harm

Skrevet av Emne: "Det norske pentagram" — Kristendommens innføring i Norge?  (Lest 59349 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: "Det norske pentagram" — Kristendommens innføring i Norge?
« Svar #135 på: 07. mai 2010, 00:44:51 »
Forresten, etter å ha lest den pentagram-siden, skjønner jeg hvorfor Harald snakket om det 'gyllne' (sic) snitt. Dette forholdstallet er en attributt ved det regulære pentagrammet, og kan uttrykkes som (2cos 36°). Men for det første må man ta den vinkelen fra pentagrammet selv, og for det andre, det er ikke noe man kan gjøre med hvilke som helst pentagrammer, kun regulære.

Alvin:  :D

PS: Ops, der så jeg feilen.  :-[
« Siste redigering: 07. mai 2010, 01:48:47 av Stephan Brun »
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #136 på: 19. mai 2010, 01:42:58 »
Det er lenge siden jeg hadde nok fritid til å være aktiv her, og jeg ser det har skjedd mye i mitt fravær. Den filmen var særlig interessant. Det er spesielt morsomt at det med litt enkel numerologi trekkes paralleller til jordas forskjøvne akse og stjernebildet Slangen. Hvis vi reiser ut i rommet kan vi nemlig også forklare hva meningen er med det uregulære pentagrammet (og her sklir jeg ut i helt useriøst tullemodus):

Star Trek! Planen har hele tiden vært å bruke de keltiske munkenes fantastiske navigasjonssystemer til å kolonisere universet! Og de holder fortsatt på og er mektige nok til å legge igjen hint i amerikansk underholdnings-TV - ja det er sikkert de irske munkene som styrer NASA også!!!  ;)

Ok. Nok tull. Etter at noen tok Blindern-pentagrammet seriøst burde jeg ha lært at man ikke skal tulle med sånt. Unnskyld.

Jeg kan ikke garantere at jeg klarer å prioritere å følge opp denne saken framover og skal derfor ikke gyve løs på nye fakta- og logikkdiskusjoner, men vil bare nevne at den kommende (?) filmen satte diskusjonen med Harald i et nytt lys for meg. Med fare for å lyde veldig konspiratorisk tenker jeg at Haralds unnvikende holdning til kritiske spørsmål i stor grad kan være økonomisk motivert. Jeg fikk litt den vibben av hans gjentakende masing om at man må lese boka hans for å forstå teorien, og med en kommende film er det enda vanskeligere å slå den tanken fra seg. Hvis han skjønner at hypotesen har klare svakheter, er det naturlig at han ikke vil ha en dissekering av den lett tilgjengelig på nettet før filmen slippes.

Det er mulig jeg tillegger Harald litt for strategisk tankegang her, og andre forklaringer finnes åpenbart, men en mulig økonomisk motivasjon er i hvert fall noe jeg vil ha i bakhodet ved evt. videre diskusjon.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #137 på: 20. februar 2014, 12:00:30 »
Jeg har nå lest denne boka.

Veldig interessant som en slags dagbok fra en person det rablet for (særlig den delen hvor han følte tiltagende opphisselse over at det fremkom et pentagram på kartet) samtidig som det er litt tragisk at han ikke forfulgte ideen sin lenger, f.eks. ved å personlig oppsøke og dokumentere alle fem spissene, skjæringspunktene, osv. -- noe som etter min mening ville gjort historien enda bedre.

Om det han skriver er "sant"? Hallo....

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #138 på: 11. mars 2014, 21:13:28 »
Kult at du har lest den, Marquis!

Jeg kommer neppe til å oppsøke tullet selv da jeg har alt for mye spennende faglitteratur som hoper seg opp. Er det for mye å be om en litt mer utfyllende rapport enn at forfatteren følte opphisselse over å ha funnet et tilsynelatende pentagram, og ikke har oppsøkt punktene?
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #139 på: 12. mars 2014, 12:47:59 »
De delene av boka jeg likte best var på den ene side (som nevnt) de delene som handlet om "oppdagelsen" og på den annen side en ganske interessant utlegning av forskjellene mellom "engelsk" og "tysk" kristendom (som såvidt jeg har forstått konkurrerte om å vinne innflytelse i de skandinaviske landene) som gav meg assosiasjoner til senere tiders konflikt mellom "det engelske" og "det tyske" i den akademiske lekegrinda.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #140 på: 02. august 2014, 10:21:50 »
Det var en del retninger ute og gikk i (mellom-)tidlig kristendom. I de germanske rikene som etterfulgte Romerriket var ariansk kristendom den versjonen som ble innført da f.eks. goterne ble kristnet. Når så denne gjengen rykket inn i Vestromerriket underla de seg folk som var romersk-katolske kristne. Betviler ikke at denne forskjellen skvulpet over opp i Skandinavia, men at det antageligvis ikke var så mye forholdet mellom arianere og katolikker, men forholdet mellom katolikker og "irske" katolikker som gjorde seg gjeldende. Vet for lite om sistnevnte til å si noe konkret akkurat nå, men i forhold til Boelkes narrativ er det nok en viss forvirring ute og går her...

Forøvrig er hele tematikken snappet opp av "Hugtun TV": http://youtu.be/_rE7kgSl2cs
« Siste redigering: 02. august 2014, 10:34:00 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #141 på: 04. august 2014, 16:24:42 »
Forøvrig er hele tematikken snappet opp av "Hugtun TV": […]

[…] en søken etter svar på vår Norske historie

Hugtun TV og Bjørn Inge Johansen kunne med fordel begynt med å lære seg hvordan historiske personer og steder omtales på norsk. Det blir for dumt når han snakker om Charlemagne og Saxony. Jeg lærte i historietimene på folkeskolen for 60 år siden at på norsk snakker vi om Karl den store og Sachsen (samt sakserne).

For øvrig den samme videokanal som har publisert det utrolige makkverket som ligger til grunn i dette emnet:

Vikingene var protestantiske frontkjempere! — Norsk eksempel på konspiritualitet?