harm

Skrevet av Emne: "Hjernevask"  (Lest 74998 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kenneth

Sv: "Hjernevask"
« Svar #15 på: 02. mars 2010, 18:22:38 »
Det er mulig du har rett Arman, men jeg tror man trenger å rydde litt i gangene der før noe slikt kan skje. Man kan jo håpe, de har sikkert noe å tilføre oss andre. Skal ikke mene for mye om et fagmiljø jeg ikke kjenner fra innsiden, men Senter for tverrfaglig kjønnsforskning fremstår til tider nærmest litt sekterisk med sine egne emner i vitenskapsteori mm. Blir skeptisk av slik. *pun intended* Ironisk nok var kjønnsfordelingen blant studentene helt vanvittig skjev sist jeg så noe tall på det.

Utlogget millicent

• Mrbegbie
« Svar #16 på: 02. mars 2010, 18:29:53 »
Et moment som ikke kom frem, er om kvinner velger kvinneyrker av hensyn til barn og familie.
Er mye mer aksept for deltidsstillinger og hjemme med sykt barn, i kvinneyrker.
Dette er ikke godtatt i typiske mannsyrker. f.eks. bygg og anlegg.
Kan det være en grunn til "det norske likestillings paradokset".
Norske kvinner får mange barn, og har høy yrkesdeltagelse. (mange barn i forhold til normen i andre i-land).
En kan sikkert argumentere for at det er en kjønnsbestemt interesse å ta vare på barn, det betyr vel ikke at en
nødvendigvis har lyst til å være sykepleier ?

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #17 på: 02. mars 2010, 19:41:51 »
http://nrk.no/nyheter/kultur/1.7019021 Dagen derpå-reportasje med mye snacks:

Sitat
Haglstorm av kommentarer etter Eias «Hjernevask»
Kjønn, arv og miljø - satt under lupen av «Hjernevask» med Harald Eia - ble sett av 590 000 mennesker i går kveld. Etter sending mente mange at kjønnsforskerne stod avkledd tilbake.
Premieren på Hjernevask er til nå sett av mer enn 30 000 i Nett-TV på NRK-no. Etter at den populærvitenskapelige TV-serien med Harald Eia som programleder sparket hardt av gårde med åpningstemaet kjønn, arv og miljø på NRK1 i går kveld – haglet det med kommentarer fra engasjerte seere inn til NRK.no.

Takk til: http://vindheim.wordpress.com/2010/03/02/hjernevasket-kjønnsdebatt/

Sitat
Hjernevasket kjønnsdebatt
TV-programmet Hjernevask var mere interessant enn jeg hadde forventet. Og de norske kjønnsforskerne var verre enn jeg hadde trodd de kunne være.

Tiltredes!

Red.: Hvis forrige peker ikke virker på din PC (OK på Mac!) så bruk denne:

http://vindheim.wordpress.com/2010/03/02/hjernevasket-kj%C3%B8nnsdebatt/
« Siste redigering: 02. mars 2010, 19:44:04 av Gnisten »

Utlogget theama

• Cogito ergo dubito
« Svar #18 på: 02. mars 2010, 23:17:55 »
Det var direkte pinlig å se Egeland og Lorentzen blankt avfeie at det i det hele tatt er en mulighet for at biologi spiller en rolle.
Snakk om å være politisk motivert.
"Isn’t it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
-Douglas Adams

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #19 på: 02. mars 2010, 23:34:27 »
Det var direkte pinlig å se Egeland og Lorentzen blankt avfeie at det i det hele tatt er en mulighet for at biologi spiller en rolle.
Snakk om å være politisk motivert.

For ikke å si akademisk trangsynt og uærlig.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #20 på: 02. mars 2010, 23:54:20 »
Herrejemini, ser reprisen nå. Jeg har hørt truthere og kreasjonister som argumenterer bedre enn Egeland og Lorenzen.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Kimbara

« Svar #21 på: 03. mars 2010, 02:08:54 »
Egeland argumenterte vel strengt tatt ikke engang. Jeg syns hun virket mer eller mindre perpleks - som om dette var noe hun aldri hadde hørt om før.

Og Lorentzen, vel - det er slike holdninger som gir vitenskapen et dårlig ansikt.
"Learn to swim"

Utlogget maritms

• Hugs & Science
« Svar #22 på: 03. mars 2010, 11:36:58 »
Et moment som ikke kom frem, er om kvinner velger kvinneyrker av hensyn til barn og familie.
Norske kvinner får mange barn, og har høy yrkesdeltagelse. (mange barn i forhold til normen i andre i-land).
En kan sikkert argumentere for at det er en kjønnsbestemt interesse å ta vare på barn, det betyr vel ikke at en

Kan ikke årsaksforholdet her være like mye andre veien? Siden det har vært normen at kvinnen må være hjemme med sykt barn har omsorgsyrkene "tilpasset seg" dette kravet fra mødrene, mens feks bygg og anlegg ikke har opplevd dette presset ?

---------------

Jeg har vært borti Jørgen Lorentzen før, han er skummel i mine øyne. En venninne fra biologi som tok et år med journalistikk, møtte på ham på HiO i en forelesning om kjønn og medier. Han sa der at bruk av evolusjonsteori i kjønnsforskning ER LIK en pyramide; mannen på toppen, kvinnen under, deretter svart mann, deretter svart kvinne.

Andre som har kommet borti ham på Ex.phil sier han der har forfektet at evolusjonsteori ER LIK eugenikk.

Say whaaat?

Når han sitter og ler av andres forskning reflekterer det for meg kun hvor lukket han er; jeg finner det lite trolig at han ler fordi han har undersøkt studiene og konkludert med at de er latterlige; han har bestemt seg på forhånd. At han var ute og plapret om Eias midtlivskrise sementerer at han er en fjott.
Hugs and Science.

