harm

Skrevet av Emne: Thor Heyerdahl og jakten på Odin  (Lest 34185 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: Thor Heyerdahl og jakten på Odin
« Svar #15 på: 27. mars 2010, 13:03:42 »
Så det har vært indianere på Påskeøya likevel? Kult at han fikk litt rett. Beundret Heyerdahl i gamle dager, før jeg fant denne Odin-teorien, og hvilket rykte han hadde i utlandet.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #16 på: 27. mars 2010, 13:42:41 »
Forsåvidt ikke relevant i denne tråden, jeg synes alltid det var litt leit med Thor Heyerdahl og dette pseudotullet han holdt på med. Det var tøft å dra på balsaflåte over Stillehavet. Så nå får han litt oppreisning i siste utgave av Tidsskriftt for den Norsk Legeforening av Erik Thorsby som har syslet med dette noen år : [url]http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1962195[/url]

"Nye funn har vist at Heyerdahls teori trolig var feil, men helt feil tok han ikke. I 2006 fant vi nemlig for første gang tidlige genetiske spor etter amerikanske indianere."

Interessant.

Hm. Det er litt urettferdig etter bare å ha skumlest artikkelen, men jeg syntes argumentasjonen for at disse amerinde HLA-allelene ikke kan stamme fra "nyere" tid, f.eks./bl.a. repatrieringen etter slaveri i Peru på 1860-tallet, var tynn.

Men jeg har annet å lese. Noen som går litt grundigere inn i det?

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #17 på: 28. mars 2010, 20:52:27 »
Kan prøve. Det later til at den sannsynlige kilden for de amerinde HLA-haplotypene er en kvinne født på Rapa Nui. Begrunnelsen er at tre av hennes fire barn alle har haplotypen, mens hennes manns ene barn med hans første kone ikke har den. Det er ikke nødvendigvis konklusivt (PM, mannen, kan være kilden, selv om denne haplotypen er sjelden. Han hadde den i så tilfelle bare i en kopi. Spørsmålet er da om PM er født på øya eller ikke. Hvis han er, er spørsmålet poengløst.)

Korrigerte opplysninger om barneantall.
« Siste redigering: 28. mars 2010, 21:03:09 av Stephan Brun »
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Ingvar Åberge

« Svar #18 på: 18. juli 2010, 22:09:08 »
Hei igjen på debattforumet.

Det som eg trur er at Heyerdahl måtte skriva (eller nedlot seg til å skriva) eit makkverk av ei bok for å få så mykje publisitet i media at han fekk framført hovudideen sin: At Odin slik han er omtala i Ynglingesoga er ein historisk person som utvandra frå Asia ein stad og vandra nordover til Mellomeuropa eller Norden, samt at med han fylgde ein del kulturimpulsar.

Ikkje så veldig mykje meir enn det, det meste som Heyerdahl elles supplerte med er tomt spinn, fyllstoff utan historisk dekning og så tungt tilgjengeleg at ein dessutan ikkje får med seg så veldig mykje av det.

Finn Inge

• Gjest
« Svar #19 på: 28. juni 2013, 13:10:25 »
Det oppleves litt underlig at den "debatten" som finnes her, ene og alene er befolket av  forståsegpåere, som ikke aksepterer at andre mennesker kan være i stand til å tenke. Det oppleves litt som de lærde, som en gang i tiden var enige om at jorda var flat.
I stedet for å lete etter feil og mangler i boka (som det selvsagt er), var det kanskje bedre å fokusere på det som gjentatte ganger blir poengtert - nemmelig manglende samarbeid på tvers av fagområer og landegrenser. Hvem tror at oss nordboere krøp fram under en stein, og i løpet av veldig kort tid, nørte fram ”vikingekulturen” fra eget bryst? I hvert fall ikke jeg. Jeg er en naiv sjel, som tror at mennesket til alle tider har vandret og bragt kulturer med seg i alle tenkelige himmelretninger.
Hva om Odin opprinnelig ikke var gud, men menneske? Er den tanken farlig? Jeg tror at verden og forskningen beveger seg fremover av mennesker som tør å stille spørsmålet: ”Hva om det vi har lært ikke er riktig?”

