harm

Skrevet av Emne: Den store bokkjøptråden  (Lest 34586 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mona

• Master Zombie
Sv: Den store bokkjøptråden
« Svar #30 på: 12. oktober 2010, 09:04:45 »
Deler de opp kjøpene slik at man kommer under tollgrensen, slik Play.com gjør?
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget JFGI

« Svar #31 på: 12. oktober 2010, 09:15:59 »
Godt spørsmål. Går vinninga opp i spinninga?

Utlogget Atlas

« Svar #32 på: 12. oktober 2010, 09:30:26 »
Nå er det vel ikke moms eller toll på bøker uansett?

Sist jeg handlet fra amazon havnet det på rundt 1000,- og da betalte jeg kun for varene + frakt.

Handler man noe annet en bøker vil det vel stille seg litt annerledes ja.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #33 på: 12. oktober 2010, 11:12:36 »
Var det ikke snakk om å innføre det? Eller har jeg hatt mareritt igjen?
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget TLHuus

« Svar #34 på: 12. oktober 2010, 11:32:14 »
Mener å huske det skal innføres moms på e-bøker fra 2011, jeg antar dette også vil inkludere papir-bøker. Sammenhengen er at man ikke betaler moms på varer fra utlandet om de ikke har moms i Norge, så så lenge bøkene (papir-og e-bøker) er momsfrie her så ....

Tollgrense på 200.- har samme funksjon, om varen ikke er avgiftsbelagt her så kan den også føres inn i landet uten toll..

Med andre ord vil det lønne seg å handle stort fra amazom mm FØR moms blir innført  :)
Den som har en hage og en boksamling savner ingenting - Cicero

Utlogget Atlas

« Svar #35 på: 12. oktober 2010, 13:20:42 »
Sitat
Var det ikke snakk om å innføre det? Eller har jeg hatt mareritt igjen?

Det er vel snakk om at skal tre i kraft fra midten av 2011 en gang.

Og så vidt jeg skjønner gjelder det kun ved kjøp av E-produkter (digital nedlastning) :)

Utlogget Varicella

« Svar #36 på: 30. oktober 2010, 12:13:05 »
Spennende bok som jeg har bestilt: The Perfection Point
http://www.amazon.com/Perfection-Point-Predicts-Athletic-Performance/dp/0061845450/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1288432793&sr=8-1

Har alltid lurt på hvor grensen går på f.eks 10 000 meter på skøyter. Man kan åpenbart ikke gå på 0, som jeg tror Hjallis i et fremsynt øyeblikk sa. Vet dog ikke om boken gir svar på akkurat det spørsmålet.

Sitat fra:  Amazon:
What's the fastest a human can run the 100-meter sprint?
What's the longest a human can hold his breath?
What are the limits of human performance?
Welcome to The Perfection Point.

Forfatteren har svart på noen spørsmål på Freakonomicsbloggen:

http://freakonomics.blogs.nytimes.com/2010/10/28/john-brenkus-answers-your-questions/

Red.: Laget sitatramme.
« Siste redigering: 30. oktober 2010, 14:02:09 av Gnisten »

Utlogget Strappado

• Ateist Javisst
    • Dagens Ateist
« Svar #37 på: 31. oktober 2010, 17:01:34 »
Kjøpte og har nå lest sex-boka til Einar Gelius. Aldri vært noen fan av fyren, men jeg ble litt lei av å se hysterikere som ikke har lest hverken Sex i bibelen eller Bibelen selv uttale seg. Hvis man leser boken som en samling anekdoter om sex i bibelen, så er den ikke så verst. Men man bør nok konferere med seriøs litteratur før man går videre. Og det med litteratur er noe han kunne ha henvist til selv. Han kunne lett ha hostet opp et par sider med bøker som i det minste bekrefter at det dreier seg om sex, så jeg forstår ikke hvorfor kildehenvisningene nærmest består av en bunke aviser og to-tre bøker. Han kunne nok også ha gjort det litt enklere for seg ved å droppe de personlige beretningene, men de tar ikke mye plass.

Skrev ellers noe om boka ut fra en artikkel i Vårt Land tidligere:
http://dagensateist.blogspot.com/2010/10/esther-ruth-og-einar-gelius.html

Mulig jeg tar en grundigere omtale snart.

