harm

Skrevet av Emne: "Det norske pentagram" — Kristendommens innføring i Norge?  (Lest 59362 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ordo ab Chao

Sv: "Det norske pentagram" — Kristendommens innføring i Norge?
« Svar #15 på: 26. februar 2010, 11:11:00 »
Armans pkt. 1: Det finnes jo flere geometriske figurer i boken, men fig.78, side244 (engelsk utgave) viser et pentagram som ikke ser tilfeldig ut, og der spissene utgjør: Nord selje og Orkelhø - vest Bergen, Øst Hamar, sør Blikrafjell. Dette pentagrammet har St.Thomas i senterfeltet. Som du sier så er Nidaros ikke med i dette pentagrammet, men forfatteren viser i fig. 76, side 242 at Munkholmen er med i "Geomertic Pecularities".
"Note that the round churches, at each end of their Maim Axis, lie at exactly the same distance from each end of one of the pentagram arms (67 and 66 miles).
Han sier også at det "trolig var en rundkirke der" (Munkholmen).
Men her deler jeg din skepsis som sikkert ikke bunner i bypatriotisme  ;). (For ordens skyld, jeg bor ikke i Bergen ;D).
(At St.Thomas ikke ligger i pentagrammets nøyaktige senter, men innenfor senterfeltet, kan vel tenkes å ha sammenheng med unøyaktige navigasjonsmidler den gangen, slik du var inne på tidligere?)
« Siste redigering: 26. februar 2010, 11:17:41 av Ordo ab Chao »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #16 på: 26. februar 2010, 12:40:04 »
]Ja, men da må vedkommende både godtgjøre at det faktisk er oversett og han/hun må forklare hvorfor den nye sammenhengen henger bedre sammen enn den gamle. Det handler både om å forsøke å vise nye rekonstruksjoner og å vise hvorfor de gamle ikke lenger holder mål. Sitchin og von Däniken er eksempler på (for å si det pent) tvilsom vitenskapelig praksis. Chrichton Millers nettside hadde jo en del likhetstrekk med begge disse. Det var svært vanskelig (for ikke å si umulig) å finne noen gode resonnementer for påstandene som ble framsatt på noen av disse sidene.

I tlfellet Sitchin har en forsker med virkelig og ikke bare påstått kompetanse heldigvis tatt på seg å vise hvor mye vrøvl Sitchin fører til torgs: http://www.sitchiniswrong.com/  Når man lenker til Sitchin, bør man også alltid vedlegge denne.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #17 på: 26. februar 2010, 14:20:23 »
Jeg vil tilbake til premissene for navigasjon og kartoppmåling.
Så hvordan kunne vikingene måle lengde- og breddegrad? De keltiske munkene kunne. De var datidens vitenskapsmenn, og hadde metoder og instrumenter. Det er jo også kjent at vikingene kunne navigere på havet under sine lange reiser. Stjerner om natten og sola om dagen brukes den dag i dag (i tillegg til GPS). Ikke noe mysterier der. (Hva med egypterne og pyramidene da? De kunne nå orientere seg på himmelen, så hvorfor ikke Kelterne som jo hadde sin viten derfra).

Her har du en påstand om at vikingene kunne måle lengde- og breddegrader som du styrker med henvisning til Egypts pyramider. Dette temaet er omdiskutert i de relevante fagkretser, og det finnes så langt ingen unison enighet om dette. Jeg ble en gang bedt om å holde et foredrag om bl.a. vikingenes navigasjon, så jeg har satt meg litt inn i det. Dessverre finner jeg ikke igjen notatene og litteraturhenvisningene mine akkurat nå, så jeg gjør kardinalsynden å argumentere for mitt syn uten kildehenvisning. Min påstand: Ut over en viss kunnskap om solas vandring på himmelen og god trening i å bruke alle naturens tegn for å finne himmelretningene på havet, kunne vikingene bare navigere etter landemerker. De hadde ikke instrumenter for å måle lengde- og breddegrader, og de navigerte ikke etter stjernehimmelen.

