Skrevet av Emne: Avisender og vandrehistorier  (Lest 6405 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Beate Szanday

• Gjest
Avisender og vandrehistorier
« på: 12. februar 2010, 12:01:14 »
Ser ikke at dette har en egen tråd, og endene begynner å bli en utdødd rase, men denne i TV2, opprinnelig fra The Sun om ambassadøren som fikk skilsmisse etter å bokstavelig talt lettet sløret på sin brud og funnet ut at hun hadde skjegg, synes jeg minner mistenkelig om en...

http://www.tv2nyhetene.no/snop/fikk-ekteskapet-annullert-da-han-oppdaget-at-kona-hadde-skjegg-3133509.html

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2847931/Surprise-stubble-ruins-wedding.html#ixzz0fAFaLATK

Lokale aviser og uidentifisert mann + litt "gode, gamle fordommer som man kan humre av", uten at det nødvendigvis ikke har skjedd.

Jeg skal se hva jeg kan finne ut etterhvert og eventuelt oppsøke gamle guruer, Barbara og David Mikkelson, som lærte meg mye om kritikk på dette området på 90-tallet.
Mye moro der fremdeles selvsagt: http://www.snopes.com/

Uansett fortjener emnet en egen tråd.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Avisender og vandrehistorier
« Svar #1 på: 12. februar 2010, 12:30:42 »
Som nordlending, tidligere sjømann med mange opphold i USA, samt hurtigrute-tilhenger, så er dette min favoritt:

http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=18667

Sitat
Turister krever pengene tilbake: Oppdaget at Norge hadde samme sol
Et amerikansk ektepar krever å få tilbakebetalt hurtigrutebiletten fordi midnattsola de fikk se, var nøyaktig den samme som de hadde i USA.
– Vi reiste ikke til Norge for å se vår egen sol.
Guiden forsøkte å forklare hva midnattsola er, men turistene står på sitt.
—Vi er blitt svindlet, raste de, og krevde pengene tilbake.
Nå spørs det om noen forteller dem at vi også har samme måne.
Sitat
Kilde: Adresseavisen / Bergensavisen / StavangerAvisen.com ... Publisert: 03.08.04 ...

Ingen navn, ingen referanser til skip, rederi eller sted. Vage kildehenvisninger. Kombinert avisand og agurknyhet fra anno dazumal?

Beate Szanday

• Gjest
« Svar #2 på: 13. februar 2010, 10:43:33 »
Den er jo en klassiker, ja. Sjømannsskrøner?  ;D Det bør vel også ha en tråd.....selv om de helt klart er beslektet. Jeg mener å huske en fæl en om Østens røde rose og det var ikke en låt av Imperiet...

Det bør jo kanskje advares om at debunking innen denne sjangeren ikke akkurat gjør en til festens midtpunkt, og man bør veie alvorlighetsgraden av historien og sted fortalt nøye før eventuell slakt.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #3 på: 13. februar 2010, 10:57:44 »
Det bør jo kanskje advares om at debunking innen denne sjangeren ikke akkurat gjør en til festens midtpunkt, og man bør veie alvorlighetsgraden av historien og sted fortalt nøye før eventuell slakt.

Joda. Men debunking av vandresagn utføres nokså effektivt bare ved å si at det er det det er. Og gir anledning til å fortelle beslektede fortellinger som også er vandresagn. Hvilket kan være akkurat underholdende nok om du er god til det.
« Siste redigering: 13. juli 2011, 12:12:31 av Asbjørn Dyrendal »

Utlogget Beate

« Svar #4 på: 13. juli 2011, 06:36:46 »
Ai ai ai, en av de eldste i boken! Enten i en banankasse eller i eksotiske tepper, men denne gangen; banankassen med en giftig edderkopp inni åpnet i et supermarked i Tyskland  ;D
http://www.abcnyheter.no/node/133961
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget Beate

Racist Grandpa; "Hadde dere like mye problemer med vikingene..."
« Svar #5 på: 08. juli 2012, 05:01:52 »
Så dukker Racist Grandpa, som jeg kaller ham, opp i mediene igjen, denne gangen i VG og han har vært innom norske reisebyråer ...

- Hadde dere nordmenn like store problemer med vikingene som vi hadde med indianerne? lurte en amerikansk turist på.

Problemet er bare at Racist Grandpa har spurt om dette i flere stater i USA, han refererer som regel til "negroes", ikke indianere, som bare en gammel amerikansk gubbe kan, men har visstnok også spurt italienerne om de hadde problemer med romerne.*

Jeg møtte ham første gang da jeg var utvekslingsstudent i Kansas. Jenta som fortalte meg historien var svensk, og i likhet med alle de andre i selskapet ble vi sjokkert over ikke bare hvor dum denne bondeknølen var, men også at han var rasistisk.

Dette hadde jo bestefar i hennes egen vertsfamilie fortalt ... hvilken historie!

Et par måneder senere dro vi på tur til Østkysten og jeg ble god venn med en norsk jente som fortalte den samme historien ... jeg spurte henne senere om den var sann, nei hun innrømmet at hun faktisk hadde hørt den hjemme i Norge allerede ...

Dette var i 1988/89. Vi vet racist Grandpa eksisterte før det, men lever han fortsatt og hvor?

Et lite nettsøk viser at han fremdeles er en populær vandrehistorie blant utvekslingsstudenter, særlig i Skandinavia. Her fra Uppsala:

Gamla (Old) Uppsala was the center of the Aesir cult and the modern city makes the most of this heritage to attract visitors. A guide at the local Viking museum described the funniest question he'd had from an American tourist. "Do you have the same problems with the Vikings as we do with the Indians?"

En danske fortelles å ha opplevd det på et tysk reiseforum:

Oder eine Daenin, die von einem Ami gefragt wurde: "Do you have the same problems with the Vikings like we have with the Black people?"

Og her forteller Hilde om ham i kommentarfeltet hos utvekslingsstudenten Hedda:

Hilde  23.aug.2010 kl.16:14

Herregud, amerikanere altså xD

En venninne av meg fikk dette spørsmålet: Norway, huh? Do you have the same problem with vikings as we have with terrorists? Jeg trodde jeg skulle dø da jeg fikk høre det.

Så Racist Grandpa lever i beste velgående med mange barnebarn og har utvidet repertoaret til å gjelde terrorister, og ikke bare indianere og svarte.  ;)

* Den italienske versjonen kan være sann, men informanten var en italiener av det spøkefulle slaget som elsket skandinaviske kvinner, så han var ikke til å stole på ... ;-)

Red.: Tilføyde manglende URL til det nest siste sitatet.
« Siste redigering: 11. juli 2012, 16:21:49 av Gnisten »

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
Litt på siden av poenget -- som vel er nok et eksempel på en etterhvert ganske fasttømret myte om hvor dumme "amerikanere" er -- men jeg synes faktisk spørsmålet til Racist Grampa er ganske finurlig, og på mange måter helt på sin plass. Særlig i en politisk samtid hvor "islamister" stilles opp som en trussel mot "vår kristne kultur" av diverse snakkehoder i media.

For den fremmedkulturelle okkupasjonsmakten vi kjenner som "de kristne" hadde (og har) definitivt problemer med "vikingene" (dvs. urbefolkningen i Norge, som altså ennå eksisterer).

Utlogget Beate

Jeg er blitt opplyst om at han var på besøk i Tromsø i 97, og ble gjengitt i boka «Er de norske fjordene åpne om natten?» fra 98 av Birger Sivertsen.

http://birgersivertsen.com/bibliografi/