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #20 på: 28. juni 2013, 13:41:08 »
I stedet for å lete etter feil og mangler i boka (som det selvsagt er), var det kanskje bedre å fokusere på det som gjentatte ganger blir poengtert - nemmelig manglende samarbeid på tvers av fagområer og landegrenser. Hvem tror at oss nordboere krøp fram under en stein, og i løpet av veldig kort tid, nørte fram ”vikingekulturen” fra eget bryst? I hvert fall ikke jeg. Jeg er en naiv sjel, som tror at mennesket til alle tider har vandret og bragt kulturer med seg i alle tenkelige himmelretninger.
Det er nå en gang slik at vitenskapelig metode gjerne fokuserer på de enkelte bestanddelene i en påstand og ser om de holder vann - man må kort og godt lete etter feil og mangler for å kunne avgjøre om dette har noe for seg. Det er dessuten heller ikke slik at hvis man avviser Heyerdahls påstand om nordmenns opphav at man samtidig sier at de dukket opp under en stein i fjæra en gang rund år 227 vt (eller der om kring). Kanskje til og med Odd Børretzen var inne på noe da han antydet at den første nordmann var stammens tulling som fulgte etter isbreen på dens vei nordover. Spøkefullt ja, men helt på jordet er det kanskje ikke?

Hva om Odin opprinnelig ikke var gud, men menneske? Er den tanken farlig? Jeg tror at verden og forskningen beveger seg fremover av mennesker som tør å stille spørsmålet: ”Hva om det vi har lært ikke er riktig?”
Nix - tanken om Odin som menneske er slettes ikke farlig, den må bare underbygges litt bedre. Så lenge grunnlaget er så tynt som det Heyerdahls var gjør han lite annet enn å fortsette mytologiseringen av en mulig historisk person.

Takk til gjest Finn Inge for å ha sparket liv i denne tråden - det passer svært bra akkurat nå. I magasinet 'Humanist' har nemlig historiker Per Ivar Engevold skrevet artikkelen 'Thor Heyerdahl og de hvite kulturbærerne':
Thor Heyerdahl lanserte teorier om alt fra Påskeøyas urbefolkning til Odins opprinnelse. Teoriene kan virke som et sammensurium, men ser man nærmere på dem blir et underliggende mønster tydelig.

I denne artikkelen tar Engevold mao. et litt mer overordnet perspektiv enn det Heyerdahl drev med ifht. Odin. Han kikker på hele livsverket til Heyerdahl og finner en litt urovekkende rød tråd.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #21 på: 28. juni 2013, 14:00:04 »
Hvem tror at oss nordboere krøp fram under en stein, og i løpet av veldig kort tid, nørte fram ”vikingekulturen” fra eget bryst?
Ingen, men det er da heller ikke det kritikken mot Heyerdahls verk bygger på. Den handler utelukkende om at argumentene for denne spesifikke person- og kulturvandringshypotesen ikke holder mål, faglig sett.

Sitat
Det er et ypperlig spørsmål, men om man mener at svaret kanskje er "ja", så må man finne seg i at beslutningsgrunnlaget blir saumfart og sammenlignet med bevis for andre hypoteser.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #22 på: 28. juni 2013, 14:18:50 »
Hvem tror at oss nordboere krøp fram under en stein, og i løpet av veldig kort tid, nørte fram ”vikingekulturen” fra eget bryst?

Ingen, men det er da heller ikke det kritikken mot Heyerdahls verk bygger på. Den handler utelukkende om at argumentene for denne spesifikke person- og kulturvandringshypotesen ikke holder mål, faglig sett.

Sitat
Det er et ypperlig spørsmål, men om man mener at svaret kanskje er "ja", så må man finne seg i at beslutningsgrunnlaget blir saumfart og sammenlignet med bevis for andre hypoteser.

Det kan vel legges til at tanken om at "Odin opprinnelig var et menneske" ikke er spesielt ny, men heller antikk, og at den her er basert på en lesningsstrategi Snorre hadde lært av sine eldre og kontinentale forbilder.

Og at euhemerisme (som det kalles, etter Evhemeros fra Messina – http://en.wikipedia.org/wiki/Euhemerus) i dag er en favorittstrategi blant pseudoarkeologer og andre som gjerne vil ha en enda litt festligere   forhistorie enn den forskning gir grunnlag for.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #23 på: 28. juni 2013, 17:26:10 »
Mer om artikkelen i Humanist på Fri Tanke, og lenker til mer lesing:
http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9171
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Ingvar Åberge

« Svar #24 på: 13. oktober 2013, 00:17:59 »
Ser at det framleis er liv i tråden  :)

Eg har fylgt linken til artikkelen om Heyerdahl, og eg ser jo at dette er velskrive stoff, med til dels viktige faktaopplysningar.