Punkt 1 - stjerner: De lange båtreisene foregikk om sommeren når man bare unntaksvis kan skimte de sterkeste stjernene i et par timer i de lyse sommernettene. Det er så vidt jeg vet ingen referanser til stjerner i norrøn mytologi, hvilket tyder på at stjernene ikke var viktige for folk i denne sjøfartskulturen. Dette er i sterk kontrast til kulturene rundt middelhavet, inkludert Egypt, der man kan navigere etter stjernene hele året, både i Middelhavet og gjennom ørkenen som ikke har lett gjenkjennelig terreng man kan følge.

Punkt 2 - navigasjonsinstrumenter: Det er ikke funnet slike instrumenter fra vikingene, og slikt er heller ikke omtalt i samtidig litteratur. Det er riktignok opptil flere påstander om mulige instrumenter (se f.eks. http://www.arild-hauge.com/navigasjon.htm), men de er på sitt beste bare hypoteser. Mest kjent og akseptert er nok det såkalte solkompasset funnet på Grønland. Problemet er at det er funnet i lag fra middelalderen og kan ikke uten videre si noe om vikingtida. Videre har det bevarte fragmentet svært unøyaktige markeringer som gjør det lite egnet som måleinstrument. Derimot likner fragmentet på et tellehjul som det er andre kjente funn av. De ble brukt av en del av de dårligst dannede prestene som hjelp for å telle bønner.

Punkt 3 - landemerker: De skriftlige kildene fra vikingtida sier at vikingene i all hovedsak seilte langs kysten, og det er bevart en del landemerkebeskrivelser som ble brukt. Lenge etter innføringen av sjøkart med lengde- og breddegrader ble landemerker fortsatt brukt som hovednavigering av fraktskip i Nord-Europa. Det finnes trykte bøker med detaljerte beskrivelser og silhuetter av landstriper sett fra sjøen. Vikingene brukte faktisk landemerker for å navigere fra Norge til Grønland! Fra lenken over har jeg sakset følgende beskrivelse (som er fra en kjent saga, jeg husker bare ikke hvilken):
Sitat
En seilanvisning fra det vestlige Norge til Grønland :
Fra Vestlandet skulle man seile mot vest, men holde seg så langt nord for Shetland at disse øyene bare var synlige i klart vær.

Man skulle holde seg så langt sør for Færøyene at de steile og høye bergene var halvt oppe over horisonten.

Videre skulle man holde seg så langt sør for Island at man ikke så land, men bare de kystbundne sjøfuglene.

Når de nådde Grønlands østkyst, skulle de se etter spesielle landemerker og følge strømmen vestover rundt Kapp Farvel til bostedene på sørvestspissen.

Så lenge du har omtrentlig peiling på himmelretningene kan du altså finne fram til Grønland med landemerker. Det finnes også tilsvarende beskrivelser av reisene videre til "Vinland".

Dette var forsåvidt bare nedskyting av et støtteargument for grunnpåstanden om at keltiske munker kunne lage så nøyaktige kart at de kunne planlegge et pentagram over Sør-Norge. Jeg har ikke bakgrunn for å kunne uttale meg med sikkerhet om ferdighetsnivået til munkenes kartografer, så det lar jeg foreløpig ligge, bortsett fra at det med mine forkunnskaper virker svært usannsynlig at de var i stand til å planlegge punkter med så stor nøyaktighet over så store avstander. Problemet er vel heller at det er så lite logisk å gjøre noe sånt, at den kirkehistorien vi har gir gode geopolitiske forklaringer på hvorfor kirkene og klostrene ligger der de gjør, og at man må velge bort viktige kirkesteder for å lage pentagrammet.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #18 på: 26. februar 2010, 14:35:19 »
Vel mine herrer, kjenner dere forlagsbransjen? Det er svært vanskelig å selge den slags litteratur (for spesielt interesserte) i stort nok antall. Alle salgsfremmende tiltak tas i bruk. Det gjør ikke innholdet dårligere.

