harm

Skrevet av Emne: Miracle Mineral Supplement: Genialt eller humbug?  (Lest 67605 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget maritms

• Hugs & Science
Sv: Miracle Mineral Supplement: Genialt eller humbug?
« Svar #15 på: 24. februar 2010, 14:33:39 »
billy:
Det er ganske lett å se seriøs ut for menigmann; det er bare å ikke ha flashende fonter og skrikende farger på websiden. Det er også populært å bruke store ord som den jevne borger ikke er helt trygg på, jamfør bruken av kvante- ditt og energi-datt, og syre-balanser  og den slags. Dette er ord som egentlig har presise meninger i fagmiljøer, men som brukes forvridd og forskrudd i alternative miljøer for å låne legitimitet.
(Oi, der gikk jeg inn på  bloggen, han hadde jo "quantum" i catchphrase'n sin jo !  Rødt flagg for de fleste skeptikere. Som Nobelprisvinnende fysiker Richard Feynman sa: If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory." )

Noen sjekkpunkter for å bedømme legitimitet:
  • er personen utdannet innen feltet de hevder å ha kjennskap til? (Google er din venn.) (Feltet burde også finnes på Universiteter eller større forskningsinstitusjoner, slik at ikke folk kan hevde å være eksperter i felter de har funnet på selv.)
  • er det referanser til fagfellevurderte journaler? (Peer-review på engelsk)
  • dersom man gjør et søk på feks google scholar : kommer det opp artikler av andre mennesker som virker i tråd med påstandene?
  • bryter påstandene kjente lover i fysikk / kjemi? (Er man interessert burde man klare å bla gjennom en innførende bok i disse temaene, eller lese noe pop.vit, for eksempel : Natalie Angier - The Canon , for å få overblikk over hva man vet i dag.)
  • hvordan kom du selv over kilden? linkhopping? youtube? nettbutikk?
  • ser det ut til at personen har økonomiske interesser av å promotere det som promoteres? (Ikke alltid synlig på forsiden, for å si det sånn)
  • virker påstandene "for gode til å være sanne"? Da er de ofte det.
  • bygger påstandene på anerkjent viten? Vitenskapelige revolusjoner tar tid og bringer med seg enormt mye debatt. Selv om enstøinger har snudd kjente oppfatninger på hodet et par ganger i historien (Galileo, Einstein) er dette langt fra normalt. I tillegg har de fulgt den prosedyre som har vært og påstandene har gjerne omtalt eksisterende fakta på en ny måte, ikke sagt at alle eksisterende fakta er gale. Jfr. Einsteins fysikk i forhold til Newtons; Newtons virker fint på "vår" skala, men blir gal på et galaktisk plan. Dermed kan Newtons lover anses som underlover til Einstein. Noen som hevder at vann har åndelige egenskaper vil sannsynligvis ikke klare å inkorporere det observasjoner sier om vann i dag. )
  • hvis påstandene kommer fra en blogg: hvilke andre blogger linkes det til? Hva med stikkordsskyen? (I dette tilfellet ser jeg en haug med alternativ medisin-blogger og spirituelle ord, noe som gjerne betyr at personen ikke har et godt grep om vitenskap. )

Jeg vil også nevne at den bloggen du nevner ikke ser seriøs ut for en som meg: Det er røde flagg i hopetall.
- bruker fancy ord som ikke har konkrete meninger eller blir brukt feil: structured water, force, inner transformation, bio-photons, han refererer til og med til sitt eget fagfelt i gåseøyne!
Sitat
My education in “structure aquanomics” really took off when ...
Fra bildeteksten til det øverste, fremste, bildet på bloggen:
Sitat
Movement and Freedom Liberate Water's Light

Spør du en fysiker hva det siste der betyr tror jeg han skal slite med å forklare det. Vann har ikke lys! Hva betyr det at lyset til vannet blir "liberated"/frigjort?  Hvordan kan bevegelse og frihet (hva betyr frihet for vann??) frigjøre vann? Var ikke det en overflødig påstand også (freedom liberates) ? Det er fine ord som klinger godt i ørene, men betydningen er bare slamring i kasseroller.