Det mest overrraskande er at Heyerdahl ser ut til å ha trutt på eit fysisk Atlantis i Atlanterhavet. Sjølv om han forsøkjer å knyta dette opp mot etablert geologi ved å trekkja inn den midtatlantiske ryggen, vert det vel likevel ikkje heilt i samsvar med det geologane har kome fram til? Viser den midtatlantiske ryggen teikn på nokon sinne å ha vore over vassoverflata? Eg har i alle fall ikkje høyrt om det. Teikna skulle i så fall vera tydlege: Spor etter elvar, restar av jordsmonn og forvitring, fossil vegetasjon...

Sjølv har eg jo lansert tanken om Nordsjøkontinentet som det fysiske opphavet til det mytologiske Atlantis (http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4318.msg58555.html#msg58555), dette har i alle fall ei klar geologisk forklaring, sjølv om tilknytnaden til historia om Atlantis sikkert vil forbli i det uvisse. At folk frå Nordsjøkontinentet skulle ha utvandra til vestsida av Atlanterhavet då Storeggatsunamien slo inn, er likevel ein tanke eg ikkje har tenkt.

På slutten av artikkelen kjem likevel noko som eg stussar på: Sagna om menn som likna på spanjolane i Sør-Amerika. For å ta eit sitat:

Og i Sør-Amerika leter Heyerdahl etter den mytiske hvite, skjeggete og blonde eller rødhårede befolkningen som startet sivilisasjonen. Disse mytiske forfedrene var ifølge Heyerdahl årsaken til at conquistadorene så enkelt kunne erobre landet senere, siden de innfødte trodde de var guder, skriver Engevold.

Engevold avfeiar tilsynelatande dette heilt som rasistisk oppspinn frå Thor Heyerdahl si side, men eg trudde at dette var veletablert historisk kunnskap? Då snakkar eg altså om Amerika. Dei analoge langøyrene frå Påskeøya skal eg ikkje uttala meg om.

Red.: Din internlenke er nå rettet slik at den går til det innlegget der du lanserer din teori, og ikke til et svar lenger fram i den tråden. Dessuten er sitatet nå tillagt innhentet URL. Det var ganske uklart hvor du hadde tatt det fra. Reglementet punkt 4.5.
« Siste redigering: 13. oktober 2013, 02:00:38 av Gnisten »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #25 på: 13. oktober 2013, 02:12:20 »
Eg har fylgt linken til artikkelen om Heyerdahl, og eg ser jo at dette er velskrive stoff, med til dels viktige faktaopplysningar.

Du mener vel denne artikkelen: http://www.humanist.no/heyerdahl1.html?

På slutten av artikkelen kjem likevel noko som eg stussar på: Sagna om menn som likna på spanjolane i Sør-Amerika. For å ta eit sitat:

Og i Sør-Amerika leter Heyerdahl etter den mytiske hvite, skjeggete og blonde eller rødhårede befolkningen som startet sivilisasjonen. Disse mytiske forfedrene var ifølge Heyerdahl årsaken til at conquistadorene så enkelt kunne erobre landet senere, siden de innfødte trodde de var guder, skriver Engevold.

I originalartikkelen finner du dette her, og det er ikke på slutten av den:

Og i Sør-Amerika leter Heyerdahl etter den mytiske hvite, skjeggete og blonde eller rødhårede befolkningen som startet sivilisasjonen. Disse mytiske forfedrene var årsaken til at conquistadorene så enkelt kunne erobre landet senere, siden de innfødte trodde de var guder.

Presisjon er ønskelig.  Særlig når man skal diskutere en artikkel, så bør man vise til originalartikkelen og ikke til en omtale av den.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #26 på: 13. oktober 2013, 11:46:42 »

Engevold avfeiar tilsynelatande dette heilt som rasistisk oppspinn frå Thor Heyerdahl si side, men eg trudde at dette var veletablert historisk kunnskap? Då snakkar eg altså om Amerika. Dei analoge langøyrene frå Påskeøya skal eg ikkje uttala meg om.