Kan det tenkes at det ikke ble godt mottatt av "de etablerte" at dette blir oppdaget av utenforstående? (Jeg har en lignende opplevelse selv, som senere har vist seg å være riktig).

Ja, jeg kjenner forlagsbransjen. Tidvis har jeg hatt en fot innom, og over mange år ihvertfall stortåa. Men his du med det du ellers skriver mener at boka til Boehlke ble "oppdaget av utenforstående", så frykter jeg at jeg må skuffe deg.

Trafford publishing http://www.trafford.com/ ser jeg på som en variant av "Vanity publisher" i "Print on demand"-sektoren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-publishing#Vanity_publishing

Sitat
Vanity publishing is a pejorative term, referring to a publisher contracting with authors regardless of the quality and marketability of their work. They appeal to the writer's vanity and desire to become a published author, and make the majority of their money from fees rather than from sales. Vanity presses may call themselves joint venture or subsidy presses; but in a vanity press arrangement, the author pays all of the cost of publication and undertakes all of the risk.

In his guide How to Publish Yourself author Peter Finch states that such presses are "to be avoided at all costs." Because there is no independent entity making a judgment about their quality, and because many of them are published at a loss, vanity press works are often perceived as deserving skepticism from distributors, retailers, or readers. Some writers knowingly and willingly enter into such deals, placing more importance on getting their work published than on profiting from it.

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-publishing#Print_on_Demand_.28POD.29

Sitat
Short run printing is also called Print-on-demand (POD) or Print Quantity Needed (PQN). POD publishers generally do not screen submissions prior to publication, and many are web-based. They accept uploaded digital content as Microsoft Word documents, text files, HTML or RTF files, as printing services for anyone who is willing to pay.[1] Authors choose from a selection of packages, or design a unique printing package that meets their requirements. For an additional cost, a POD publisher may offer services such as book jacket design with professional art direction; content, line, and copy-editing; indexing; proofreading; and marketing and publicity. Some POD publishers offer publication as e-books in addition to hardcover and paperback. Some POD publishers will offer ISBN (International Standard Book Numbers) service, which allows a title to be searchable and listed for sale on websites.

Many critics dismiss POD as another type of vanity press. One major difference is that POD publishers have a connection to retail outlets like Amazon and Books in Print that vanity presses generally do not.

Å bli utgitt på denne måten gjør nok ikke "innholdet dårligere", men det er ingenlunde sikkert at det blir bedre! Hvis forfatteren betaler ekstra kan det vel skje at det foregår både korrekturlesing og språkvask. Trafford tilbyr slikt, som en tilleggspakke, på forfatterens regning. Vanlig forlagsmesseig gransking av innholdet av fagkonsulenter finner vanligvis ikke sted, så vidt jeg forstår.

Trafford ligger, slik jeg ser det, i det denne forfatteren kaller "The Twilight Zone":

http://www.underdown.org/publishing-options.htm

Lignende innvendinger her:

http://www.vanitypublishing.info/
http://www.sfwa.org/for-authors/writer-beware/vanity/

Om Trafford et al, se også:

http://hastingspress.co.uk/trafford.html
http://publishingguru.blogspot.com/2009/08/thumbs-down-list-of-vanity-publishers.html
http://thinkubator.ccsp.sfu.ca/BonfireOfTheVanities
Sitat
No Talent? No Problem!

Konklusjon: Øyeblikkelig da jeg så hvor den engelske utgaven var publisert, ringte alarmklokkene. Trafford er ingen garanti for vederheftig faglig innhold, snarere tvert imot!

Skal komme tilbake til boka som sådan, senere.

Utlogget Ordo ab Chao

« Svar #19 på: 26. februar 2010, 19:36:47 »
Her var det mange gode argumenter. Dere er flinke å rive i filler! ;)
Jeg var ukjent med klassifiseringen av forlaget slik Gnisten viser til, men ser ikke at det umiddelbart diskriminerer boka. (Finnes det kanskje en seriøs/useriøs-liste over forlag også nå?).

