harm

Skrevet av Emne: (STENGT) Samletråd: KLAGESAKER  (Lest 40199 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Boris the Spider

Sv: Samletråd: KLAGESAKER
« Svar #15 på: 11. november 2011, 12:37:48 »
Hei.

Prøvde å klage inn denne kiropraktoren til Forbrukerombudet: http://www.jorgenask.no/

Jeg er dessverre en av de som lett blir "baffled by bullshit" og jeg ble veldig i tvil om hva jeg skulle skrive på de enkelte feltene.
Noen som har lyst å ta over?
"Were such things here as we do speak about? Or have we eaten on the insane root that takes the reason prisoner?" - Macbeth, Akt 1, scene 3.

Får meg til å tenke på Nyhetsspeilet og hva de burde spørre seg selv om daglig. :D

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #16 på: 11. november 2011, 14:50:18 »
Hva er det rent konkret du vil klage på her?  At han antyder at han kan gjøre noe med kreft?  Er det hvilepulshistorien på forsida ("Etter en behandling hos Jørgen sank hvilepulsen min fra 63 til49 slag per min.")?  Eller er det noe annet?

[ Hvilepuls i området 60-80 er iflg Wikipedia helt normalt, så hvorfor han velger å ha dette vitnesbyrdet på forsida si skjønner jeg ikke helt :P  http://no.wikipedia.org/wiki/Hvilepuls ]
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget eirik

« Svar #17 på: 16. november 2011, 17:12:22 »
Jeg ville heller klaget denne kiro praktoren inn til språk rådet. Ord delings feil burde straffe sanksjoneres.

Utlogget vinjar

« Svar #18 på: 23. desember 2011, 09:55:26 »
Kiropraktorer er i Norge autorisert helsepersonell. Klageinstans er da Statens Helsetilsyn.

Utlogget Tor Magnus

« Svar #19 på: 25. januar 2012, 15:17:14 »
Hvorfor sier ikke skolemedisninen det samme, tro?

Jeg tror ikke "skolemedisninen" sier noe som helst. Derimot rapporterer leger inn bivirkninger av medisiner hele tiden og hvis du leser vedlegget som du finner all medisin er alle kjente bivirkninger listet (selv om de faktisk ikke er relatert til medisinen).

Utlogget soulless

« Svar #20 på: 24. august 2012, 14:53:00 »
Disse herlige klokkene møtte meg for et par uker siden da jeg skulle inn på min lokale Statoil stasjon:

Tok disse bildene med mobilen.

Sjekket senere nettsiden deres for mer info, siden finnes her, men jeg legger også ved et skjermbilde av hvordan siden så ut i det jeg poster, her.

Siden påstandene var nokså drøye, og sikkert ikke helt ukjente for faste brukere her inne (se Asbjørns tidligere innlegg på skepsis bloggen for andre, nesten helt like, produkter), tillot jeg meg å forhøre meg med leverandør om de kunne produsere dokumentasjon for påstandene. Jeg gjengir min mail korrespondanse i sin helhet (så langt!) under, kun redigert for å fjerne personinfo.

Sitat fra: soulless' henvendelse til Salgspartner AS
Hei,

Så dette produktet på min lokale bensinstasjon:
http://www.salgspartner.no/index.php?option=com_content&task=view&id=305&Itemid=443

I produktbeskrivelsen vises det til at klokken kan:

• Øke balanse-evnen (Power Balance)
• Øke konsentrasjonsevnen
• Forbedret søvnrytme, avslapning og meditasjon
• Naturlig avgiftning (detox) av kroppen

Kan dere underbygge disse påstandene?

Jeg vil gjerne vise til Markedsføringslovens §3, annet ledd:

«Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.»

Jeg ser gjerne at dere sender meg denne dokumentasjonen.

MVH
--

Sitat fra: Salgspartners svar til soulless
Hei.
Det er helt riktig at den kan ha de egenskaper da den inneholder knuste mineraler fra
Halv-edelstenen Tourmaline. 3 g. Pr. 100 g. Silikon legges inn i produksjonen. Men dette er altså ikke en påstand om at den gjør det,
Men at den kan gjøre det. Ring meg gjerne for en prat dersom du ønsker det.