Utlogget Jon

« Svar #38 på: 31. oktober 2010, 17:46:14 »
Mener ikke dette som en fornærmelse eller noe, men må bare få det ut: Det er jammen mye rart folk finner på å interessere seg for   :D

Utlogget Strappado

• Ateist Javisst
    • Dagens Ateist
« Svar #39 på: 31. oktober 2010, 17:52:06 »
Mener ikke dette som en fornærmelse eller noe, men må bare få det ut: Det er jammen mye rart folk finner på å interessere seg for   :D
Hva mener du?

Utlogget maritms

• Hugs & Science
« Svar #40 på: 19. november 2010, 12:53:03 »
Jeg har akkurat kjøpt

Bill Bryson (ed.) - Seeing further, the History of the Royal Society
Ernst Mayr - Evolution and the Diversity of Life (bruktbutikk, evolusjonsnerding)
Steven Jay Gould - the Flamingo's Smile (bruktbutikk, evolusjonsnerding)
Bruce Hood  - Supersense
Richard Wiseman - Quirkology (som jeg lånte og leste for en del år siden)
Darwin - Origin of Species (annotated version, masse fine notater og referanser i en bokside-bred marg. Photo-copy av 1st ed. er utgangspunkt).

Hugs and Science.

Utlogget Hassa

« Svar #41 på: 19. november 2010, 18:11:02 »
Er på bok fire (av foreløpig tretten) i the wheel of time.
Støtt din lokale NWO!

Utlogget Miri

• Nomnomnomnom
« Svar #42 på: 19. november 2010, 22:17:01 »
:D Leser om igjen, er kommet til bok seks. Skal kjøpe bok 13 snart - må bare lese ferdig. Ja, det er utsettelsestaktikk :P
"[...] It makes you wonder if there is anything to astrology after all."
"Oh, there is," said Susan. "Delusion, wishful thinking and gullibility."

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #43 på: 20. november 2010, 00:16:04 »
Har akkurat lest ferdig «Trick or treatment? Alternative medicine on trial» av Simon Singh og Edzard Ernst (mitt eksemplar er signert av Simon Singh! Yay!).  Boka starter med en historisk og teoretisk innføring i hvordan skille skitt fra kanel og snørr fra bart, dvs. hvordan finne ut om en medisinsk behandling virker, og verdien av en vitenskapelig tilnærming.  De neste fire kapitlene tar for seg akupunktur, homeopati, kiropraktikk og urtemedisin i noe detalj. Det hele avsluttes med en diskusjon om det i det hele tatt betyr noe om en behandling faktisk virker, så lenge folk faktisk føler seg bedre av å bruke den.  Som man kan forvente av noe Simon Singh har vært med på å skrive, så er det hele svært godt gjennomført.  Rent innholdsmessig lærte jeg en del nytt om de forskjellige behandlingsformene, samt at jeg fikk systematisert det jeg allerede visste om emnet.  I tillegg fikk jeg en del mer ammunisjon tilgjengelig for når jeg skal diskutere alternativ medisin med andre.

Boka jeg har startet på nå er «GCHQ - The uncensored story of Britain's most secret intelligence agency» av Richard J. Aldrich.  Fra omtalen på omslaget: «In the first history of GCHQ ever published, intelligence expert Richard J. Aldrich traces its development from the Bletchley Park wartime codebreaking operation into one of the world's leading espionage agencies.»  Har så langt bare kommet til side 22, men så langt virker det hele veldig lovende.

Edit: rettet stavefeil
« Siste redigering: 20. november 2010, 00:24:13 av Alvin Brattli »
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #44 på: 20. november 2010, 00:29:12 »
Å, så GCHQ er en videreføring av gamle Bletchley Park? Interessant, og ikke urimelig.

:D Leser om igjen, er kommet til bok seks. Skal kjøpe bok 13 snart - må bare lese ferdig. Ja, det er utsettelsestaktikk :P

Hehee. Towers of Midnight havnet i postkassen min for en uke siden. Hadde forhåndsbestilt, og så glemt. Nå må jeg bare opparbeide litt leselyst...
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia