harm

Skrevet av Emne: Stråling fra mobilmaster og wifi  (Lest 72194 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: Stråling fra mobilmaster og wifi
« Svar #30 på: 05. desember 2009, 12:26:19 »
Hee. Du er ikke den eneste med de tankene...
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #31 på: 07. desember 2009, 10:10:08 »
Artikkel i dag: http://www.idg.no/computerworld/article152407.ece

Sitat
Frustrert over myter om mobilstråling
- Vi er ikke engang i nærheten av å kunne dokumentere helseeffekter av stråling fra basestasjoner, trådløse nettverk eller mobiltelefonen, sier forsker Lars Klæboe ved Statens Strålevern.

Klæboe er biolog og har tatt doktorgrad om en eventuell sammenheng mellom hjernesvulst og mobiltelefonbruk, blant annet i samarbeid med Kreftregisteret.

Utlogget llandor

« Svar #32 på: 07. desember 2009, 14:27:44 »
Artikkel i dag: [url]http://www.idg.no/computerworld/article152407.ece[/url]

Sitat
Frustrert over myter om mobilstråling
- Vi er ikke engang i nærheten av å kunne dokumentere helseeffekter av stråling fra basestasjoner, trådløse nettverk eller mobiltelefonen, sier forsker Lars Klæboe ved Statens Strålevern.

Klæboe er biolog og har tatt doktorgrad om en eventuell sammenheng mellom hjernesvulst og mobiltelefonbruk, blant annet i samarbeid med Kreftregisteret.

Oh joy... Sissel Halmøy har svart i kommentarfeltet.. Har den damen litt for mye fritid?
(For de uinnvidde: Sissel Halmøy er "fagansvarlig" hos vår venn Oddekalv, og er tidligere tatt i å selge diverse materialer til skyhøy pris for å beskytte mot div EMF og annet tullball)

Utlogget titan

• "Anything you think can be held against you."
« Svar #33 på: 18. desember 2009, 03:12:56 »
Bare en liten medisinsk refleksjon rundt temaet, fra en medisinstudent.

Hvis man ser på menneskene som opplever at de plages med dette og ikke på om det er en kausal sammenheng mellom plager og stråling, så er det reelle subjektive plager denne gruppen sliter med. Det kan være uspesifikke symptomer som hodepine, mageplager, angst. Men de har en subjektiv nedsatt livskvalitet og for noen nedsatt funksjonsevne, som de ser i sammenheng med stråling. Dette kan i mange tilfeller med nåværende viten, minne om en form for helserelatert angst som er ytterst reell og som en kan få behandling for.

Det er lett å glemme at det er noen som faktisk opplever betydelig nedsatt livskvalitet av noe de tenker seg kan være stråling, uavhengig om det er en biologisk kausal sammenheng mellom plager og strålestyrke.
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the darkness at Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die." Rutger Hauer, Blade Runner

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #34 på: 18. desember 2009, 08:50:40 »
Det er ingen som benekter dette titan, men det er viktig å få opplyst om at det med all sannsynlighet IKKE er stråling som gjør dem syke, og at det evnt "bare" er psykologiske faktorer som spiller inn. Vi må slutte å se slik ned på mentale "forkjølelser" som angst og depresjon på mange måter er, og skjønne at dette er noe som lett kan fikses med terapi. Om man fortsetter å insistere på at det er fysiske plager, og forventer at leger skal fikse noe de ikke har grunnlag for å fikse, så blir pasientene heller ikke bra igjen. Kun ved å annerkjenne det egentlige opphavet til plagene, og oppsøke adekvat hjelp (psykolog) kan de bli bedre.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget titan

« Svar #35 på: 18. desember 2009, 09:43:42 »
Det er ingen som benekter dette titan, men det er viktig å få opplyst om at det med all sannsynlighet IKKE er stråling som gjør dem syke, og at det evnt "bare" er psykologiske faktorer som spiller inn. Vi må slutte å se slik ned på mentale "forkjølelser" som angst og depresjon på mange måter er, og skjønne at dette er noe som lett kan fikses med terapi. Om man fortsetter å insistere på at det er fysiske plager, og forventer at leger skal fikse noe de ikke har grunnlag for å fikse, så blir pasientene heller ikke bra igjen. Kun ved å annerkjenne det egentlige opphavet til plagene, og oppsøke adekvat hjelp (psykolog) kan de bli bedre.

Å sammenligne angst og depresjon, som du skrev, med noe så banalt og lite farlig som en forkjølelse blir veldig feil og litt som å se ned på lidelsene. Depresjon koster samfunnet veldig mye penger hvert år og suicid, parasuicid er tragiske utfall av sykdommen. Med det i tankene blir det flåsete å si at det "lett kan fikses med terapi".

At det med all sannsynlighet ikke er stråling som gjør dem syke har disse pasientene lei av å høre og med en konfronterende holdning til psykosomatiske lidelser kommer man ikke så langt terapeutisk.

Det er selvfølgelig bra at man har funnet ut at stråling mest sannsynligvis ikke gjør dem syke, men det er egentlig mest av interesse for legene. Ta for eksempel en hypokonder eller annen type psykosomatik sykdom eller helseangst som er redd for at han lider av en alvorlig hjertesykdom, det er ikke noe som beroliger ham mindre enn å høre at en diagnose definitivt er utelukket ved hjelp av en sensitiv test. "Det kan jo være en feil med testen, kanskje den ble utført feil, kanskje den ikke  virker på meg", etc. Så vil han bytte fastlege og bli henvist til flere og flere utredninger.
Så å opplyse pasientgruppen om forskningen gir ikke så veldig stor terapeutisk verdi, selv om det er sant.
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the darkness at Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die." Rutger Hauer, Blade Runner

Utlogget eirik

« Svar #36 på: 18. desember 2009, 10:09:13 »
Greit nok. Hvordan legen vil behandle lidelsen, er en annen, men kanskje like viktig diskusjon. I denne diskusjonen, om hvorvidt stråling fra wifi/mobiltlf er skadelig, er det mot sin hensikt å pakke alt inn i bomull. Det er et ja/nei spørsmål, og en bør tilstrebe å komme med sanne påstander, ikke først og fremst høflige påstander om fenomenet.

Jeg tror ikke Mona mente å bagatellisere lidelsen, men å sammenlikne den med en like konkret sykdom som forkjølelse, i motsetning til hypokondri og andre psykiske lidelser, som er stigmatisert og av mange sett på som selvpåført og et resultat av for mye fantasi.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #37 på: 18. desember 2009, 10:12:19 »

Å sammenligne angst og depresjon, som du skrev, med noe så banalt og lite farlig som en forkjølelse blir veldig feil og litt som å se ned på lidelsene. Depresjon koster samfunnet veldig mye penger hvert år og suicid, parasuicid er tragiske utfall av sykdommen. Med det i tankene blir det flåsete å si at det "lett kan fikses med terapi".

At det med all sannsynlighet ikke er stråling som gjør dem syke har disse pasientene lei av å høre og med en konfronterende holdning til psykosomatiske lidelser kommer man ikke så langt terapeutisk.

1) "Forkjølelse" i betydningen 'veldig vanlig'. Merk hermetegnene!
Depresjon omtales gjerne som "the common cold of mental illness". (Mulig influensa er en mer korrekt oversettelse, I don't know... :-\)
2) Angst og depresjon er faktisk relativt enkelt å fikse med terapi. Eks: Clark og Salkovskis terapi for panikangst (Rosenhan & Seligman (1995). Abnormal psychology, s. 252-254), se s 370 ang depresjon "Between 80 - 90% of severe depressions can now be markedly alleveiated with a brief course of therapy".
3) Å fortsette å "dulle med" (merk hermetegnene) deres antakelser om fysiske årsaker vil iallfall ikke gi dem livskvaliteten tilbake.
Btw: ingen sier man skal gjøre det på en konfronterende måte. Psykiske lidelser bør normaliseres også innenfor legestanden slik at pasientene kan få adekvat behandling (psykologisk terapi) fremfor å dopes ned på antidepressiva. (Se s 391 i samme bok). Kognitiv terapi, kombinert med atferdstrening, har vist seg å ha ganske bra resultater.
« Siste redigering: 18. desember 2009, 10:16:18 av Mona »
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #38 på: 18. desember 2009, 10:29:54 »

