harm

Skrevet av Emne: Metal Søndag  (Lest 31381 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mona

• Master Zombie
Sv: Metal Søndag
« Svar #15 på: 25. januar 2010, 15:13:56 »
Jeg trodde jeg visste det, men Spotify bare forvirrer meg...
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Dupree

• Gjest
« Svar #16 på: 25. januar 2010, 18:50:15 »
Som tidligere (man holder vel aldri opp å være det?) metal-fan hører jeg det, men er ikke i stand til å definere det. Jeg har egentlig alltid ment at van Halen er metal, eller i hvert fall ganske nærme, men...

Veldig mye interressant stoff her! Kommer til å bruke mange timer på å mimre.

"Paranoid" burde vel egentlig være kjenningsmelodien på Nyhetsspeilet?  ;)

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #17 på: 25. januar 2010, 19:07:44 »
Som tidligere (man holder vel aldri opp å være det?) metal-fan hører jeg det, men er ikke i stand til å definere det. Jeg har egentlig alltid ment at van Halen er metal, eller i hvert fall ganske nærme, men...

Veldig mye interressant stoff her! Kommer til å bruke mange timer på å mimre.

"Paranoid" burde vel egentlig være kjenningsmelodien på Nyhetsspeilet?  ;)

Det første Van Halen albumet er ganske nært metal hvis man peker på enkelte låter, men det er det hele.
Ellers vil jeg påpeke at det ikke er noe som heter tidligere metal fan. Enten er man en metalhead livet ut eller så var man aldri noen metalhead til å begynne med. Jeg tror lider av det problemet mange såkalte tidligere metal fans lider av, nemmelig at du mistet kontakten med metal, og dermed deg selv. Du hadde en periode der du hørte på god musikk, men så tørket kilden opp fordi metal ikke var kult lengre, og siden du ikke viste hvor stor og variert metal er fordi du bare er kjent med de mest kjente bandene ble kontakten brutt. Og på toppen av det hele var det press utenifra om at det ikke var kult. Autoriteter i livet ditt fikk deg til å avvise metal som en fase som du vokste i fra og prakket på deg forventninger om normalitet og lydighet. Du prøvde å fylle tomrommet med annen musikk. Musikk som aldri hadde samme kraften, som ikke hadde magien og som var svak. Du har levd ut løgnen med å late som at du er lykkelig og at du er en del av samfunnet. En del av flokken.
Kom tilbake. Ikke mimre, ta det steget imot sannheten og ikke se tilbake.
We are rulers of the ocean
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Dupree

• Gjest
« Svar #18 på: 25. januar 2010, 19:29:50 »
Jeg vil nok ikke definere meg som en metalhead, selv om metal er noe helt spesielt. Det er mye bra musikk der ute...

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #19 på: 25. januar 2010, 19:31:31 »
Hvordan defineres et metalhead? Må man elske alle aspekter ved det, eller holder det å digge musikken men hate vokalstilen?
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #20 på: 25. januar 2010, 20:00:58 »
Hvis metal er det viktigste i livet ditt er du en metalhead, eller i det minste hvis det er din favorittmusikkstil. Dongeri, lær, langt hår og alkoholisme er ikke påkrevd, bare oppfordret.
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #21 på: 30. januar 2010, 20:03:35 »
Hvor ville du plassert Korn og Tool på metalskalaen?
-Douglas Adams

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #22 på: 30. januar 2010, 20:26:50 »
Hvor ville du plassert Korn og Tool på metalskalaen?

Ikke metal i det hele tatt. Korn er dårlig post-grunge blandet med tyngre alternativ rock. De blir ofte kalt nu-metal, men som nevnt i heavy metaldelen, så er ikke nu-metal metal i det hele tatt. Band som Korn, Limp Bizkit og Slipknot er ikke metal under noen definisjon av sjangeren, og er et resultatet av grunge og alternativ rock som tok form på slutten av 80-tallet og tidlig 90-tallet.
Tool er progressiv post-rock som tilfeldigvis er tung.
Både Korn og Tool er perfekte eksempler på at tung musikk er ikke det samme som metal. Metal er definert av hvor riffene deres stammer i fra, ikke hvor tung og ekstreme de er. Hvis metal var definert av tyngde og ekstremitet alene hadde punkband som The Sex Pistols og Dead Kennedys vært mer metal enn NWOBHM band som Saxon og Samson.
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget Jonas

« Svar #23 på: 30. januar 2010, 23:04:26 »
"Vokalen til Dave Mustaine er akkurat som på de andre albumene den råtne drittsekkstemmen, og det fungerer perfekt. Han kan ikke synge pent, men dette er thrash for faen og det skal høres stygt ut."

Fantastisk bra sagt! Har aldri høyrd ei betre skildring av røysta til Dave. Har du nokre bra forslag til thrash band? Har tidlegare høyrd litt på Testament, Destruction og dei fleste andre kjente, men vil gjerne ha nokre gode forslag til thrash album.

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #24 på: 31. januar 2010, 00:35:58 »
"Vokalen til Dave Mustaine er akkurat som på de andre albumene den råtne drittsekkstemmen, og det fungerer perfekt. Han kan ikke synge pent, men dette er thrash for faen og det skal høres stygt ut."

Fantastisk bra sagt! Har aldri høyrd ei betre skildring av røysta til Dave. Har du nokre bra forslag til thrash band? Har tidlegare høyrd litt på Testament, Destruction og dei fleste andre kjente, men vil gjerne ha nokre gode forslag til thrash album.

