harm

Skrevet av Emne: "Hjernevask"  (Lest 76582 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Beate

Sv: "Hjernevask"
« Svar #360 på: 24. oktober 2010, 08:27:27 »
Jeg vet ikke hva gjennomsnittsalderen er her på forumet, men jeg mener at selv om jenter har hatt spiseforstyrrelser dokumert tilbake til 50-tallet (Mye lenger tilbake sikkert også regner man med, også menn) var færre av oss på konstant slankekur og menn i min generasjon har som regel ikke hatt et selvbildeproblem og heller ikke forventet perfekte partnere, de som drev med denslags ble sett på som grunne av de fleste.

Jeg føler meg igjen som en gammel tante, men jeg kan ikke tenke meg en eneste av hverken guttene eller jentene i både ungdomsskoleklassen min eller de to på videregående legge ut bilder på deiligst.no e.l.  Vi var absolutt ikke engler, men langt mer private, vi visste de retusjerte i media og "alle var pene" i amerikanske serier, men nå retusjeres jo alt eller heller photoshoppes...ærlig talt, familiefotografer tilbyr photoshop :o

Det er ikke rart unge blir helt skrudde, men at folk som er eldre enn meg (39) går rett i fella og ikke husker hva som var normalt, er til å gråte blod av.....da ser jeg bort fra aldringsprosessen som de fleste ikke liker, men likevel godtar/godtok..(Noen som husker de damene med svære blonde parykker, lange røde negler, pelsjakker, tung sminke og parfymen hang igjen i lufta 5 minutter etter at du hadde passert dem på gata?  :) De er stort sett borte.. )

Så noe er gått forferdelig galt bare på 20 år. Det får meg til å tenke på det gode gamle Grenlandsuttrykket fra gutta, "Et høl er et høl" , jeg vil tilbake dit ;) Tror det var sunnere.

Babysjel og forvirringselement.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #361 på: 24. oktober 2010, 12:29:47 »
Samtidig har visstnok casting-byråene problemer med å finne alminnelig tynne, utrente mennesker når de skal spille inn filmer fra "gamle dager". Folk er enten for tykke eller for veltrente...
Og er tatovert.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #362 på: 24. oktober 2010, 12:44:49 »
Så dagens VG hvor 1 av 4 er misfornøyd med partnerens vekt. Det er mange..!
Jeg er også frustrert over hysteriet, men utifra statistikken, så er ikke det tallet urimelig. Jeg vil tro at 1 av 4 bør være misfornøyd med vekten sin, og det trenger tross alt ikke bety at partneren har urealistiske forventninger, det kan faktisk være reell og godt begrunnet omtanke.
For så vidt. Nesten halvparten av alle norske menn er overvektige, dvs. BMI over 25.  Men mange av dem ligger antagelig like over 25, og BMI er litt omdiskutert. Man kan godt ha BMI på 26-27 hvis man er veltrent, uten å være feit.
Derimot er det nesten 20% av 40-åringer som har BMI over 30. Da har de uten tvil en litt for god mage.

Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget AndersBreiflabb

« Svar #363 på: 09. november 2010, 01:39:56 »
For å kaste en litt pretensiøs brannfakkel:

Hva er egentlig galt med langvarige dietter? (såfremt at man får i seg adekvate mengder med essensielle næringsstoffer).

Mye forskning tyder på at kalorirestriksjon gir et lengere liv. Dog, kanskje et fattigere liv :)

Utlogget Jon

« Svar #364 på: 09. november 2010, 08:52:08 »
Kalorireduksjon gir noen små dyr et lengre liv. Det kan hende dette gjelder mennesker også, men det er også gode argumenter mot å anta at de samme mekanismene gjelder hos oss. I tillegg finnes det forskning på mennesker som tyder på at det er gunstig å være (litt) overvektig når man er gammel.

Utlogget AndersBreiflabb

« Svar #365 på: 09. november 2010, 10:52:30 »
Mus/menneske - samma greia, la oss slå ring for "tynn som ei flis, ikke akkurat en julegris" før feite mennesker tar over verden!!

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #366 på: 04. august 2014, 03:10:27 »
Kom i prat med en kjønnsforsker fra NTNU på twitter, og det jeg ble fortalt var fullstendig vilt.

Har storifisert det her.

Han fortalte at diskusjon, snarere enn vitenskap, var normen på feltet hans, og kunne ikke for sitt bare liv forstå at biologi kunne ha noe som helst med teorien hans å gjøre. Så det jeg lurer på er dette: hvor mange av disse antivitenskapelige gjøkene befinner seg på nåværende tidspunkt i akademia, og hva må vi gjøre for å få dem ut av redet?
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget frenchisbacan

« Svar #367 på: 07. september 2014, 23:47:50 »
Når utgongspunktet for heile genderteorien er at ein ikkje vert fødd som kvinne, men blir ei kvinne, skjønar då einkvar at biologi ikkje har ein plass innanfor dette feltet. Då står ein attende med teoretiske straumningar henta frå litteraturen, sosiologien, politikken, mv.

Ikkje ulikt dei fleste andre humanistiske fag handlar det heile om å konstruere og dekonstruere meir eller mindre vaklande omgrep.

Det er ganske enkelt å spore av ein slik debatt om ein vil det. Til dømes kan ein møte mantraet "ein vert ikkje fødd kvinne, men blir ei kvinne", med utropet "MEN SJÅ DEG MELLOM BEINA DÅ?!". Naturlegvis handlar det om så mykje meir enn berre kjønnet, om korleis kvinner oppførar seg, er forventa å oppføre seg, osv.

Det går nok ikkje an å vera genderteoretikar utan å sjå på biologien, like lite som det er matnyttig å studere biologien utan å ta inn sosiale faktorar. Harald Eia bomma nesten like mykje som kjønnsforskarane slik han inntok det andre ytterpunktet.