Jeg tror vi gjør både pasientene og samfunnet en stor bjørnetjeneste ved å "anerkjenne" såkalt elallergi/-overfølsomhet som en reell sykdom.  Disse pasientene har vel stort sett diagnostisert seg selv, basert på ting de har lest på nett og i den kulørte pressen, godt hjulpet av useriøse "forskere" som har sine egen agenda.  Om det blir aksept for at disse plagene faktisk skyldes overfølsomhet for elektromagnetisk stråling (noe som er særdeles tvilsomt per i dag) legitimerer man en hel serie med kvakksalvere som vil gå rundt med tullete måleapparater hos folk og anbefale dem masse uvirksom "skjerming" av kropp og hus, samt selge dem masse uvirksomme remedier.  Pasientene vil riktignok få aksept for at det faktisk feiler dem noe, men de får jo ikke behandlet selve årsaken til plagene sine.  Å akseptere elallergi som sådan vil omtrent bli som å fortelle pasientene at forkjølelse kan kureres med antibiotika (uten sammenligning forøvrig).  Og så har vi de samfunnsmessige konsekvensene - å akseptere elallergi som reell sykdom forårsaket av EM-stråling vil, på dette stadiet med tilgjengelig informasjon i dag - føre til enorme konsekvenser for den elektroniske infrastrukturen vår; mobiltelefoni, WiFi, det nye nødnettet, radio, det digitale bakkenettet, osv.  Hvor langt skal man gå for å tekkes folk med en sykdom som har innbilte årsaker?

Merk at jeg ikke benekter at disse personene faktisk har en del reelle plager som gjør at de blir syke.  Om det er psykisk eller noe annet kroppslig som gjør det aner jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det ikke skyldes overfølsomhet for EM-felt.  Pasientene bør og må få et tilbud for å bli kvitt plagene sine, men jeg tror som sagt ikke veien å gå er å gi etter og anerkjenne at de faktisk er overfølsomme for EM-stråling.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #39 på: 18. desember 2009, 10:50:52 »
Alvin sa det vel litt mer diplomatisk enn meg ;)

Jeg bare lurer: om jeg hadde kommet til legen og vært hellig overbevist om at jeg var schizofren fordi jeg hallusinerte, men han fant ut at jeg hadde knasket fleinsopp, hadde vedkommende lege vært nølende til å avvise mine antakelser om mental lidelse?
-Douglas Adams

Utlogget titan

« Svar #40 på: 18. desember 2009, 11:06:47 »
1) "Forkjølelse" i betydningen 'veldig vanlig'. Merk hermetegnene!
Depresjon omtales gjerne som "the common cold of mental illness". (Mulig influensa er en mer korrekt oversettelse, I don't know... :-\)
2) Angst og depresjon er faktisk relativt enkelt å fikse med terapi. Eks: Clark og Salkovskis terapi for panikangst (Rosenhan & Seligman (1995). Abnormal psychology, s. 252-254), se s 370 ang depresjon "Between 80 - 90% of severe depressions can now be markedly alleveiated with a brief course of therapy".
3) Å fortsette å "dulle med" (merk hermetegnene) deres antakelser om fysiske årsaker vil iallfall ikke gi dem livskvaliteten tilbake.
Btw: ingen sier man skal gjøre det på en konfronterende måte. Psykiske lidelser bør normaliseres også innenfor legestanden slik at pasientene kan få adekvat behandling (psykologisk terapi) fremfor å dopes ned på antidepressiva. (Se s 391 i samme bok). Kognitiv terapi, kombinert med atferdstrening, har vist seg å ha ganske bra resultater.

1 Med betydningen, veldig vanlig, så er jeg helt enig med deg. Jeg tolket det dit at du mente, ikke så alvorlig, som jo også kan passe. Common cold er forkjølelse, flu er influensa, swine flu, lizzom. :)

2 Men snakker vi ikke mest om psykosomatiske lidelser nå? Panikkangst synes jeg ikke kan sammenlignes helt. Jeg har dessverre ikke den boken, men er litt interessert i hva de mener med, markedly alleviated, var det noe MADRS score de snakket om og hvilke typer terapiformer og over hvor lang tid? Synes forsåvidt at en kilde fra 1995 er litt gammel, vet du om det har vært noe endring siden da?

3 Jeg tror og håper at ingen gode leger som har fulgt med i timen ville "dullet" med en slik pasient om fysiske årsakssammenhenger. Det er heller ikke anbefalt fremgangsmåte. En anerkjennelse av at plagene nok er reelle i subjektiv forstand og en forsikring etter utredning om at det ikke foreligger organisk sykdom uten å si noe om fysiske årsakssammenhenger vil jeg ikke kalle "dulling".