Ha en fin dag, mvh --

Sitat fra: soulless svar til Salgspartner AS
Hei --,

På selve klokkene som selges i butikken brukes følgende på baksiden:

IMAZINE Ion Sports-Watch is mixed with a naturally occurring mineral Tourmaline, which is widely used as a semi-precious gemstone responsible for many beneficial health effects
•   Increased concentration
•   Improved sleep, relaxation and meditation
•   Natural detoxification
•   Improved vitality and movement

Her står det klart altså at det dreier seg om en edelsten som er ansvarlig for diverse effekter.

Jeg vil uansett henvise til Markedsføringsloven §7 b, hvor det presiseres at markedsføring er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger om:

«ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,»

Samt vil jeg også påpeke Ot.prp. nr. 55 (2007-2008), hvor følgende står nevnt om villedende og/eller tvetydig markedsføring:

«I artikkel 7 nr. 2 presiseres at begrepet utelatelse også omfatter tilfeller der en næringsdrivende faktisk gir opplysningene, men skjuler eller presenterer dem på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.
[min utheving] Den næringsdrivende pålegges altså indirekte å gi forbrukeren alle nødvendige opplysninger uten at det stilles opp noen positiv opplysningsplikt. I artikkel 7 nr. 5 er det slått fast at opplysninger som skal gis forbrukerne i henhold til annet regelverk, alltid skal anses som vesentlige.»

Jeg vil også bemerke følgende fra departementets uttalelser:

«Utgangspunktet vil alltid være at forbrukerne ikke skal villedes.»

Altså spør jeg igjen; kan Salgspartner A/S produsere den nødvendige dokumentasjonen som kreves for å sannsynliggjøre påstandene på deres nettsider og på deres produkter?

MVH
--

Jeg har ikke fått noe svar enda fra Salgspartner, selv om de nå har hatt ~en ukes tid på seg, dermed ble de magiske klokkene rapportert til forbrukerombudet, så håper jeg bare de har kapasitet til å svare.

edit: trykkleif
It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong ~Isaac Asimov

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #21 på: 25. august 2012, 15:12:10 »
Fantastisk! Denne må jeg få somlet ut på bloggen til serien av lignende vrøvl.

Utlogget soulless

« Svar #22 på: 03. september 2012, 10:56:37 »
Fikk svar fra Forbrukerombudet, ser ut som et standardsvar. Limer inn deler av det her samt saksnummer dersom andre føler kallet til å rapportere samme i fremtiden:

Sitat fra: Forbrukerombudet, svar vedrørende klare med saksnummer 12/1584-2
Vedrørende villedende markedsføring av helsebringende klokke

**Info om saksbehandling og forbrukerombudets ressurser**

Vi foretar en fortløpende vurdering av henvendelsene vi får, sett opp mot virksomhetsplanen.
Planlagte aktiviteter kan falle bort på bekostning av nye dersom henvendelsene viser at hensynet til
forbrukerne tilsier inngrep eller det dukker opp nye problemstillinger av så stor betydning at disse bør
prioriteres. Din klage er imidlertid ikke av en slik karakter at vi vurderer det som nødvendig å gripe
fatt i problemstillingen nå.

Henvendelsen er imidlertid registrert, og vil bli tatt fram og vurdert igjen dersom vi får flere klager på
samme forhold. Den vil også inngå som grunnlagsmateriale i vurderingen av hvilke saker vi vil ha
fokus på fremover.

Henvendelser fra forbrukerne gir et nødvendig grunnlag for å vurdere hvilke saksområder
Forbrukerombudet skal prioritere. Vi takker derfor for at du tok kontakt med oss.

Vi gjør deg oppmerksom på at dersom du ikke aksepterer at Forbrukerombudet ikke umiddelbart tar
din henvendelse opp til realitetsbehandling, kan du bringe denne avgjørelsen inn til vurdering for
Markedsrådet. Melding om dette må sendes til Forbrukerombudet innen 3 uker fra du mottok dette
brevet.

Med vennlig hilsen
for Forbrukerombudet

Altså; saknummeret er 12/1584-2. Rapporter gjerne via deres online skjema som finnes her:
http://www.forbrukerombudet.no/id/11037573.0
It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong ~Isaac Asimov

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #23 på: 06. september 2012, 22:37:17 »
Bør man bruke rubrikken "klage på markedsføring ..." eller "tips om markedsføring ..." i det skjemaet?
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.