- henviser til ideer så revolusjonerende at et nytt felt måtte opprettes (Kommer slike revolusjoner vil det stå om dem i fagtidsskriftene)

Ben Goldacre's motto er treffende i de fleste sammenhenger: I think you'll find it's a bit more complicated than that.

Bah, humbug.
Hugs and Science.

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #16 på: 24. februar 2010, 15:46:34 »
Del to av dokumentaren:
Understanding MMS - Conversations with Jim Humble part 2/11.wmv

Sitat
Chlorine dioxide has no effect on the alkaline side. For healthy body cells or beneficial bacteria, or beneficial micro organisms...chlorine dioxide is too weak an oxidizer

For det første, han gjør en ganske grov antagelse her ved å si at alle ting i kroppen som er bra for oss er alkaliske, mens alle ting som er dårlig for oss er "sure". Det spørs om det er noe hold i den påstanden.
For det andre har klordioksid syreegenskaper (pKa = 2,5-3,5). Den relativt lave pKa-verdien indikerer til og med at dette er en forholdsvis sterk syre (til sammenligning har CO2 en pKa på 6,35). Derfor blir det temmelig absurd å påstå at klordioksid ikke vil reagere med alkaliske molekyler. Snarere tvert om.

Så kommer det en del sprøyt som nesten er umulig å følge med på. Visstnok kan ozon, hyfrogenperoksid og oksygen (tydeligvis de eneste oksidasjonsmidlene Humble tror eksisterer) "bare tiltrekke seg 2 elektroner per molekyl" (og her er det svært uvisst hva Humble mener når han sier molekyl for han blander molekyler og atomer hele tiden) mens klordioksid kan "tiltrekke seg 5 elektroner". Hvilken betydning dette har er svært uvisst, for det har jo ingenting med hvor sterkt molekylet er som oksidasjonsmiddel. I følge Humble selvsagt. Jeg tipper han kommer med påstanden om "bare to elektroner" fordi oksygens mest vanlige oksidasjonstall er -2, men hvordan han kommer frem til tallet fem for klordioksid krever en 6. sans.

Deretter kommer et intervju med en lege som mener dette fungerer. Han jobber ved William Hitt Treatment Center i Tijuana. En svært alternativ institusjon:
http://www.williamhittcenter.com/treatment/index.html

Neste del av dokumentaren skal ta for seg hvordan Humble omdanner MMS til klordioksid. Gleder meg...
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #17 på: 24. februar 2010, 18:46:42 »
Neste del av dokumentaren skal ta for seg hvordan Humble omdanner MMS til klordioksid. Gleder meg...

For å gjenta meg selv: Kan jeg få en liten sak (gjestebloggpost, kort artikkel) om dette?

Om ikke annet så en fisking av de groveste kjemiske howlerne?

Pretty please?

Utlogget billy

« Svar #18 på: 24. februar 2010, 19:12:57 »
takk alle så mye for bidrag..
var nok desperat etter å finne noe som endelig skulle fungere....

Utlogget maritms

• Hugs & Science
« Svar #19 på: 24. februar 2010, 19:32:04 »
Ja, billy, det er kjedelig, men har man diffuse plager eller ting legevitenskapen ikke kan hjelpe til med der og da er fortsatt det som hjelper best å
- spise sunt
- mosjon
- frisk luft hvis man ikke er redd for det
- håndtere følelsene sine (ved å snakke med noen, ofte)
- finne noe positivt å fokusere på

(For øvrig er de tiltakene godt dokumentert som positive av legevitenskapen :)    )

Er det bedre å tro på en mirakelkur som viser seg å ikke gjøre noe, eller å håndtere situasjonen basert på virkeligheten og hva den har å tilby? Jeg tror jeg stemmer på det siste.
Hugs and Science.