At antidepressiva som monoterapi ikke har noe særlig for seg har vel de fleste fått med seg, kanskje med unntak av hvis man er en lat lege som ikke bryr seg så veldig om pasientene sine. Jeg tenker de fleste leger i som gir antidepressiva som terapi, i tillegg tilbyr pasientene sine litt støttende samtaleterapi under konsultasjonen, håper forresten at du også tror dette. ;)

Kilden til de tingene jeg skriver er fra Lærebok i psykiatri, Malt, Retterstøl, Dahl, 2. utg. 2006 og psykiatriforelesninger på medisinstudiet ved NTNU.

Til Alvin: Jeg er helt enig med deg i det du skriver om at det er på trynet å lage en ny diagnose for en sykdom som impliserer en årsakssammenheng det ikke er evidens for. Posten min var bare en liten refleksjon rundt det at disse pasientene sliter med plager og de kan få hjelp uten at man trenger å nevne årsaker eller innføre nye sykdommer, siden det er ingenting som tyder på at det er en sammenheng.

Utlogget titan

« Svar #41 på: 18. desember 2009, 11:19:21 »

Jeg bare lurer: om jeg hadde kommet til legen og vært hellig overbevist om at jeg var schizofren fordi jeg hallusinerte, men han fant ut at jeg hadde knasket fleinsopp, hadde vedkommende lege vært nølende til å avvise mine antakelser om mental lidelse?

Jeg tror de fleste psykiatere må ha pasienten sin rusfri når de utreder en schizofrenidiagnose.
En allmennlege som vurderer å henvise gjør det jo også ut fra schizofrenidiagnosekriteriene. Så hvis hele symptombildet over lengre tid passer med schizofreni og fleinsopp kom i tillegg så er det kanskje mindre grunn til å nøle, men hvis det var en enkeltepisode med hallusinasjoner på fleinsopp som var årsak til schizofrenioverbevisningene dine og det ikke er andre symptomer på schizofreni, vil det jo ikke passe så godt med schizofreni og den differensialdiagnosen faller nedover på listen. I begge tilfellene tar man uansett inn pasienten til snarlig kontroll igjen for å se på utviklingen.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #42 på: 18. desember 2009, 12:17:00 »
1 Med betydningen, veldig vanlig, så er jeg helt enig med deg. Jeg tolket det dit at du mente, ikke så alvorlig, som jo også kan passe. Common cold er forkjølelse, flu er influensa, swine flu, lizzom. :)

2 Men snakker vi ikke mest om psykosomatiske lidelser nå? Panikkangst synes jeg ikke kan sammenlignes helt. Jeg har dessverre ikke den boken, men er litt interessert i hva de mener med, markedly alleviated, var det noe MADRS score de snakket om og hvilke typer terapiformer og over hvor lang tid? Synes forsåvidt at en kilde fra 1995 er litt gammel, vet du om det har vært noe endring siden da?

3 Jeg tror og håper at ingen gode leger som har fulgt med i timen ville "dullet" med en slik pasient om fysiske årsakssammenhenger. Det er heller ikke anbefalt fremgangsmåte. En anerkjennelse av at plagene nok er reelle i subjektiv forstand og en forsikring etter utredning om at det ikke foreligger organisk sykdom uten å si noe om fysiske årsakssammenhenger vil jeg ikke kalle "dulling".

At antidepressiva som monoterapi ikke har noe særlig for seg har vel de fleste fått med seg, kanskje med unntak av hvis man er en lat lege som ikke bryr seg så veldig om pasientene sine. Jeg tenker de fleste leger i som gir antidepressiva som terapi, i tillegg tilbyr pasientene sine litt støttende samtaleterapi under konsultasjonen, håper forresten at du også tror dette. ;)

Kilden til de tingene jeg skriver er fra Lærebok i psykiatri, Malt, Retterstøl, Dahl, 2. utg. 2006 og psykiatriforelesninger på medisinstudiet ved NTNU.

Til Alvin: Jeg er helt enig med deg i det du skriver om at det er på trynet å lage en ny diagnose for en sykdom som impliserer en årsakssammenheng det ikke er evidens for. Posten min var bare en liten refleksjon rundt det at disse pasientene sliter med plager og de kan få hjelp uten at man trenger å nevne årsaker eller innføre nye sykdommer, siden det er ingenting som tyder på at det er en sammenheng.