Hvordan kommer du til den konklusjonen at Engevold avfeier eksistensen av disse mytene? I teksten feller han på ingen måte noen dom over Heyerdahls kilder. Det mest relevante sitatet jeg finner er det følgende:
Sitat
Han tolket de søramerikanske mytene om et folk med lys hud og skjegg før Columbus som ekte historier

Her setter Engevold ikke på noen måte spørsmålstegn ved om disse mytene eksisterte. Det kunne han gjort, med støtte fra folk som jobber med temaet:
The whiteness of Viracocha is however not mentioned in the native authentic legends of the Incas and most modern scholars therefore consider the "White God" story to be post-conquest Spanish invention.

Hvorvidt det er riktig å redusere tilliten vi gir forutinntatte rapporter fra erobrerne skal jeg ikke gå inn på, men det er altså ikke det Engedal gjør. Han kritiserer derimot Heyerdahls tolkning, av disse historiene, annen og tredjehånds som de er, som evidens for sivilisasjonsspredning via Europeiske eventyrere, noe han etter min oppfatning har all mulig grunn til å gjøre.

Utlogget kingvald

« Svar #27 på: 14. oktober 2013, 06:04:25 »
Han kritiserer derimot Heyerdahls tolkning, av disse historiene, annen og tredjehånds som de er, som evidens for sivilisasjonsspredning via Europeiske eventyrere, noe han etter min oppfatning har all mulig grunn til å gjøre.
Gode poeng! For hvis dette var europeiske eventyrere som spredde sivilisasjon, hvorfor er da den sivilisasjonen de spredde så totalt forskjellig fra sted til sted, og fra den sivilisasjonen de selv kom fra?

Det var nok større samkvem mellom sivilisasjoner i forhistorisk tid enn mange har trodd. Og det kan ikke utelukkes at en og annen bleik europeer reiste litt rundt, og kanskje kan gjenfinnes i en eller annen myte. Men alt tyder på at de forskjellige sivilisasjonene har oppstått lokalt, skapt av den innfødte befolkningen!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Ingvar Åberge

« Svar #28 på: 14. oktober 2013, 10:36:02 »
No har eg lese originalartikkelen, og wow for ein artikkel! Rett nok eit par tekniske småfeil, men betre enn eit gjennomsnittleg debattinnlegg av meg :)

Det fascinerande med Heyerdahl er verkeleg vekt til live gjennmom denne artikkelen: Jakta på dei verkeleg lange og store linjene i menneskeslekta si historie. Rett nok irriterer det litt at Heyerdahl til tider motsa seg sjølv og laug seg unna sine mest sensasjonelle teoriar der han ikkje tykte det ville passa å fronta dei direkte. Men slikt kjenner eg jo til frå Jakten på Odin, så det er ikkje nytt at Heyerdahl dreiv med litt slikt.

Eg har lese det meste av den store boka "Våpen, pest og stål" av Jared Diamond, og det er ingen tvil om at han er inne på same typen problemstillingar, dei lange og store linjene som me kan skimta mønster av bak den kjende delen av historia. Dette er spanande stoff, mellom anna fordi me faktisk ikkje har fasiten, og ulike bidrag kan på ulike måtar vera verdifulle. Er det ikkje fordi Heyerdahl rota inne på dette feltet han vart så populær og internasjonalt kjend?

Det var nok større samkvem mellom sivilisasjoner i forhistorisk tid enn mange har trodd. Og det kan ikke utelukkes at en og annen bleik europeer reiste litt rundt, og kanskje kan gjenfinnes i en eller annen myte. Men alt tyder på at de forskjellige sivilisasjonene har oppstått lokalt, skapt av den innfødte befolkningen!
Her er eg einig i den innleiande delen. Kva gjeld den siste påstanden, er han like godt eller dårleg underbygd som Thor Heyerdahl sine motsette konklusjonar, og difor like plausibel og like interessant.