Bøckman. Kjenner du til dette Keltiske instrumentet "The Working Cross" som vises i forordet av Miller i boka? Er dette også en bløff? Det eksisterer da vitterlig et sådant! (www.wiewzone.com/crichton.html)
Ser der at han har laget og patentert dette instrumentet basert på oppdagelser fra Egypt.

Jeg har lært meg navigasjon en gang, og vet at man navigerte etter stjernehimmelen i gamle dager.
Og nå var det ikke vikingene som kunne dette men de Keltiske munkene, slik det hevdes i boka.
« Siste redigering: 26. februar 2010, 19:49:39 av Ordo ab Chao »

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
« Svar #20 på: 27. februar 2010, 00:32:02 »
Bøckman. Kjenner du til dette Keltiske instrumentet "The Working Cross" som vises i forordet av Miller i boka? Er dette også en bløff? Det eksisterer da vitterlig et sådant! (www.wiewzone.com/crichton.html)
Ser der at han har laget og patentert dette instrumentet basert på oppdagelser fra Egypt.

Lenken din virket ikke, men nei, jeg har ikke spesiell kjennskap til keltiske kors eller Crichtons instrument. Får se om jeg for sett på saken etter hvert, men ikke akkurat nå. Men på generelt grunnlag kan jeg si at det faktum at en gjenstand eksisterer ikke bekrefter at teoriene rundt det er riktige.

Sitat
Jeg har lært meg navigasjon en gang, og vet at man navigerte etter stjernehimmelen i gamle dager.
Og nå var det ikke vikingene som kunne dette men de Keltiske munkene, slik det hevdes i boka.

Det var du som nevnte vikingenes navigasjon og Egypts pyramider for å sannsynliggjøre at keltiske munker kunne lage norgeskart som er nesten like nøyaktige som i dag. Som jeg skrev er jeg klar over at dette ikke var hovedpoenget, men vikingenes navigasjon er nå tilfeldigvis noe jeg kan en del om, og jeg setter pris på muligheten til å snakke om det og kanskje avlive noen myter med det samme. ;)
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #21 på: 27. februar 2010, 01:02:09 »

Lenken din virket ikke, men nei, jeg har ikke spesiell kjennskap til keltiske kors eller Crichtons instrument. Får se om jeg for sett på saken etter hvert, men ikke akkurat nå. Men på generelt grunnlag kan jeg si at det faktum at en gjenstand eksisterer ikke bekrefter at teoriene rundt det er riktige.

Det er en 'w' istedenfor 'v' i den pekeren. Skal være: http://www.viewzone.com/crichton.html

Fint! Her ble det mye knask! Gnisten har rett, det er hentet fra "Det norske pentagram". Jeg har kun lest den engelske utgaven "The Wiking Serpent" (som har noe utfyllende stoff i epilogen).

Kanskje OaC skriver inn 'W' istedenfor 'V' her også, for å will-lede oss?  Søk med 'W' på boktittelen gir ingen treff, men riktig stavet: Herrejemini, som vi sa da jeg var på Finnmarka:

http://www.alltheweb.com/search?cat=web&cs=iso88591&q=%22viking+serpent%22&type=phrase&rys=0&itag=crv&_sb_lang=any

Både bok og film og mye annet, dette slår jo nesten Petter Amundsen? Jeg rekker ikke å se på alt dette i natt, men vær så god til alle andre som måtte lese dette!