Utlogget billy

« Svar #20 på: 24. februar 2010, 21:24:03 »
takk igjen for lange svar.  Setter virkelig pris på at dere tok dere bryet.
Jeg tenkte en lieten stund, hva om det bare er et triks at de sier man kan lage det selv etc, og billig....
slik ser det ut som det er mange uavhengige som støtter greia, og det er sikkert også.. Jeg ble så innstilt på at det skulle funke, så
 leser mann med den logikken som trengs.
ja ja.....lesson learned.
får be te gud nå
 ;D

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #21 på: 25. februar 2010, 00:18:30 »
takk igjen for lange svar.  Setter virkelig pris på at dere tok dere bryet.
Jeg tenkte en lieten stund, hva om det bare er et triks at de sier man kan lage det selv etc, og billig....
slik ser det ut som det er mange uavhengige som støtter greia, og det er sikkert også.. Jeg ble så innstilt på at det skulle funke, så
 leser mann med den logikken som trengs.
ja ja.....lesson learned.
får be te gud nå
 ;D

Kjempebra at du stiller spørsmål ved det ihvertfall, det skulle flere ha gjort!  :)
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #22 på: 25. februar 2010, 08:45:45 »
For å gjenta meg selv: Kan jeg få en liten sak (gjestebloggpost, kort artikkel) om dette?
Pretty please?
Hvor skal man begynne og hvor skal man slutte? Temaet inneholder en uendelig mengde sirkulerende referanser, påstått dokumentasjon som ikke finnes og tilsynelatende anekdotiske bevis til ethvert begjær. Den tiden jeg rotet mest rundt i MMS ble sinnstilstanden min en blanding mellom oppgitt, irritert og redd.
Men det aller beste er at ingen reagerer på navnet: "Mirakelmineralet". Som attpåtil påstås å kunne kurere alt! Det burde blinke røde lamper overalt..
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #23 på: 25. februar 2010, 10:25:02 »
Pretty please?
Hvor skal man begynne og hvor skal man slutte? Temaet inneholder en uendelig mengde sirkulerende referanser, påstått dokumentasjon som ikke finnes og tilsynelatende anekdotiske bevis til ethvert begjær.

;D

Begynnelse og slutt er banal ordlegging.

Jeg kan godt skrive innledningen/ingressen. F.eks.: "Det helbreder alt. Du kan lage det selv. Det er bivirkningsfritt, et mirakel som vil legge sykehusene øde og avskaffe legemangelen. Sier selgerne. Trenger du flere tegn på at det er humbug? Her er en gjennomgang av Mirakelmineral-selgernes vrøvl: tøv om kjemi, sirkulerende referanser, dokumentasjon som ikke finnes og aggressive salgsanekdoter om ikke-eksisterende mirakler."

Men det er det i midten som teller. Hvis noen kan fylle inn dét, det ene etter det andre, kan jeg alltids skrive en slutt også...

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #24 på: 25. februar 2010, 10:31:38 »
Siden slike humbugsaker oftest lover det samme (kur mot alt, ingen bivirkninger, naturlig!!!!! og "de" vil ikke at du skal vite om det), kan man sikkert resirkulere noen gamle gjennomganger, bare å bytte ut navnet på stoffet og noen av linkene... Copy-paste er din venn ;D

Utlogget billy

« Svar #25 på: 25. februar 2010, 12:09:47 »
ja da har jeg iallfall oppskriften klar 8) noen som vil kjøpe magic mindmoving moviemaker? du blir stjerneregissør for en femmer. (kjøp oppskrift av meg- 5% champagne og 96% tårer -den ene prosenten til overs binder seg til to nevroner i synapsecortexen og kveiler seg i akson-skuta, så alle drømmene dine glir inn rett på 35mm film)
« Siste redigering: 25. februar 2010, 12:14:25 av billy »