Utlogget millicent

• Mrbegbie
« Svar #23 på: 03. mars 2010, 11:44:42 »

Kan ikke årsaksforholdet her være like mye andre veien? Siden det har vært normen at kvinnen må være hjemme med sykt barn har omsorgsyrkene "tilpasset seg" dette kravet fra mødrene, mens feks bygg og anlegg ikke har opplevd dette presset ?

Er enig der,  det blir kanskje en høna og egget problemstilling.
En bør allikevel sjekke ut om tiltak som obligatorisk pappaperm kan ha en innvirkning på forholdene i mannsdominerte yrker.
Mulig det er gjort allerede.
Jeg kjøper argumentene rundt evolusjon og kjønnsbestemt adferd, men blir bare så jævla deprimert hver gang jeg er i leketøysbutikken. Hva fanden skal det bli av jentene som vokser opp nå.

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #24 på: 03. mars 2010, 13:08:03 »
Er Egeland og Lorentzen representative for norsk kjønnsforskning da?  For alt jeg vet kan de ha vært valgt for å lage en interessant konflikt i programmet.

Utlogget maritms

• Hugs & Science
« Svar #25 på: 03. mars 2010, 13:18:42 »
Lorentzen blir i alle fall ofte kallet på for å representere Senter for Tverrfaglig Kjønnsforsknig(STFK).

Jeg var også til en viss grad fascinert av prinsesser da jeg var liten, og lekte vanligvis mor, far og barn. En god medisin mot prinsesse-hysteri er å se bilder av Prinsesse Martha Louise (hun er ikke blond jo!) og Prinsessene Ragnhild og Astrid. Demystifisere litt.

Selv om denne fascinasjonen viser seg å være biologisk relevant, betyr det ikke at vi lar dette styre livene våre. Det kan være en fase. Likevel er jeg enig i at det er bra å kulturisere med kjønnsnøytrale ting også, bare hjelpe disposisjonene våre litt på vei!

Det har jo blitt vitenskapsfolk av meg og!
Hugs and Science.

Utlogget marcus

• Koloss på larveføtter
« Svar #26 på: 03. mars 2010, 13:20:57 »
Er Egeland og Lorentzen representative for norsk kjønnsforskning da?  For alt jeg vet kan de ha vært valgt for å lage en interessant konflikt i programmet.

Aftenposten hadde akkurat nettprat med Ole-Martin Ihle og Harald Eia, de svarer på spørsmål om de bevisst valge norske kjønnsforksere som fremstår som trangsynte:
Sitat
Ikke egentlig. Vi valgte Lorentzen fordi han er en av de mest profilerte kjønnsforskerne vi har og Egeland fordi vi mener hun er representativ.

http://www.aftenposten.no/nettprat/article3545586.ece
«Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.»
-Gandhi

Utlogget Yngve B

« Svar #27 på: 03. mars 2010, 13:56:45 »
Er Egeland og Lorentzen representative for norsk kjønnsforskning da?  For alt jeg vet kan de ha vært valgt for å lage en interessant konflikt i programmet.

Aftenposten hadde akkurat nettprat med Ole-Martin Ihle og Harald Eia, de svarer på spørsmål om de bevisst valge norske kjønnsforksere som fremstår som trangsynte:
Sitat
Ikke egentlig. Vi valgte Lorentzen fordi han er en av de mest profilerte kjønnsforskerne vi har og Egeland fordi vi mener hun er representativ.

http://www.aftenposten.no/nettprat/article3545586.ece

Jeg syns det var mange gode spørsmål i nettmøtet, og mange gode svar også.

Quod gratis asseritur, gratis negatur.

Utlogget NWOKjetil

« Svar #28 på: 03. mars 2010, 13:57:46 »
Herrejemini, ser reprisen nå. Jeg har hørt truthere og kreasjonister som argumenterer bedre enn Egeland og Lorenzen.

Interessant kommentar.
Hører på debatt med Lorentzen nå. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/614057/ Han argumenterer ganske bastant for sitt syn, men i det han blir konfrontert, velger han å gjøre noe som ligner mistenkelig på truthertaktikk: "Vel, jeg er ikke biolog, så jeg kan ikke svare på dette."

Vel, i så fall burde du ikke være så skråsikker, din k**d.

Kan man velge vekk forskere en ikke vil støtte over skatteseddelen?
Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.

Utlogget AndersE

« Svar #29 på: 03. mars 2010, 17:46:24 »
Når det gjelder debatten er jo den egentlig død på et mer generelt plan. For oss opplyste, mener jeg. Selvfølgelig er biologi en tidvis relevant forklaring. Programmet var heller ikke fryktelig informativt og kunne fint gått mer i dybden enn det ble gjort, med korte uttak fra diverse intervjuer. Sånn programmet fungerer er det mer en enkel introduksjon for de som ikke har fulgt med i timen (og det er helt greit å ikke ha gjort dét, frivillig oppmøte for de som bryr seg) og en slags exposé av diverse kjønnsforskere og annet rask. Det som da hadde vært greit er om det ble gjort et forsøk på å finne ut hvor utbredte slike oppfatninger som Lorentzen et al. representerer, er. Er det, sånn som man kan få inntrykk av og til, at mye av den myke samfunnsvitenskapen bare driver ideologifabrikk? I så fall blir jo en exposé spennende. Hvis det derimot stort sett skal handle om å vri kniven rundt i såret på et par uheldige sjeler, kan det bli litt langdrygt.

Det kan godt hende dette kommer, jeg bare oppsummerer inntrykket etter første episode.