Det spørs hva du er ute etter, men liker du Destructor burde Deströyer 666 være i den retningen å utvide din thrash horisont. Anbefaler alt de har gitt ut, men ut i fra en del anmeldelser virker det som deres aller siste ikke er 100 % oppe på samme nivå som alt det andre de har gitt ut. Bare for namedroppe et band jeg ikke har nevnt i verken på Metal Søndag eller i min gjennomgang av thrashsjangerens historie, så anbefaler jeg Blind Illusion. De gav ut The Sane Asylum i 1988, og det er det hele. Men så er det et jævlig bra album.
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget Christian

« Svar #25 på: 31. januar 2010, 11:02:30 »
Hva syntes du om metal sett fra prog-siden?
Band som Tool, Opeth, Porcupine tree, Liquid tension experiment, Isis, Spocks beard osv? (joda, jeg vet at flere av dem ikke nødvendigvis kvalifiserer til metal).
Syntes det finnes en del interessante band rundt 70-tallet hvor man kan høre prog rocken ta sine tidlige steg (Genesis, King Crimson, Gentle giant, Yes, osv), og så kan man finne igjen en del av de samme elementene i nyere musikk.
"When I get that feeling, I need secular healing" - fritt etter Marvin Gaye

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #26 på: 31. januar 2010, 13:36:40 »
Hva syntes du om metal sett fra prog-siden?
Band som Tool, Opeth, Porcupine tree, Liquid tension experiment, Isis, Spocks beard osv? (joda, jeg vet at flere av dem ikke nødvendigvis kvalifiserer til metal).
Syntes det finnes en del interessante band rundt 70-tallet hvor man kan høre prog rocken ta sine tidlige steg (Genesis, King Crimson, Gentle giant, Yes, osv), og så kan man finne igjen en del av de samme elementene i nyere musikk.

Metal ser fin ut fra progsiden. Du har helt rett at noen av bandene du nevner ikke er metal. Tool, Porcupine Tree og Spock’s Beard er rettfrem prog uten få eller ingen hint av metal. Men jeg synes det er litt rart du nevner Isis. De er metal på enkelte album, men jeg har aldri fått noe inntrykk av at de er prog.
Skal du ha prog som er metal er det enkelte album og låter av Black Sabbath og Rush man skal høre på, samt de mer melodiøse bandene innfor U.S. power metal. Queensrÿche og Crimson Glory er veien å gå.

Angående proggens tidlige steg er det 60-tallet jeg ville sett på fremfor 70-tallet. Sjekk ut bandene som er listet opp her http://www.progarchives.com/subgenre.asp?style=37
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #27 på: 31. januar 2010, 13:38:09 »
Progressiv metal er forresten den neste delen av min gjennomgang av metalsjangerens historie når jeg er ferdig med å skrive kladden til black metaldelen. Jeg antar black metaldelen er ferdig til neste uke.
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #28 på: 31. januar 2010, 13:45:27 »
Tror det er vanskelig å bås-sette band som ligger litt i mellom flere sjangere. Wikipedia hevder bl.a. at Tool er metal på enkelte album, og Spotify hevder at Korn har en 'alternative metal sound' så et visst slektskap til sjangeren er der nok. Evnt kan man klumpe alt sammen i metal-rock.

Sitat
Tool emerged with a heavy metal sound on their first studio album, Undertow, at a time when the genre was dominated by thrash metal; and later became a dominant act in the alternative metal movement with the release of their second effort, Ænima, in 1996.

Spotify:
Sitat
Korn's cathartic alternative metal sound positioned the group among the most popular and provocative to emerge during the post-grunge era.
-Douglas Adams

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #29 på: 31. januar 2010, 14:07:02 »
Tror det er vanskelig å bås-sette band som ligger litt i mellom flere sjangere. Wikipedia hevder bl.a. at Tool er metal på enkelte album, og Spotify hevder at Korn har en 'alternative metal sound' så et visst slektskap til sjangeren er der nok. Evnt kan man klumpe alt sammen i metal-rock.

Sitat
Tool emerged with a heavy metal sound on their first studio album, Undertow, at a time when the genre was dominated by thrash metal; and later became a dominant act in the alternative metal movement with the release of their second effort, Ænima, in 1996.

Spotify:
Sitat
Korn's cathartic alternative metal sound positioned the group among the most popular and provocative to emerge during the post-grunge era.

Wikipedia og Spotify tar feil. Alternativ metal er ikke noen faktisk sjanger og så godt som ingen av bandene som blir plassert innfor alternativ metal er metal. Det er bare et paraplybegrep som musikkjournalister og andre som folk kan noe om musikk kan plassere band de ikke forstår i. Musikkjournalister verken liker eller forstår metal (eller annen musikk uten for vanlig pop og rock), så for dem er alt med tunge gitarer metal. Så når noe innfor alternativ rock er tungt blir det plutselig metal i følge dem, eller rettere sagt alternativ metal som de kaller det siden det ikke faller under deres stereotypiske forståelse av metal. Denne holdningen smittes over på de som har skrevet beskrivelsene for Wikipedia og Spotify.
Korn spiller tung post-grunge og Tool spiller tung post-rock. Begge bandene er uten tvil inspirert av metal, men å være inspirert er ikke det samme som å være det man er inspirert av. Mange metal band innenfor power metal er kraftig inspirert av klassisk, men det betyr ikke at de spiller klassisk musikk. Så Korn og Tool er alternativ rock, ikke metal.
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand