Skrevet av Emne: Den store bokkjøptråden  (Lest 34570 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Atlas

Den store bokkjøptråden
« på: 16. mars 2010, 12:37:57 »
Tenkte det kunne være artig med en dedikert tråd for oss som handler en del bøker.
Ideen er å kunne dele siste kjøp, gode tilbud og titler :)

Fint om poster om kjøp inneholder:
  • tittel
  • forfatter
  • pris
  • butikk
  • noen ord om boken

Sleng gjerne med en link også :)

Får å få i gang tråden, så deler jeg dagens handel:

"Six Easy Pieces: Essentials of Physics By Its Most Brilliant Teacher"
Richard P. Feynman; Paperback; $9.86

Måtte ha denne etter et tips fra en annen tråd her :)

"Art Deco (World of Art)"
Alastair Duncan; Paperback; $11.53

"American Art Deco"
Eva Weber; Hardcover; $9.99

"The Illustrated Brief History of Time, Updated and Expanded Edition"
Stephen William Hawking; Hardcover; $26.40

Spesielt fornøyd med denne 8)

Alt bestilt på Amazon og havnet det på den nette sum av 472,37 NOK
« Siste redigering: 20. mars 2010, 14:52:06 av Atlas »

Utlogget Erik Arnesen

Sv: Den store bokkjøptråden
« Svar #1 på: 16. mars 2010, 22:14:01 »
Husk å melde dere inn i Shelfari-gruppen:
http://skepsis.no/forum/index.php/topic,114.0.html
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #2 på: 19. mars 2010, 19:59:46 »
Jeg er jo, som kjent, en fan av hjernetrening, så jeg har blant annet kjøpt disse bøkene i det siste:

• The Trachtenberg Speed System of Basic Mathematics, Ann Cutler og Rudolph McShane, ISBN 9780285629165
    En bok om Jakow Trachtenbergs system for simplifikasjon av hoderegning.
  • Secrets of Mental Math, Arthur Benjamin og Michael Shermer, ISBN 9780307338402
    Mer hoderegning, og en metode for å regne ut ukedager for spesifikke datoer. Bonus: Shermers Pølsedetekteringssett.
  • Vitruvius on Architecture, Thomas Gordon Smith, ISBN 1885254989
    En oversettelse av Vitruvius Pollios De Architectura, spesifikt for arkitekter.
  • Oxford Latin Dictionary, P.G.W. Glare m.fl., ISBN 9780198642244
    OED for førkristen latin. Hvis noen har et spørsmål om betydningen av romersk-latinske ord kan de spørre meg.
  • Self-Made Man, Norah Vincent, ISBN 1843545039
    En beskrivelse av Vincents år forkledd som mann, blant menn. Bortsett fra besøkene på strippebaren, befriende fri for pomo-feministisk teori.
  • Candy Girl, Diablo Cody, ISBN 9781904132998
    Strippebarer, fra stripperens synspunkt. Interessant for etikere, blant andre, i disse Hjernevask-tider.
  • The Orator's Education, Marcus Fabius Quintilianus,
    ISBN:
    Bok 1-2:0674995910
    Bok 3-5:0674995929
    Bok 6-8:0674995937
    Bok 9-10:0674995945
    Bok 11-12:0674995953

Donald A. Russels nye oversettelse av Institutio Oratoria for Loeb Classical Library, med hjelp fra Michael Winterbottom og Butlers oversettelse.

Dette er riktig nok bare et utvalg, jeg fikk litt penger mellom hendene og gikk mer eller mindre amok på Amazon. Kjøpte alle 4400-bøkene (pluss den komplette TV-serien), McGees On Food and Cooking, med flere.

Kosmetiske forandringer.
Rettet en misforståelse om forfatterskapet til Trachtenberg-boken.
« Siste redigering: 19. mars 2010, 22:42:13 av Stephan Brun »
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Atlas

« Svar #3 på: 20. mars 2010, 14:53:17 »
Godt tiltak.
Anbefaler at man skriver to linjer om boka og ikke minst tema, denne tråden kan bli lang etterhvert og da blir det lettere å finne frem.
Du kan jo formulere et lite regelsett i din førstepost, så sletter vi min etterpå.

Legger inn noen "regler" i første posten min nå, så skal jeg redigere innholde også, sånn at den blir ett godt eksempel, heh.