Så ein kommentar som gjeld den norske delen av dette store puslespelet: Norden passar kanskje ikkje heilt inn i det biletet som Heyerdahl generelt teiknar opp. Kanskje fordi me har for kort veg til dei gamle sivilisasjonssentra i Midt-Austen? I alle fall vil eg gå gå ut frå at det samfunnet Odin kanskje kom til for snart 2000 år sidan var like mykje av ein sivilisasjon som dei samfunna Heyerdahl fann i Polynesia og kalla sivilisasjonar. Og det same må me nok seia om det bronsealdersamfunnet som var før der igjen. Så har all sivilisasjon kome ut frå uropphavet ein stad sør for oss, så har det definitivt skjedd i fleire etappar opp til oss. Etter Odin må ein vel snakka om ein tilsvarande episode ved innføringa av kristendommen og dermed skriftkulturen for 1000 år sidan, og igjen fleire gonger seinare når nye idear har nådd landet vårt.

Red.: Korrigert internlenke. Vær nøye når du siterer innlegg!
« Siste redigering: 14. oktober 2013, 11:10:09 av TLDuke »

Utlogget Kåre

« Svar #29 på: 01. november 2013, 22:43:56 »
Jeg har en enorm beundring for Thor Heyerdahl, samtidig som jeg mang en gang har rystet oppgitt på hodet over ham. Det jeg beundrer er hans nysgjerrighet, forskertrang, viljestyrke, handlekraft og mot. Jeg tror nok også at hans bøker har bidratt til å vekke en nysgjerrighet overfor arkeologi og historie hos mange. Samtidig er det dypt tragisk at han klarte å rote seg inn i så mange prosjekter der han ikke hadde gjort godt nok forarbeid.

Det tragiske er jo at i flere av prosjektene hans, der han tok feil, var han likevel inne på et rett spor, som han dessverre kludret til. Det ser f.eks. ut til at andre forskere nå etter hvert har begynt å godta at det var en viss sjøveis forbindelse mellom Polynesia og Søramerika, om enn kanskje ikke akkurat slik TH mente det hadde foregått.

Og når det gjelder Odins asiatiske opphav, er det jo tydelig at TH leste Snorre altfor naivt. Men likevel er ikke denne forbindelsen hentet helt ut fra lufta. Vi har sett at en av de gravlagte kvinnene i Osebergskipet hadde genetiske spor som kan peke ned mot Svartehavsområdet/Iran. Det betyr selvsagt ikke at "vikingene" kom fra Asia, men en kvinne som var viktig nok til å bli gravlagt i et slikt praktskip, hadde i det minste mulig opphav i den retningen. I sin bok "Edda i aust" har Arnt Løftingmo pekt på asiatisk/sjamanistiske trekk ved den norrøne religionen. Og i en av sine siste bøker sier Lotte Hedeager at det finnes både arkeologiske og historisk-skriftlige spor som tyder på at hunerne kan ha spilte en viktig rolle også i Skandinavia. Det er faktisk mulig at det var de som hadde med seg den sjamanismen som gikk inn i den norrøne religionen. Snorres fortelling om Odins vandring fra Asia til Skandinavia kan være et forvrengt ekko av disse hendelsene, men dette krever i så fall en kritisk og tolkende lesing av Snorre, ikke en bokstavlesing, slik TH dessverre gjorde.

Jeg kan forresten fortelle en liten historie om Thor Heyerdahl som kanskje ikke er så godt kjent. I min gymnasietid i Larvik på 50-tallet hadde jeg en lærer som også husket Thor fra hans skoledager der i byen, og han fortalte følgende: Skolegutten Thor var interessert i zoologi. En dag hadde han tatt bussen fra Larvik til Stavern og gått en tur der. Han kom over en hoggorm, og ville ha den med seg hjem for å studere den nærmere. Han grep den i halen og holdt den på strak arm ut fra kroppen, for da klarer ikke hoggormen å sno seg opp og bite. Men da han ville ta bussen hjem igjen, nektet bussjåføren plent å ha med en levende hoggorm på bussen. Enden på det var at Thor da tok beina fatt og gikk fra Stavern hjem til Larvik med ormen hengende fra strak arm (jeg antar han skiftet den fra den ene hånden til den andre av og til). Dette gir TH i et nøtteskall: forskertrang, viljestyrke (eller stahet) og viljen til å gjennomgå strabaser for å nå et mål.

Nåja, dette var kanskje en digresjon. TH fikk en enorm heltestatus etter Kon-Tiki, en heltestatus som til dels smuldret kraftig opp etter hvert. Likevel står det ikke til å nekte at han skapte blest og interesse omkring forskningen på forhistoriens gåter. Og hvor mange av historiens store og markante personligheter har vært uten feil?