harm

Skrevet av Emne: Lenker med norske tegn (æøåÆØÅ)  (Lest 10480 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
Lenker med norske tegn (æøåÆØÅ)
« på: 25. april 2010, 20:45:38 »
I enkelte tilfeller er det problemer med å lenke til nettsteder hvor URLen inneholder norske tegn, altså æ/ø/å/Æ/Ø/Å, eller andre internasjonale tegn.  Nyhetsspeilet er et godt eksempel.  Grunnen til problemene skyldes hovedsaklig forvirring mellom tegnsett, for eksempel at brukeren bruker ISO-8859-1 og webserveren UTF-8, eller omvendt.  En løsning på problemet, når webserveren man lenker til bruker UTF-8 tegnsett, er å manuelt redigere URLen som har norske (eller andre internasjonale) tegn.  For norske tegn kan man bruke følgende konverteringstabell:

• æ → %C3%A6
  • ø → %C3%B8
  • å → %C3%A5
  • Æ → %C3%86
  • Ø → %C3%98
  • Å → %C3%85

For andre tegn kan man bruke denne tabellen.  Jeg viser her et lite utdrag av denne med representasjon av norske tegn:

Sitat fra: http://www.utf8-chartable.de/
U+00C5  Å       c3 85   LATIN CAPITAL LETTER A WITH RING ABOVE
U+00C6  Æ       c3 86   LATIN CAPITAL LETTER AE
[...]
U+00D8  Ø       c3 98   LATIN CAPITAL LETTER O WITH STROKE
[...]
U+00E5  å       c3 a5   LATIN SMALL LETTER A WITH RING ABOVE
U+00E6  æ       c3 a6   LATIN SMALL LETTER AE
[...]
U+00F8  ø       c3 b8   LATIN SMALL LETTER O WITH STROKE

Dette leses slik: Første kolonne er Unicode-koden, andre kolonne er tegnet, tredje kolonne er koden man erstatter tegnet med (for eksempel ø erstattes med %C3%B8), og siste kolonne er en beskrivelse av tegnet.  Nesten helt øverst er det en nedtrekksmeny hvor man kan velge hvilken del av UTF-8-tegnsettet man vil se.  Standardvalget er «Basic Latin», som dekker bl.a. de norske tegnene.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Lenker med norske tegn (æøåÆØÅ)
« Svar #1 på: 25. april 2010, 23:54:57 »
Jeg gjør det slik: Har oppe den siden jeg skal henvise til som eget vindu, og skrivefeltet i forumet i et annet vindu.

Så tar jeg fatt i ikonet foran URL'en med markøren og drar det med musa til rett sted i skrivefeltet. Da blir det automatisk riktig.

Fungerer på Mac, i alle nettlesere jeg har prøvd; ca. ti forskjellige. PC'er klarer det vel også?

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
Sv: Lenker med norske tegn (æøåÆØÅ)
« Svar #2 på: 25. april 2010, 23:59:09 »
PC'er klarer det vel også?

Tydeligvis ikke for alle.  Det ser forresten ut til å være noe rart med forumsoftwaren (SMF) også, og at denne ikke takler det helt pent når lenker inneholder tegn som ligger utenom 7-bits ASCII.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)