige slashere, som ikke bare manglet sjel og sjarm, men også var blodfattige og tamme for å kunne senke aldersgrensen slik at flere dumme fjortiser kunne se dem. Scream 1, 2 og 3 er kule nok filmer, men de må klandres for softcore søppel som I Know What You Did Last Summer (kjent som Fryktens sommer her i Norge). Men utover det, så var det kult å se disse filmene igjen etter alle disse årene.
forget by black goal
gloal of Satan's soul