Utlogget Christian

« Svar #4 på: 20. mars 2010, 15:05:13 »
Husk å melde dere inn i Shelfari-gruppen:
http://skepsis.no/forum/index.php/topic,114.0.html

Done!
En ypperlig kilde til boktips.
Se forresten også bokhyllen til Civix, mye bra tips der: http://www.tjomlid.com/deliciouslibrary/
"When I get that feeling, I need secular healing" - fritt etter Marvin Gaye

Utlogget Atlas

« Svar #5 på: 20. mars 2010, 15:06:38 »
Var innom Norli i dag, og nå er det halv pris på Mammut-pris! :)
« Siste redigering: 20. mars 2010, 16:43:10 av Atlas »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 20. mars 2010, 15:08:34 »
Var innom Nordli i dag, og nå er det halv pris på Mammut-pris! :)

Det er nok Norli uten d, og de har mange bokhandler over det ganske land, så hvor?

Forresten er dette en utmerket tråd for å rapportere bokhandlere med egne salg, også! Kommer tilbake til det. Takk til Atlas som startet tråden.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #7 på: 20. mars 2010, 15:22:33 »
  • Oxford Latin Dictionary, P.G.W. Glare m.fl., ISBN 9780198642244
    OED for førkristen latin. Hvis noen har et spørsmål om betydningen av romersk-latinske ord kan de spørre meg.

Jeg er glad i denne:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8202154995

Latinsk ordbok. Latinsk-norsk (Innbundet) Cappelen, 1998
av Egil Kraggerud, Bjørg Tosterud, Jan Johanssen, M. Nygaard, Emil Schreiner
Sitat
Latinsk-norsk ordbok utkom første gang i 1887. Forfattere var rektorene Jan Johansen, Marius Nygaard og Emil Schreiner. Av den grunn fikk boken tidlig tilnavnet "rektorordboken". Den er senere kommet i to reviderte utgaver, og foreligger nå i fjerde utgave. Mens de tidligere utgavene kun omfattet latin fra den ikke kristne antikken, er fjerde utgave utvidet med ord og betydninger fra den kristne senantikken og fra middelalderen. Denne nye utgaven vil derfor ha et langt større bruksområde enn tidligere. Den er et uunnværlig oppslagsverk for teologer, latinfilologer og historikere, og vil være til stor glede for alle språkinteresserte.Fjerde reviderte utgave ved Egil Kraggerud og Bjørg Tosterud

Og så er jeg litt misunnelig på danskene, som har en ordbok til latin i salg:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8772308923

Dansk-latinsk Ordbog (Innbundet) av L. Ove Kjær. Utgitt 1997.  (Riktignok "2. udg., 4. oppl." av en bok som utkom i 1870.)

Men aller mest er jeg misunnelig på svenskene:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9172272198

Norstedts svensk-latinska ordbok - 27.000 ord och fraser (Kartonert) av Ebbe Vilborg (Utgitt 2001)

Sitat
Kan man säga ”jeans” på latin? Eller ”hemsida”? Eller ”ishockeyspelare”? Eller ”Vimmerby”? Svaret är ja. Intresset för latin växer och talesättet omnia dici Latine possint (allt ska kunna sägas på latin) har fått ny aktualitet.

Detta är något så sensationellt som en nyskriven ordbok från svenska till latin. Den innehåller inte bara sånt som kan översättas till klassiskt latin, utan även en mängd moderna och aktuella ord och uttryck. En ordbok som denna är något som ivrigt efterfrågats av företag som söker internationellt gångbara varumärken, av versförfattare i Grönköpings Veckoblads anda och framför allt av allmänt språkintresserade.

I ordbokens appendix finns dels en nyckel till det romerska siffersystemet, dels ett avsnitt med ca 400 latinska sentenser och bevingade ord.

Christian Cavallins ordbok från 1902 har fått en ersättare efter nära hundra år!

Og etter bare åtte år kom det en ny utgave:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9172275723

Norstedts svensk-latinska ordbok - 28.000 ord och fraser (Kartonert) av Ebbe Vilborg (Utgitt 2009)

Sitat
Latinet lever och utvecklas - Norstedts svensk-latinska ordbok dokumenterar vår tids latin. Mottot är "omnia dici Latine possint", allt ska kunna sägas på latin. I denna ordbok hittar du de klassiska orden, men också nyheter som blogg, Eurovision, höjdskräck, kreditupplysning, ljudbok och spam. Kort sagt, latin för vår tid!

Utlogget Alpehorn

« Svar #8 på: 20. mars 2010, 15:26:58 »
Aschehoug har satt ned Øystein Sørensens Den store sammensvergelsen (http://skepsis.no/?p=591) fra 379,- kr til 69,- kr, om noen skulle ha lyst på den:

http://www.aschehoug.no/fakta/historie/katalog?productId=846292

:)

Utlogget Atlas

« Svar #9 på: 20. mars 2010, 16:46:11 »
Var innom Nordli i dag, og nå er det halv pris på Mammut-pris! :)

Det er nok Norli uten d, og de har mange bokhandler over det ganske land, så hvor?

Forresten er dette en utmerket tråd for å rapportere bokhandlere med egne salg, også! Kommer tilbake til det. Takk til Atlas som startet tråden.

Da var det rettet ;)
Jeg var innom tre butikker i Drammen som hadde satt ned prisene, så regner med at det gjelder samtlige butikker.
Var selfølgelig noe utplukket, men muligheten for ett godt kjøp er der :)

Kjøpte følgende:

"Ett skudd. Én død"
Tom Bakkli

Fra forlaget:
Sitat
Tett på militære skarpskyttere. Slik trener og opererer de.
Denne boken forteller historien om skarpskytterne i det norske forsvaret. Hvilken rolle har de i dagens kriger? Hvem er de og hvorfor velger de dette faget? Dette er noen av spørsmålene forfatteren forsøker å finne svar på.

"Fallskjermjeger; Arven fra Kompani Linge"
Anders Nilsen og Are Løset

Fra forlaget:
Sitat
Fallskjermjeger er en fullstendig beskrivelse av et år som spesialsoldat.
Denne boka skildrer hvordan ulike fallskjermjegere gjennom de siste tiår har opplevd en av Norges mest krevende førstegangstjenester. Fallskjermjegere er valgt ut for å kunne stå imot ekstreme påkjenninger i alle naturens omgivelser, både i lufta og i sjøen. De trenes for å kunne operere inne i fiendtlig territorium og selvstendig utføre avanserte militære oppgaver. Leseren får også innblikk i hvordan det er å fortsette som spesialjeger ved en av de hemmeligste avdelinger i forsvaret
.

Begge er innbundet og kostet 74,50- stk :)
« Siste redigering: 20. mars 2010, 16:58:19 av Atlas »

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #10 på: 20. mars 2010, 18:26:38 »
Tok selv en tur innom amazon.com og .co.uk i dag, og la disse i kurven: Mistakes Were Made (But Not by Me) (Carol Tavris & Elliot Aronson, 2007) og (egentlig ikke skepsis-litteratur, men nesten): Taking Sides: Clashing Views on Controversial Issues in Food and Nutrition, samt Philosophy of Science: A Very Short Introduction.

Bruce Hoods Supersense: From Superstition to Religion - the Brain Science of Belief kom i postkassa mi i forrige uke, og den blir forhåpentligvis lest en gang...
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #11 på: 20. mars 2010, 18:37:35 »
Bruce Hoods Supersense: From Superstition to Religion - the Brain Science of Belief kom i postkassa mi i forrige uke, og den blir forhåpentligvis lest en gang...

Glimrende bok etter min ringe mening. Ga meg etpar aha-opplevelser på veien, lettlest og absolutt noe å anbefale selv for såkalt "troende" hva nå enn troen er...
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget Miri

• Nomnomnomnom
« Svar #12 på: 20. mars 2010, 21:28:30 »
Har kjøpt
Trick or Treatment: Alternative medicine on trial
Prof. Edzard Ernst og Simon Singh

SiT Tapir Universitetsbokhandel, NTNU Gløshaugen, 128 kroner.

Den sto presentert ved siden av kassa, tilogmed, og skeptikeren i meg kunne ikke la være å kjøpe den. 128 er ikke spesielt dyrt i grunn :)

Så langt en utmerket bok (har lest ferdig to kapitler), med nøktern, avbalansert informasjon. De sier ikke bare "dette er feil", de bruker mange sider på å argumentere om hvorfor. Dessuten forteller de mye nyttig mange ikke vet om såkalt alternativ medisin. Det første kapitlet handler om om hvordan man oppnår sikker medisinsk vitenskap, og det gledet mitt realfaglige hjerte stort å se at de klarer å beskrive akkurat hva som gjorde at Florence Nightingale fikk slik gjennomslagskraft. Det er ikke mange som vet at hun var en svært god statistiker, men det er jo noe av det som ga henne slik slagkraft. Nei, dette er en kosebok! :D
"[...] It makes you wonder if there is anything to astrology after all."
"Oh, there is," said Susan. "Delusion, wishful thinking and gullibility."

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #13 på: 20. mars 2010, 22:29:06 »
Har kjøpt
Trick or Treatment: Alternative medicine on trial
Prof. Edzard Ernst og Simon Singh

Så langt en utmerket bok (har lest ferdig to kapitler),...

Gled deg til fortsettelsen, den blir bare bedre og bedre!  :)

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Henning

« Svar #14 på: 21. mars 2010, 00:21:53 »
Alt av Simon Singh er å anbefale. Han er en strålende formidler av kompliserte saksområder.