Utlogget Ordo ab Chao

« Svar #22 på: 27. februar 2010, 09:57:37 »
Oi, beklager feil i boktittel og link! Ikke med vilje, men slurv. Må være ettervirkninger av William i en annen tråd.
Bøckman, jeg har ikke skrevet at vikingene laget kart "som var like nøyaktig som i dag". Jeg skrev at de (kelterne som var med) kunne navigere etter stjernene osv. Det er fra boka. Det er vel ikke så usannsynlig siden andre kulturer har kunnet orientere seg på himmelen. Det er godt dokumentert av forskere at egypterne hadde himmelkart. Det er også skrevet en del om at Kelterne hadde sin viten fra østen. Snorres Kongesagaer sier ikke noe om navigasjonshjelpemidler, men fravær av omtale er heller ikke bevis.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
« Svar #23 på: 27. februar 2010, 15:17:54 »
Bøckman, jeg har ikke skrevet at vikingene laget kart "som var like nøyaktig som i dag". Jeg skrev at de (kelterne som var med) kunne navigere etter stjernene osv. Det er fra boka.

Dette blir flisespikking, men nå roter du. Jeg har aldri påstått at du skrev at vikingene lagde kart. Men du påstod, som støtte til idéen om at keltiske munker var i stand til å lage et gedigent kirkepentagram i Sør-Norge, at vikingene målte lengde- og breddegrader. Du skrev:
Så hvordan kunne vikingene måle lengde- og breddegrad? De keltiske munkene kunne. De var datidens vitenskapsmenn, og hadde metoder og instrumenter. Det er jo også kjent at vikingene kunne navigere på havet under sine lange reiser. Stjerner om natten og sola om dagen brukes den dag i dag (i tillegg til GPS). Ikke noe mysterier der. (Hva med egypterne og pyramidene da? De kunne nå orientere seg på himmelen, så hvorfor ikke Kelterne som jo hadde sin viten derfra).
Du får med andre ord skylde deg selv for at vikingenes navigering ble et tema.

Sitat
Det er vel ikke så usannsynlig siden andre kulturer har kunnet orientere seg på himmelen.

Det er helt riktig at enkelte kulturer var dyktige på navigering etter stjernehimmelen. Men at noen kunne dette, betyr ikke at alle kunne det. For å kunne sannsynliggjøre at keltiske munker hadde så omfattende ferdigheter må man påvise omfattende kulturell kontakt med de spesifikke kulturene som hadde denne kunnskapen. Jeg kan ikke så mye om keltiske munker. Derfor venter jeg på konkrete opplysninger om at slik omfattende kontakt fantes, og så kan jeg undersøke dette spesifikt.

Sitat
Det er godt dokumentert av forskere at egypterne hadde himmelkart.

Det er riktig at det er påvist omfattende kunnskap om stjernehimmelen i det gamle riket i Egypt. Det er ikke uvanlig at kunnskap blir borte, og det er mer enn 3000 år fra det gamle egyptiske riket til de munkene som skal ha laget dette kartet. Jeg kan ikke se at stjernekunnskap i gamle Egypt er relevant for kirkepentagram-teorien.

Sitat
Det er også skrevet en del om at Kelterne hadde sin viten fra østen.

Har du noen relevante kilder? Kelterne spredte seg over et stort område, men på det tidspunktet de irske munkene skal ha laget dette kartet, hadde den keltiske befolkningen vært forholdsvis stabil med lokale språk i lang tid. Vet du om funn som viser at vest- og nordkelterne hadde kulturell import fra Østen i de siste hundreårene før kirkebyggingen i Norge?

Sitat
Snorres Kongesagaer sier ikke noe om navigasjonshjelpemidler, men fravær av omtale er heller ikke bevis.

Nei, det er helt riktig. Derimot er både sagaer og nedtegnelser fra rundt omkring i Europa fulle av beskrivelser om hvordan vikingene seilte langs land. Ettersom vi har beskrivelser av bruk av landemerker både på disse rutene og ved kryssing over til Grønland, sannsynliggjør de skriftlige kildene at vikingene hovedsaklig brukte landemerker til navigasjon, og at en matematisk/geometrisk navigeringsmetode var unødvendig. Det er totalen av kildene som gir dette bildet, og ikke alene fraværet av instrumenter og omtale av disse i sagaene.

Dupree

• Gjest
« Svar #24 på: 27. februar 2010, 16:11:49 »
Er det ikke en hypotese som sier at disse kirkene ble plassert på tidligere tiders kultplasser, som skal være forbundet med hverandre ved hjelp av såkalte ley-linjer?