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #26 på: 25. februar 2010, 13:42:14 »
Jeg syntes kundeerfaringene fra Min Helsekostbutikk.no er så fine at en reposting her er på sin plass:
Sitat
Allerede etter 8 dagers bruk av MMS var magen meget bedre, fikk en stor utrensing den sjette dagen, energien er på topp og kroppen har det veldig godt. Etter utrensingen smaker maten bedre og luktesansen ble bedre, jeg røyker og kan fortelle at jeg puster mye lettere, ”pipelyder” i brystkassen er helt borte og røyken smaker våt bark og ikke er godt lenger. Anbefales, nå nede i 3-4 røyk om dagen, mot 30 + om dagen tidligere.
MMS  drikker jeg på daglig basis. Fungerer også fint til rensing av luft i rom.
En god beskyttelse mot svineinfluensa viruset.
Terry , Vestfold
(Ifølge Gulesider.no bor det kun en -1- Terry i Vestfold, kunne vært moro å hørt om han hadde testet MMS..)
Sitat
Jeg har alltid slitet med hovne og såre mandler og forkjølelse. Jeg fikk en skikkelig sterk forkjølelse for ca 3 uker siden og ble da anbefalt å bruke MMS av en god venn av meg. Somregel ligger jeg syk i mellom 5-8 dager når jeg blir såpass dårlig.
Jeg begynte med en litt sterk MMS dose for å se om jeg merket noen forandring.
2 dager etter jeg begynte var forkjølelsen helt borte og jeg følte meg utrolig opplagt.
I tillegg til fikk en jeg skikkelig utrensning på do i 4-5 dager.
Etter det, gikk det tilbake til det normale. I tillegg har jeg alltid vært et B-menneske, som liker å legge meg seint og stå opp seint. Det med å legge seg seint har ikke endret seg, men jeg har helt naturlig begynt å våkne tidligere, uten å være trøtt.
Energi nivået er høyeret og humøret har også blitt bedre.
Axel 22 år, Telemark

Sitat
Jeg er ei jente på 22 år og har så lenge jeg kan huske hatt problemer med å komme på do. Noen ganger har det vært over så lang tid at det har virket som forstoppelse.

Dette har til tider gitt meg mye magesmerter og jeg har følt meg oppblåst. Når jeg begynte med MMS merket jeg effekten allerede dagen etter! Da var jeg på to opptil flere ganger og dette fortsatte i rundt 7-8 dager. Jeg fikk med andre ord en ordentlig utrensing.
Etter ca dag 8 normaliserte det seg, men jeg er heldigvis på do hver dag, noen ganger flere ganger pr dag.
Energinivået mitt har også gått betraktelig opp, noe som jeg tror henger sammen med at kroppen har fått renset ut alt som ikke skulle vært der.
Christine, Telemark

MMS renser tydeligvis skikkelig opp i magan og kunne kanskje vært markedsført som "dritbra avføringsmiddel" eller noe i den duren. Massiv tømming og diare er selvsagt detox av ypperste kvalitet og kun tegn på at kroppen kvitter seg med alt som er fælt(!). Det burde kunne ledes dit hen at en skikkelig guttekveld med chiligryte, tequllia, øl og absurde menger avec renser kroppen også? Det gir i alle fall samme symptomer..

For fem år siden klinket jeg til med en C24-rensekur for å teste dette detox-fenomenet. Forøvrig en opplevelse som godt kan stå på listen "1000 ting jeg må gjøre før jeg dør", men prioriter det gjerne litt ned. På den tiden blogget jeg også litt smått om dagligdagse ting, så det var naturlig å skrive om det selsomme døgnet der: http://mozze.blogspot.com/2005/01/p-rensekur.html
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #27 på: 25. februar 2010, 14:05:32 »
Så da er den beste måten å rense kroppen på å ta seg en tur på en tvilsom kinarestaurant, eller å spise salat i eksotiske land? Ting kommer jo gjerne fort ut igjen da.

Utlogget panne

• Lingvisme
« Svar #28 på: 25. februar 2010, 15:34:39 »
Jo fortere ting kommer ut, jo reinere er du innvendig  ::)

Sitat
I tillegg til fikk en jeg skikkelig utrensning på do i 4-5 dager.

Høres herlig ut!

Utlogget Sylvan

« Svar #29 på: 25. februar 2010, 20:02:59 »
Så rundene med omgangssjuke som går nå om dagen er egentlig bra for oss?

Jeg ser for meg reklamene:

Norovirus -- naturens egen detox! Prøv norovirus i dag -- garantert full fres både opp og ned, eller pengene tilbake!
;)