2) Den nyeste utgaven av boken ligger dessverre i en hybel 50 mil unna der jeg er nå ...
Jeg har imidlertid ingen grunn til å tro at en behandlingsform som var veldig effektiv på 90-tallet plutselig skulle begynne å bli uvirksom. Det står nok ikke i denne utgaven hvilke vurderingskriterier som er gjort, men de lister ca 6-7 artikler som har vurdert behandlingsmetoden.
Ang angst og depresjonsbehandling så var det et tilsvar til din kritikk til at jeg sa det var "enkelt å behandle".

3) Det var dette punktet Alvin formidlet bedre enn meg :)
På meg virker det derimot som om enkelte leger har lettere for å godta en fysisk tolkning av pasientens symptomer fremfor å kalle det psykosomatisk (jf debatten rundt ME)*. Det virker også som om (igjen min oppfatning) enkelte tror at vedkommende selv er skyld i mentale lidelser, og at det dermed er noe vedkommende burde skamme seg over (av pasientene og generell befolkning, ikke legenes meninger). Slik sett skiller jeg ikke mellom angst og forkjølelse, vedkommende er like lite skyld i angstlidelser som forkjølelser, og det er på tide det "detabufiseres" slik at vi kan få gitt vedkommende den behandlingen som fungerer, fremfor en som "bare beskytter selvbildet". Det samme vil gjelde for psykosomatiske lidelser. På sett å vis kan man si at "hjernen er syk" fremfor at "pasienten (som person) er syk". I så måte kan man kanskje koble inn fri vilje-debatten.
(Hjernen, ikke bevisstheten)

Ang leger og antidepressiva så håper jeg virkelig de gjør mer enn bare å skrive ut resept, men jeg vil fortsatt påstå at en kognitiv terapeut er bedre til samtaleterapi enn en lege. Det som også vises er at kognitiv atferdsterapi har bedre langtidsvirkning enn medisiner, med langt mindre "relapse" (norsk??) etter 2 år.

Beklager litt lite akademisk formidling, men jeg har juleferie nå :P

*("Lettere" i betydningen "mindre konfronterende"?)
-Douglas Adams

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #43 på: 18. desember 2009, 12:17:38 »

Jeg tror de fleste psykiatere må ha pasienten sin rusfri når de utreder en schizofrenidiagnose.
En allmennlege som vurderer å henvise gjør det jo også ut fra schizofrenidiagnosekriteriene. Så hvis hele symptombildet over lengre tid passer med schizofreni og fleinsopp kom i tillegg så er det kanskje mindre grunn til å nøle, men hvis det var en enkeltepisode med hallusinasjoner på fleinsopp som var årsak til schizofrenioverbevisningene dine og det ikke er andre symptomer på schizofreni, vil det jo ikke passe så godt med schizofreni og den differensialdiagnosen faller nedover på listen. I begge tilfellene tar man uansett inn pasienten til snarlig kontroll igjen for å se på utviklingen.

Det var ikke bokstavelig ment. Se pnkt 3 i innlegget over.
-Douglas Adams

Utlogget titan

« Svar #44 på: 18. desember 2009, 12:42:19 »
"Detabufisering" av psykiske lidelser er veldig bra! :)
Jeg tenker veldig på psykisk sykdom som hjerneorganisk og fysisk, alt som skjer i hjernen er jo biokjemi, men det er kanskje ikke så lett å forholde seg til for allmennheten. Synapsebaner og nevrotransmittere blir neppe forståelig med det første med Dagbladet og VG som landets største formidlere av helsestoff til folket.

"Ang leger og antidepressiva så håper jeg virkelig de gjør mer enn bare å skrive ut resept, men jeg vil fortsatt påstå at en kognitiv terapeut er bedre til samtaleterapi enn en lege. Det som også vises er at kognitiv atferdsterapi har bedre langtidsvirkning enn medisiner, med langt mindre "relapse" (norsk??) etter 2 år."

Enig i alt du sier, det er bare litt lengre ventetid til time hos fagperson en som er flink på kognitiv terapi enn til fastlegen, så fastlegen må jo gjøre det han kan i mellomtiden. Vet du forresten sånn i farten noe om effekt i studier av kombobehandling med kognitiv terapi og antidepressiva? Har det noen synergistisk effekt, kunne vært interessant å vite.

Relapse er vel residiv.

Ja, smæck, det fleinsoppeksempelet ditt tok jeg ikke da, så det var litt flaut nå. ;)
Men kanskje noen som bruker fleinsopp og bekymrer seg litt for nyoppståtte hallusinasjoner søker på google og finner svaret, så var det ikke helt bortkastet likevel. :)