Sitat
Boka Det norske pentagram viser hvordan en rekke religiøse strukturer rundt om i Norge er plassert i et mønster som tar sikte på å innrette seg etter disse energiene som går i såkalte Ley-linjer, Curry-linjer og Hartmann-linjer.

https://nb.xiandos.info/Geomantikk   NB: Usikkert web-område iflg. min AV.

Mer om ley-linjer:

Sitat
ley-linjer, (1. led eng. ley, variant af lea 'mark, græsgang, ryddet land'), pseudovidenskabelig betegnelse for det fænomen, at adskillige oldtidsmonumenter, helligdomme, kirker o.l. tilsyneladende er placeret på lige linjer i landskabet. Ley-linjer blev først påvist og navngivet af briten Alfred Watkins (1855-1935), der i The Old Straight Track (1925) påstod, at de måtte være 4000-6000 år gamle færdselsårer. Nogle tilhængere mener, at linjerne formidler en slags jordenergi mellem megalitterne, og at denne kan måles med fx ønskekviste. Se også arkæo-astronomi.

http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Religion_og_mystik/Overtro,_heksev%C3%A6sen_og_satanisme/ley-linjer

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #25 på: 27. februar 2010, 16:29:36 »
Er det ikke en hypotese som sier at disse kirkene ble plassert på tidligere tiders kultplasser, som skal være forbundet med hverandre ved hjelp av såkalte ley-linjer?

Min utheving. Jo, og det første leddet er grundig utredet av John McNicol:

http://www.uio.no/studier/emner/hf/iln/MAS3520/h09/pensumliste.xml

Sitat
McNicol, John: Plasseringen av de første kirkene i Norge i forhold til de hedenske kultstedene. En historiografisk studie omfattende tiden etter 1830, 1997. Nr. 98 KULTs skriftserie/Norges Almenvitenskalpelige Forskningsråd.

Ley-linjene tror jeg nå absolutt ikke han brydde seg om, så vidt jeg husker, men kan sjekke, for sikkerhets skyld. Har en pdf-versjon av boka tilgjengelig et eller annet sted.

Vi får også være OBS på om forfatter Boehlke blander inn slikt i sitt konsept? Ellers blir dette en separat diskusjon.

Men John McNicols utmerkete bok hører så absolutt hjemme i diskusjonen av "Det norske pentagram".

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #26 på: 27. februar 2010, 16:31:29 »
http://www.alltheweb.com/search?cat=web&cs=iso88591&q=%22viking+serpent%22&type=phrase&rys=0&itag=crv&_sb_lang=any

Både bok og film og mye annet, dette slår jo nesten Petter Amundsen? Jeg rekker ikke å se på alt dette i natt, men vær så god til alle andre som måtte lese dette!

En liten oppsummering: Konseptet "Det norske pentagram", presentert i boken:
Sitat
Tittel:   Det norske pentagram : kristningen av Norge, fra 935 til 1152
Forfatter:   Boehlke, Harald Sommerfeldt 1946-
Årstall:   2000
Trykt:   Tvedestrand : Eutopia
      ISBN:   82-91918-03-1, ib.
Sidetall:   224 s. ill.

Utgitt slik på nytt av forfatteren:
Sitat
Tittel:   Det norske pentagram
Årstall:   [2005?]
Trykt:   Alvdal : H.S. Boehlke
ISBN:      ib., 82-997121-0-6, ib.
Utgave:   [Ny utg.]
Sidetall:   224 s. ill.
Noter:   1. utg. Tvedestrand : Eutopia, 2000

Oversatt til engelsk og utgitt slik:
Sitat
Tittel:   The Viking serpent : secrets of the Celtic Church in Norway : their serpent worship and sacred pentagram geometry
foreword by Crichton E.M. Miller
Årstall:   c2007
Trykt:   [Bloomington, Ind.] : Trafford Publ.
ISBN:   978-1-4120-9755-0, h.
Originaltittel:   Det norske pentagram
Sidetall:   285 s. ill.

