harm

Skrevet av Emne: Stråling fra mobilmaster og wifi  (Lest 72171 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
Sv: Stråling fra mobilmaster og wifi
« Svar #15 på: 17. november 2009, 14:21:04 »
Hahaha, dritbra: det er berre å setja opp eit skilt med "strålefritt rom". Ingen kjem til å merka skilnad likevel. Det er den billegaste goodwill'en eg har sett nokon skaffa seg denne månaden.

Utlogget KariA

« Svar #16 på: 17. november 2009, 14:50:25 »
Evt. henge opp litt aliminiumsfolie på veggene. Det burde vel gjøre susen  :D

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
« Svar #17 på: 17. november 2009, 14:59:10 »
Skal vi leggja inn anbod på stråleskjerminga?

Utlogget nilsA

« Svar #18 på: 17. november 2009, 15:39:47 »
Er det nokon som såg Puls? Kva sa dei der?

Nesegrus Oddeklalvpropaganda + forsøk på å demonisere Statens Strålevern.

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #19 på: 17. november 2009, 16:18:23 »
Er det nokon som såg Puls? Kva sa dei der?

Nesegrus Oddeklalvpropaganda + forsøk på å demonisere Statens Strålevern.

Programlederen intervjuet en (antakeligvis direktøren i Statens strålevern?) som understreket at strålingen bare var rundt en hundredel av de tillatte grensene, men han lovet at de nok en gang skulle gå igjennom hele forskningslitteraturen for å se om det er noe de kan ha gått glipp av eller tatt feil av...

Du kan se hele programmet her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/575714
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget eirik

« Svar #20 på: 17. november 2009, 20:09:21 »
Jeg for min del er sikker på at jeg kjenner et sterkt ubehag hver gang Kurt Oddekalv åpner kakehullet for å breke ut noen tullete halvsannheter.

Jeg tror jeg er sensitiv mot verbale avfallstoffer. Bør ikke samfunnet innta en føre-var holdning? En kan ikke utelukke store skader i befolkningen i et 50-års-perspektiv.

Hva med mine menneskerettigheter? ???

(observasjon: folk som påberoper menneskerettigheter har som dominerende hovedregel ikke snøring på hva en menneskerettighet er)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #21 på: 18. november 2009, 01:33:50 »
I mine daglige sveip i det norske Mac-universet fant jeg dette:

http://www.idg.no/macworld/iphoneogipod/article150361.ece
Sitat
Pong er navnet på et iPhone-deksel som beskytter mot stråling.

— som ledet meg til:

http://www.idg.no/computerworld/article107683.ece
Sitat
IKKE FARLIG: Det finnes ingen seriøse forskere som hevder at "stråling" fra it-utstyr er helseskadelig, skriver Per Morten Hoff.

Først etter å ha lest hele artikkelen så jeg at den er over ett år gammel. Men den går rett på personer og begivenheter som er framme i media igjen nå i de siste dager.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #22 på: 24. november 2009, 21:56:14 »
Astrid Meland har en (som så ofte) fin sak i Dagbladet Magasinet nå:

http://www.dagbladet.no/2009/11/24/magasinet/mobiltelefon/straling/9180501/

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #23 på: 03. desember 2009, 16:26:00 »
Nettavisen har i dag en bra artikkel om sammenhengen mellom antall basestasjoner og strålingsintensitet:
Flere basestasjoner gir mindre stråling

Den avsluttes med et godt poeng:
Sitat
-I denne diskusjonen er det er viktig å skille mellom skader og plager. Enkelte er plaget av all slik stråling, og kan for eksempel ikke sitte under de spotene vi har over oss nå, men hele samfunnet kan ikke tilpasse seg en håndfull personer, sier Amundsen.
- Vi hogger ikke ned all bjørk og slutter med gress sel [sic] om hundretusenvis er plaget med allergier.

That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #24 på: 03. desember 2009, 23:38:34 »
Og her er den eminente anmeldelsen av Walter Kraus' "Mobilstråling" i Tidsskrift for Den norske Legeforening:

Tendensiøst om stråling

Sitat
Det er seks hovedkapitler, 12 tabeller, åtte enkle figurer og et forord av Olle Johansson i tillegg til 107 referanser, herav ca. 12 til vitenskapelige artikler. De øvrige er først og fremst nettadresser av ymse slag.

Sitat
Når han mener at man bør ta høyde for de mest ekstreme forskningsresultatene i grenseverdisettingen, blir det hele ganske virkelighetsfjernt. Skulle man brukt samme argument på andre risikoer i samfunnet, burde man forby bilkjøring, fordi biltrafikk representerer en risiko for død, også for dem som ikke har bil. For biltrafikken er dessuten risikoen dokumentert på en helt annen måte enn for mobilstrålingen.

En annen nyttig ressurs er den rikholdige http://emfandhealth.com/
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget KariA

« Svar #25 på: 04. desember 2009, 10:51:13 »
SÅ dette på nyhetene imorges også, ingen sammenheng mellom hjernesvulst og mobiltelefonbruk:

http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/236392

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #26 på: 04. desember 2009, 12:22:09 »
Så når altiene snakker om den høye økningen av hjernekreft, så snakker de altså med like stor faglig tyngde som ellers.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #27 på: 04. desember 2009, 13:09:29 »
TV2-nyhetene  slår også fast at det ikke er noen forbindelse mellom mobilbruk og hjernesvulster.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/-ingen-forbindelse-mellom-mobilbruk-og-kreft-3042369.html

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #28 på: 04. desember 2009, 22:40:19 »
Men snart kan vi kanskje forvente en flytting av målstangene; det finnes jo alltid en lidelse eller utfall å ta tak i....

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Yngve B

« Svar #29 på: 05. desember 2009, 10:22:12 »
Det blir den velbrukte "men du kan ikke bevise at det ikke er skadelig"-idiotien. Jeg presenterte i en annen tråd min visjon (som mange har kommet frem til før meg) om at det burde være en opplæring i kritisk tenkning i grunnskolen. Identifikasjon av logiske feilslutninger burde være et punkt på programmet. Man har jo identifisert en drøss slike, men jeg ble ikke kjent med disse før jeg begynte å diskutere på diskusjon.no. Noen av de hadde jeg delvis identifisert selv, men å lese litt om dem hjalp mye. Jeg skulle ønske jeg lærte dette før. Jeg tror vi hadde hatt mindre åpenbar idioti i samfunnet.
Quod gratis asseritur, gratis negatur.