Konseptet er videreutviklet, slik det framgår av mitt søk øverst i dette innlegget, og forfatteren har en hjemmeside her:

http://www.thevikingserpent.com/index.html

En del av stoffet som var på nettet utover 2000-tallet er nå borte, bl. a, forfatterens norske nettsted, samt forlaget Eutopia sine nettsider (forleggeren, Stein Jarving, døde i 2005: http://www.gateavisa.no/blekka/ga175/jarving.html). Jeg interesserte meg såpass for konseptet at jeg lagret disse hjemmesidene på en Mac som p. t. befinner seg et annet sted i landet. Her i forumet kan vi nå ta utgangspunkt i den engelske utgaven av boka og den enorme spin-off som framgår av mitt søk. "Kjør debatt!"

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
« Svar #27 på: 27. februar 2010, 16:35:19 »

Min utheving. Jo, og det første leddet er grundig utredet av John McNicol:

http://www.uio.no/studier/emner/hf/iln/MAS3520/h09/pensumliste.xml

Det var primært det med stedskontinuitet fra tidligere kultsteder jeg siktet til da jeg i en tidligere post skrev at det er gode geopolitiske forklaringer på kirkenes plasseringer.

Utlogget Ordo ab Chao

« Svar #28 på: 27. februar 2010, 23:27:54 »
Hva er den geopolitiske forklaringen på Seljeklosteret som inngår i geometrien? Der var det knapt nok gress til ei geit (øya er 1,6 qkm).
Jeg kan ikke erindre at Boehlke nevner Ley-linjer i boka.

Boehlke refererer blandt mange andre til bøker av Jean Doresse, "Secret Books of the Egyptian Gnostics" 1960, og Miranda Green, "Dictionary of Celtic Myth and Legend" 1992. Jeg har desverre ikke lest disse.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
« Svar #29 på: 28. februar 2010, 16:41:54 »
Hva er den geopolitiske forklaringen på Seljeklosteret som inngår i geometrien? Der var det knapt nok gress til ei geit (øya er 1,6 qkm).

For Selje kloster er ikke kildegrunnlaget så stort, så det er knyttet noe usikkerhet til opprinnelsen. Historisk er det dog en veldig klar forklaring på valg av sted, fra Wikipedia:
Sitat
På utsiden av Selja er den store St. Sunnivahola, der St. Sunniva i følge legenden døde.

Nå kan vi ikke ta helgenhistorier for objektiv sannhet, så det kan nok hende at det er andre motiver inne i bildet. Klosteret ble anlagt i en tid da hedendommen fortsatt var relativt sterk på Vestlandet. Enten helgenhistorien er sann eller ikke kan motivasjonen for å legge et kloster på Vestlandet kan ha vært misjonering eller en del av en allianse-/maktpolitikk for å styrke posisjonen til kristne høvdinger i området. Men i en slik usikker politisk situasjon ville et kloster være veldig utsatt og burde legges på et trygt sted, f.eks. Selje. http://www.katolsk.no/artikler/middelalderkloster/kap_23.htm
Sitat
Selje kloster har en dramatisk plassering på en liten slette vest på øya Selja. Bak klosteret som har virket som en borg med murer og tårn, hever fjellet seg bratt oppover som en skjermende bakvegg.

Det trengs ingen konspirasjonsteorier om munker med anakronistiske kartografikunnskaper for å forklare plasseringen til Selje kloster.

[Edit:]
Det er folk som kan masse om Selje kloster, jeg er ikke en av dem. Jeg kan bare noen deler av historien og gjorde et par enkle søk, så det kan hende jeg gått glipp av vesentlige momenter. Det vil uansett forundre meg mye om noen med dypere faglig kunnskap om Selje kloster vil være uenig i konklusjonen min.

[Red.: Reparerte Wkipedia-pekeren.]
« Siste redigering: 01. mars 2010, 00:59:29 av Gnisten »